Gå til innhold

Luftretning

jo

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har som vanlig en vifte i strømforsyningen som trekker luft inn i kabinettet. På microplex kjøpte jeg en 80*80 mm vifte (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TFDA8025M12C). Denne satt jeg inn i Suntek-kabinettet mitt (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TH656), og luften trekkes da inn i kabinettet.

Skal den ikke trekkes ut av kabinettet? Jeg får nemlig ikke festet viften i andre retningen pga. at ledningen kommer i veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å spørre dumt, men: er du sikker på at strømforsyningen trekker luft INN i kabinettet? Det er vanlig at PSU-viften trekker luft UT mens en kabinettvifte (vanligvis plassert i front) trekker luft INN i kabinettet.

Men hvis det er tilfelle kan du kanskje skifte om + og - på ledningene som går til viften. BARE EN IDE! Ikke gjør det uten å forhøre deg om noen som kan litt mer om elektronikk enn meg. Vil ikke ha den nye viften på samvittigheten :)

Luftstrømmen vil da kunne gå gjennom kabinettet, men det er jo litt dumt at luften må passere en varm strømforsyning før den entrer resten av kabinettet. Dessuten går jo varm luft oppover, så å sette en vifte som trekker luft ut nederst i front er da heller ikke optimalt. Ville heller satset på å få snudd PSU-viften.

Lenke til kommentar

Men hvis det er tilfelle kan du kanskje skifte om + og - på ledningene som går til viften. BARE EN IDE! Ikke gjør det uten å forhøre deg om noen som kan litt mer om elektronikk enn meg.

Slik jeg har forstått det, er det _ikke_ noen lur idé å bytte om + og - på viften.

Noen som kan backe meg opp på det?

Lenke til kommentar

En lur kar paa et forum sa en gang:

One advantange of DC motors, they can be reversed by changing polarity. I have never heard of it causing any problems.

Jeg sier:

Det finnes vifter som sjekker polariteten, altsaa som ikke funker naar du snur polariteten. bla sinwan har slike vifter. De faa gangene jeg har proevd aa bytte polaritet saa har det funket. Dog er det nok mere effektivt aa snu selve vifta.

DrE

Lenke til kommentar

I teorien så er det ingen problem å snu polariteten på viftene, så sant de ikke har en diode som skal forhindre dette...

MEN! En vifte som snurrer feil vei vil ikke være like effektiv som når den sviver den rette veien... Dette er fordi bladene på viften er laget for å rotere en bestemt vei....

Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...