Gå til innhold

Vurderer å kjøpe 450d,men trenger egentlig et kamera som tåler litt..

Anbefalte innlegg

..så tenker at jeg kansje skal satse på Pentax?

De bygger vel generellt mer solide/værtette kameraer enn canon?

Er ikke så insatt i pentax-verdenen,så om noen kan komme med inspill blir jeg veldig glad..

Tenker på noe i samme prisklasse som 450d.

Tar med glede imot tips om andre merker også..

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel K200D du må se på, i så fall. Testene jeg har sett tyder på at det er relativt jevnbyrdige kameraer med tanke på kvalitet, størrelse, funksjonalitet osv., med følgende unntak:

K200D har værtetting (pluss noe mer metall i huset), ikke 450D

K200D har ikke liveview

Øvrige værtettete kameraer blir større og dyrere enn 450D.

Lenke til kommentar

Mitt første dslr hadde ikke værtettning (Nikon D80), men det var med på ganske mange regnværsdager uten å ta noe som helst skade av det.

De tåler ofte mye mere enn det man tror, men det gir selvfølgelig en litt bedre følelse om det er spandert noen gummipakninger på huset.

Lenke til kommentar
..så tenker at jeg kansje skal satse på Pentax?

De bygger vel generellt mer solide/værtette kameraer enn canon?

Er ikke så insatt i pentax-verdenen,så om noen kan komme med inspill blir jeg veldig glad..

Tenker på noe i samme prisklasse som 450d.

Tar med glede imot tips om andre merker også..

Morten

Jeg har nå stått i striregn og god blåst for å ta bilder med D80 + 70-200mm f/2.8, og det uten at .

Vet ikke helt hva problemet er egentlig - så lenge man ikke skal dyppe det i vann, og bruker litt sunn fornuft, så klarer utstyret seg utmerket.

Lenke til kommentar

Så his jeg skjønner det riktig,så tåler de fleste kameraer mer enn jeg tror? :)

Det er jo litt betryggende..

Og det kommer til å gjøre valget mitt betydelig lettere.

Takk for svar,og takk for tipset om k200d.

Morten

Lenke til kommentar

Er det soliditet og værtetting du er ute etter, og du har et begrensa budsjett, da er det K20D eller K200D som gjelder. Om ikke størrelse på buffer og to innstillingshjul er viktig for deg, da vil du nok trives bra med K200D.

Teller buffer og innstillingshjul, og eventuelt Live View, da bør du nok heller gå for K20D. K20D er også en del bedre enn både K200D og 450D på støy.

Jeg har ikke brukt K200D selv, men det skal være solid, og det er like tett som K20D. Det har stort sett samme egenskaper som storebror. I forhold til 450D er det noe seinere på actionfoto. Det er kanskje og noe dårligere på støy på høy ISO, men neppe de helt store forskjellene.

EDIT: Ser at de vanlige "værtetting har liten betydning" svarene har kommet mens jeg skrev. Joda. Kamera uten værtetting kan og tåle en del. Helt klart. Jeg har selv utsatt kamera uten værtetting for mye ruskevær, og det har gått greit. Men det er ikke tvil om at jeg er mye mer komfortabel med værtetting enn uten.

Vær og klar over at det er klasseforskjell på byggekvaliteten på D80 som nevnes som eksempel og 450D. 450D kan også tåle en del ruskevær, men D80 tåler nok atskillig mer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg vil bare støtte kommentarene om at K200D og bedre er det som gjelder her. Det er en solid pakke med stålramme inni og armert plast rundt. K200D føles skikkelig solid ut (riktignok ikke så solid som langt dyrere proffkameraer*) og det er betryggende å vite at det er værtettet (med tanke på reklamasjon/garanti).

Obs. kit-objektivet som følger med er ikke værtettet. Objektiver med værtetting koster ekstra. (Det gjelder forøvrig både Pentax og andre merker)

Jeg har ikke utfordret værtettingen på K200D + kit-objektivet stort selv. Kun noen få ganger med lett yr og snøskavel som stativ. Det har selvsagt fungert fint.

*Utdyping: Jeg har lekt litt med Nikon D700 og Canon 5D mkII de siste ukene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så his jeg skjønner det riktig,så tåler de fleste kameraer mer enn jeg tror? :)
"Mer enn du tror, men mindre enn du skulle ønske", for å sitere en Nikon-talsmann om D70 :p

K200D gir deg nok mest robusthet for penga, men de fleste hus tåler litt ferskvann i form av regn og snø (men saltvann er en helt annen sak, bare så det er sagt). I hardere vær eller støvete omgivelser begynner fordelene med værtetning i større grad å vise seg.

Lenke til kommentar
Obs. kit-objektivet som følger med er ikke værtettet. Objektiver med værtetting koster ekstra. (Det gjelder forøvrig både Pentax og andre merker)
Dette er et poeng. Men i mitt hode er kamerahuset atskillig mer sårbart enn objektivet, som inneholder lite elekronikk.

Har jeg forresten fortalt om den gangen jeg mista K-500/4,5 med kamerahus i ei myr? Det er steinalderoptikk, så det innholder null elektronikk. Heldigvis datt det med nesa først. Kunne høre vannet skvulpe rundt inne i objektivet.

Jeg lot det renne av seg, og fortsatte å fotografere. Det var så bra lys, at jeg kunne ikke gi meg sånn uten videre ;)

Passa selvfølgelig på å ikke peke objektivet opp, sånn at det ikke skulle renne vann inn i huset. Dette er to år siden. Objektivet fungerer akkurat like bra i dag. Kamerahuset ligger nå på 400 favners dyp, men det er en annen historie.

Poenget er at om jeg ikke hadde hatt værtetta hus, ville jeg slått det av umiddelbart, tatt ut batteri, og reist hjem (huset var nemlig godt nede i myra, men heldigvis trengte det ikke vann inn gjennom bajonetten). Så ville jeg satt steikovnen på 40 grader, og latt det ligge der i et par døgn. Om det da hadde virka, ville vært et åpent spørsmål.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
K200D føles skikkelig solid ut (riktignok ikke så solid som langt dyrere proffkameraer)
Det var litt nedtur å fotografere med GX-10 (samme som Pentax K10D) etter tre dager med Nikon D3, ja, men det er jo også en viss prisforskjell...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...