Gå til innhold

Oh pokkern - video betyr in-lens IS

Anbefalte innlegg

Plutselig sa det plunk i hodet mitt: IS på sensor gjør at video-mode blir dårlig, for sensorbasert IS lager hørbar støy.

Ref signaturen min, så var ikke dette noen spesielt gøyal innsikt. Plutselig håper jeg at Olympus har en plan for å implementere IS i objektivene sine..

Når jeg leser om Panasonic GH1, så innser jeg nemlig at videofunksjonen etterhvert kan bli riktig så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Plutselig sa det plunk i hodet mitt: IS på sensor gjør at video-mode blir dårlig, for sensorbasert IS lager hørbar støy.
Ekstern hotshoe-basert mikrofon er løsningen :-) Hvis de i tillegg klarer å implementere overføring av signal gjennom hotshoe er vi virkelig et skritt nærmere - men i første omgang er en ubalansert mic-inngang neste ønske. Deretter balansert, og til slutt balansert gjennom hotshoe...

Tviler forøvrig på at sensoren vil lage særlig mer støy enn drivverket på DV-kameraer, hvis de plasserer mic'en litt lurt på kameraet.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Tviler forøvrig på at sensoren vil lage særlig mer støy enn drivverket på DV-kameraer, hvis de plasserer mic'en litt lurt på kameraet.

Tja. Både E-510'en og E-3'en suser så bra at det neppe lar seg løse med retningsmic. Men jeg må medgi at jeg aldri har testa Sony&Pentax sine løsninger - er de stillere enn Oly sin?

Lenke til kommentar
Tja. Både E-510'en og E-3'en suser så bra at det neppe lar seg løse med retningsmic. Men jeg må medgi at jeg aldri har testa Sony&Pentax sine løsninger - er de stillere enn Oly sin?
Jeg har aldri testet Olympus sin IS-løsning omfattende, så jeg skal ikke si noe sikkert, men det er en forholdsvis svak, lavfrekvent summing, og jeg er ganske sikker på at det skulle være en kurant sak å lage et filter som kompenserer for det.
Lenke til kommentar

I og med at objektivbasert IS også bråker og mikrofonen nødvendigvis er foran, så tror jeg ikke at den løsningen blir noe bedre. Vibrasjoner vil forplante seg til huset uansett IS løsning.

Ekstern mikrofon er nok den eneste skikkelige løsningen.

Tom

Lenke til kommentar

Ljoden frå stabilisering av biletet bør dei fint klare å filtrere bort. Kameraet kan vite eksakt NÅR stabiliseringa jobbar, kor høg ljoden er, og det veit i kva frekvensområde ljoden ligg. Det kan vite alt om sin eigenljod i sanntid. I det heile bør det vere den minst kompliserte støyfjerninga ein kan implementere i eit kamera.

Jah, og så er det ikkje umogleg å leggje til rette for bruk av ekstern mikrofon.

Sidemerknad: Men ein mikrofoninngang av typen minijack, kan vel òg enkelt vere ein minijack utgang. Hehehe, kor lenge er det til me har mp3-spelar i DSLR? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...