Gå til innhold

Vil kjøpe meg hund til sommer men fra hvor?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt lyst på en Golden Retriver valp.

Dette er noe jeg ønsker å skaffe meg denne sommeren, så jeg lurer på om det er noen sider med informasjon angående salg av Golden Retriver valper som er henteklare denne sommeren? Eller eventuelle andre plasser.

 

 

Hadde vært flott med noe tilbake melding.

 

 

Takk i forkant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange takk, den listen var fin og oversiktelig.

Men så er jeg noen spørsmål til: Lønner det seg å kjøpe tispe eller en hann?

 

Jeg har selv oppdratt en Golden Retriver Hann for førerhund skolen og har hatt lite tull med den å gjøre. Men så kan det vel nevnes at den ble sterilisert og dermed ikke gikk baijas da løpetiden kom.

 

Burde jeg sterilisere hunden?

 

Og hvor ligger prisen på en Golden Retriver valp?

Lenke til kommentar

En rask titt på Finn.no forteller meg at Golden retriever ligger på rundt 9000 kroner.

 

Om det er tispe eller hannhund som passer best får deg må du nesten bestemme deg for selv, da det er veldig smak og behag.

 

Jeg sverger til tisper (har 2). Tispene har løpetid i 3 ukers tid hver 7 mnd ca. En hannhund derimot har "løpetid" dersom han møter en tispe med løpetid. Og det kan han gjøre ofte hvis du er riktig så uheldig.

 

Tisper markerer ikke ofte

 

Tisper sloss svært sjeldent med andre hunder. Med hannhund må du hele tiden være på vakt overfor andre hannhunder. Det finnes MANGE hannhunder der ute som ikke tåler synet på andre hannhunder, og de er det ikke så hyggelig å møte på tur.

 

Jeg skal aldri ha hannhund. Mest av alt på grunn av faren for hyppig slossing med andre hannhunder. Hadde en hannhund for noen år siden, og det gikk ikke an å ha han løs mens vi trente engang, i tilfelle det kom en annen hannhund.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Jeg hadde det stikk motsatte med førerhunden jeg oppdradde.

Den var rolig ovenfor alle typer dyr og kjønn. Men vi var strenge med den fra starten slik at det ikke skulle bli så vanskelig å dressere den etter den hadde fått for mange uvaner.

Lenke til kommentar

Din hannhund kan være så rolig han bare vil, det hjelper ikke mye når dere møter en idiot med en hissig Rhodesian Ridgeback-hanne i flexibånd.

 

Idioten klarer ikke å holde igjen hunden sin, som flyver i synet på din hund, bare fordi den er hannhund

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Tja, jeg har gått med hunden rundt i sentrum og møtt på mange hunder som har oppført seg dårlig.

Jeg har som regel gått på den andre siden av veien da jeg møter dem, og etter jeg har passert dem. Krysser jeg veien igjen. Men at hann-hunder er generelt vanskeligere enn hun-hunder, det kan jeg være enig med deg i.

Lenke til kommentar

Jeg er så glad for at jeg slipper å gå omveier og være nervøs når jeg er ute med hundene mine.

 

Har et par bekjente som har hannhunder, og det er ingen av de som ikke har enten angrepet andre hannhunder eller blitt angrepet.

 

Men for all del, jeg sitter ikke med fasiten her! Det finnes hannhundeiere som aldri i verden kunne tenkt seg å ha tispe (noen av de har ikke prøvdt å ha tispe da, og synes bare at blod og løpetid er sååååå ekkelt! :roll: )

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt på google og fant en tråd på canis der noen spør om det samme. Les gjennom den du - der får du vite det meste

 

link

 

 

Mine raske råd er

 

Husk stamtavle

Snakk gjerne med tidligere valpekjøpere fra samme oppdretter. Deres erfaringer med oppdretter er viktig.

Snakk med oppdretter. Det er viktig at dere kommer overens. Virker han flink?

Se hvordan valpene har det der de er. Jeg ville ikke kjøpt valper fra en oppdretter som har valpene i garasjen eller på låven f.eks.

Lenke til kommentar
Din hannhund kan være så rolig han bare vil, det hjelper ikke mye når dere møter en idiot med en hissig Rhodesian Ridgeback-hanne i flexibånd.

Du sier ikke det.... Værste jeg har vært med på :hrm:

(det var min hund som ble angrepet).

 

Ser du spør om sterilisering over her;

Jeg kjenner ingen som har sterilisert/kastrert hunden sin, med mindre det er god grunn til det.

 

Nå er jo Golden en VELDIG rolig og snill hunderase, så en hannhund kan og være et alternativ. Men sånn generelt, så ville jeg ha anbefalt tispe til en person som ikke har hatt hund før.

Kommer jo helt an på rasen, da. Hannhunder kommer i puberteten, og mange blir klin umulige :p

 

Det eneste "problemet" ei venninne av meg hadde med sin Golden-gutt, var at han var ekstremt stor og sterk.

 

 

Med en slik rase som du vil ha, mener jeg det er et møst å kjøpe igjennom raseklubben!!

Mye HD på disse hundene, og det er viktig å kjøpe en som er frisk og rask :)

 

Lykke til!

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...