Gå til innhold

PC ødelagt over natta - Dekkes av innboforsikring?

Anbefalte innlegg

PC'en min døde over natta. Har en stasjonær PC ca 1,5 år gammel. Det var ikke noe reaksjon så jeg regnet med det var strømforsyningen som var røket, muligens hovedkortet.

Kjøpte ny strømforsyning(ja, samme som jeg hadde) og plugga den inn.....Da sto det en stikkflamme opp fra en av transistorene fra hovedkortet.....AUU. Fikk trukket ut strømmen fort som f, men PC'en er nå seff død. Muligens harddisken har overlevd.

Så til poenget med innlegget. Jeg vet ikke helt hva som er skjedd, men det er tydligvis noe som er skjedd over natta. Det lynet litt den natta, men har ikke hørt noe brak eller noe fra pc'en. Så kan jeg skylde på lynnedslag? Eller hvordan bør jeg gå fram.

Jeg har innboforsikring gjennom Sparebank 1 som dekker skade fra natur og lyn.

Tips til hvordan jeg bør gå fram for og "sikre" at dette går igjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler at du er ærlig og unngår å forsøke deg på en bløff for å "sikre" at du får igjen på forsikringen. Det siste du vil oppleve er å bli tatt i forsøk på svik mot forsikringsselskapet. Les igjennom vilkårene for innboforsikringen og se om det finnes noen unntak for skader om du ikke har overspenningsvern ol.

Du bør også være obs på at du må betale en egenandel, samt at det mest sannsynlig vil bli gjort et aldersfradrag på gjenskaffelsesverdien av pcen din. Det normale her tror jeg er 20% per år etter at pcen er over 1 år gammel (ganske standard for forsikringsbransjen da gammelt datautstyr stort sett ikke er verdt en drit) :)

Lenke til kommentar
PC'en min døde over natta. Har en stasjonær PC ca 1,5 år gammel. Det var ikke noe reaksjon så jeg regnet med det var strømforsyningen som var røket, muligens hovedkortet.

Kjøpte ny strømforsyning(ja, samme som jeg hadde) og plugga den inn.....

Hvis det er feil på en ny strømforsyning er det jo naturlig å kontakte selger for en eventuell reklamasjon.

Lenke til kommentar

Når du skriver "Kjøpte ny strømforsyning(ja, samme som jeg hadde) og plugga den inn" og det resulterte i en stikkflamm, begynner i hvert fall jeg å lure på hvordan du gikk frem når du plugget den inn.

Lenke til kommentar

ha! stikkflamme :D det var det samme som skjedde med pc til mitt søskenbarn, da han skiftet knappen som regulerer spenning fra 230v til 120v da den stod på ;p Stikkflamme deluxe. er noen år siden. men husker det som det var igår

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Når du skriver "Kjøpte ny strømforsyning(ja, samme som jeg hadde) og plugga den inn" og det resulterte i en stikkflamm, begynner i hvert fall jeg å lure på hvordan du gikk frem når du plugget den inn.

Bare koblet på vanlig måte. Koblet ut alt fra den gamle strømforsyningen og koblet alt til den nye.

Uansett så ble det gode nyheter. Fikk igjen på forsikringen og omtrent ingen spørsmål ble stilt. Eneste de spurte om var om jeg hadde prøvd og bytte strømforsyning og hva kontonummeret mitt er:)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kjenner ikke vilkårene til ditt forsikringsselskap, men jeg jobber i et av Nordens største selskap og kan svare med begrunnelse i de.

Dersom det lyner og tordner kan lynet slå og nå helt frem til din PC. Dersom det du sier her er sant kan jeg ikke se det som et problem dersom du kontakter selskapet ditt og informerer om det som har skjedd.

Vet ikke hvor stor egenandelen er, men du må huske på at egenandel og evt. aldersfradrag kan sørge for at evt. utbetaling blir minimal.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...