Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Hjelp! Viften kjøler ikke nok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Last ned OCCT og kjør en test, slik at du får vite hvor høy temperaturen blir når prosessoren jobber for fullt.

Du sier tidligere at det ikke kjenntes som om viften satt "bankers".

Dersom den ikke har nok trykk mot cpu, kan det være årsaken til at temperaturen eventuelt fyker i været ved last på prossesoren.

Lenke til kommentar
http://bildr.no/view/405594

Her er resultatene.

Ser det greit ut?

Bør jeg skifte pasta? (Kjøpte Chlas Ohlson sin lol).

Ny vifte? Feedback takk

Edit; Kan det hende det ikke er viften i det hele tatt? At det er strømforsyning eller hovedkort?

Desperat etter hjelp!

Min temp ligger lavere en din, og jeg har bedre CPU. go figure :)

Lenke til kommentar

Hoi hoi hoi, det er nok noe som ikke stemmer med den viften ja, 80grader er i meste laget. Men hvis det ikke føles som at viften sitter skikkelig fast så er det nok fordi den ikke gjør det. Når du fester den skal du høre et klikk fra hver av de "pinnene". Når den er skikkelig festet finnes det ikke slark i den.

Lenke til kommentar

Herregud, seriøst? Skulle aldri kjøpt dataen...

Den funket når han hadde den da.. Skjønner ikke hvordan den kan være skada under frakten.

Det var jo CPU som hadde datt av under frakten.

Håper ikke jeg må kjøpe ny strømforsyning, men takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre for å sjekke PSU til en viss grad er å gå inn i BIOS og se hva spenningene er.

For jeg tror at hvis spenningen hadde vært så lav som den er på det bildet så hadde nok ikke pc engang startet opp. Det kan hende at speedfan ikke ser riktig spenning.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Det du kan gjøre for å sjekke PSU til en viss grad er å gå inn i BIOS og se hva spenningene er.

For jeg tror at hvis spenningen hadde vært så lav som den er på det bildet så hadde nok ikke pc engang startet opp. Det kan hende at speedfan ikke ser riktig spenning.

Høres logisk ut ;)

Har ingen anelse hvordan jeg gjør det med BIOS, trenger en step by step guide tror jeg da :p

Lenke til kommentar

På meg virker det ikke som spenningene dine er feil...

Enig at temperaturen virker noe høy, og hadde samme problemet selv med Stock Cooler fra Intel.

En på Catchgamer anbefalte deg å kjøpe Asus Silent Knight 2, og kan personlig anbefale den selv... Med tidenes styggeste og dårligst kjølte tower kan jeg skryte av temperaturer under 50 grader med Crysis oppe i timesvis.

Vet ikke hva slags vifte du nå har kjøpt, men ta en titt på Intel viften din.

Jeg hadde et problem en gang, hvor den ene av de to hvite "knottene" på bunnen av hvert ben, var bøyd. Derfor fikk jeg ikke den ned i bracketen på hovedkortet, og viften satt kun fast med 3 ben. Dette førte til ekstreme temperaturer hos meg.

Du skrev på Catchgamer at du var sikker på at du hadde riktig mengde med Termisk-Pasta på, så da stoler jeg på det. Spesielt siden en god video guide ble linket tidligere.

Jeg har uansett noen tips til deg.

Everest er et program som lar deg se hva slags temperaturer du har på samtlige komponenter i real time. Det er vel egentlig ikke et gratis program, og siden jeg ikke har lov å anbefale deg å laste det ned ulovlig, får du bruke fantasien :)

En annen ting jeg så var en litt høy temperatur på GPU. 52 grader er ikke ekstremt, men kan settes ned noe for å forlenge levetiden.

Se om du får tak i et program som heter "RivaTuner". Dette er originalt laget for Nvidia kort, men fungerer også på ATI. Det viktige her er at du IKKE HAR et 64 bits operativsystem.

Der inne kan du stille på hastigheten GPU viften din står på. Fra fabrikken er den som regel satt til 30%, og er som oftest ikke nok til å holde kortet kaldt.

Om du har ATI vil viften bråke en god del om den settes opp, mens Nvidia er mye roligere.

Håper dette var til hjelp, og lykke til med ny vifte! Og husk, du har 30 dager angrerett på den viften hvis du velger å følge rådet mitt med Asus Silent Knight 2 :)

Lenke til kommentar
På meg virker det ikke som spenningene dine er feil...

Enig at temperaturen virker noe høy, og hadde samme problemet selv med Stock Cooler fra Intel.

En på Catchgamer anbefalte deg å kjøpe Asus Silent Knight 2, og kan personlig anbefale den selv... Med tidenes styggeste og dårligst kjølte tower kan jeg skryte av temperaturer under 50 grader med Crysis oppe i timesvis.

Vet ikke hva slags vifte du nå har kjøpt, men ta en titt på Intel viften din.

Jeg hadde et problem en gang, hvor den ene av de to hvite "knottene" på bunnen av hvert ben, var bøyd. Derfor fikk jeg ikke den ned i bracketen på hovedkortet, og viften satt kun fast med 3 ben. Dette førte til ekstreme temperaturer hos meg.

Du skrev på Catchgamer at du var sikker på at du hadde riktig mengde med Termisk-Pasta på, så da stoler jeg på det. Spesielt siden en god video guide ble linket tidligere.

Jeg har uansett noen tips til deg.

Everest er et program som lar deg se hva slags temperaturer du har på samtlige komponenter i real time. Det er vel egentlig ikke et gratis program, og siden jeg ikke har lov å anbefale deg å laste det ned ulovlig, får du bruke fantasien :)

En annen ting jeg så var en litt høy temperatur på GPU. 52 grader er ikke ekstremt, men kan settes ned noe for å forlenge levetiden.

Se om du får tak i et program som heter "RivaTuner". Dette er originalt laget for Nvidia kort, men fungerer også på ATI. Det viktige her er at du IKKE HAR et 64 bits operativsystem.

Der inne kan du stille på hastigheten GPU viften din står på. Fra fabrikken er den som regel satt til 30%, og er som oftest ikke nok til å holde kortet kaldt.

Om du har ATI vil viften bråke en god del om den settes opp, mens Nvidia er mye roligere.

Håper dette var til hjelp, og lykke til med ny vifte! Og husk, du har 30 dager angrerett på den viften hvis du velger å følge rådet mitt med Asus Silent Knight 2 :)

Gjelder dette selv etter jeg har åpnet pakken? Får den på mandag :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

Denne kjøpte jeg. Er vel ikke _DÅRLIG_ den der? Trodde det var viftenes Rolls Royce jeg :) Gjør vel nytten på min slitne gamle pc.

Har btw nvidia. Hvor mange % skal jeg stille viften opp til da? Har ikke 64 bit, men XP'en min er fake. Gjør dette noe?

Takk for utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Gjelder dette selv etter jeg har åpnet pakken? Får den på mandag :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

Denne kjøpte jeg. Er vel ikke _DÅRLIG_ den der? Trodde det var viftenes Rolls Royce jeg :) Gjør vel nytten på min slitne gamle pc.

Har btw nvidia. Hvor mange % skal jeg stille viften opp til da? Har ikke 64 bit, men XP'en min er fake. Gjør dette noe?

Takk for utfyllende svar :)

Ja, dette gjelder i 30 dager så lenge originalembalasjen er intakt.

Leste en massiv CPU kjøler test for ikke så lenge siden, og Asus Silent Knight 2 kom på en imponerende andreplass. Vinneren var grisestygg, og desverre ikke å få tak i, i Norge. (Ivertfall ikke på dinpris.no)

Jeg har 9800GTX og kjører på 75%. Dette er fordi jeg spiller Crysis mye, og vil holde kortet under 50 grader. Siden sideviften min bråker en del, hører jeg ikke GPU viften i det hele tatt... Test litt selv :)

Bare husk å huke av: Start with Windows.

Da starter viften til samme hastighet hver gang du starter PCen, og med Everest kan du lett kontrollere dette ved å se på temperaturen!

Skal inn å se om jeg finner den testen nå, om jeg gjør det redigerer jeg denne ;)

Fant ikke den jeg originalt fant, men en annen rimelig massiv sammenligning av kjølere! Se på den

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2260

Vil også si at etter å lest flere tester, ser det ut som den du har bestilt absolutt er en bra kjøler, mye bedre en Standard Intel. Samtidig er den noe bråkette og egner seg ikke om du skal klokke.

Har ikke prøvd den, så kan ikke si om dette stemmer eller ikke, men vil fortsatt anbefale at du vurderer Silent Knight 2.

Enkel å montere, ser mega stylish ut, og kjøler knall!

Håper dette hjalp

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Gjerne det, hvis noen i Bergen kunne tatt turen så hadde jeg vært jævlig glad, bor i sentrum :D

Skulle gjerne ha kommet og hjulpet det, men er så mye som skjer på skolen nå fremover at tviler på at jeg får tid...

Leste en massiv CPU kjøler test for ikke så lenge siden, og Asus Silent Knight 2 kom på en imponerende andreplass. Vinneren var grisestygg, og desverre ikke å få tak i, i Norge. (Ivertfall ikke på dinpris.no)

Feil! Du har 14dagers angrerett fra den dagen du henter den på posten. Varen må være i tilnærmet ubrukt stand, det vil si at pakning på blant annet være uskadet.

Silent Knight er heller ikke den beste kjøleren, langt ifra. En av de beste er TRUE (Thermalright Ultra Extreme). Ulempen med denne kjøleren er at det ikke følger med vifte og at den er dyr (600kr).

Lenke til kommentar
Gjerne det, hvis noen i Bergen kunne tatt turen så hadde jeg vært jævlig glad, bor i sentrum :D

Skulle gjerne ha kommet og hjulpet det, men er så mye som skjer på skolen nå fremover at tviler på at jeg får tid...

Feil! Du har 14dagers angrerett fra den dagen du henter den på posten. Varen må være i tilnærmet ubrukt stand, det vil si at pakning på blant annet være uskadet.

Silent Knight er heller ikke den beste kjøleren, langt ifra. En av de beste er TRUE (Thermalright Ultra Extreme). Ulempen med denne kjøleren er at det ikke følger med vifte og at den er dyr (600kr).

Stemmer, var en liten feil der av meg, 14 dager stemmer.

Det med viften var ikke feil, har netopp henvist til en test jeg har lest, hvor Silent Knight tok en annenplass, og det må du gjærne påstå til du blir gul å blå at ikke stemmer!

I tilleg anbefalte jeg den kjøleren av personlig erfaring, noe du kanskje ville sett om du tok deg tid til å lese hele inlegget mitt!

Beklager misledning på angrerett, men 14 såvel som 30 dager bør være tilstrekkelig om du er misfornøyd.

Lenke til kommentar

Hvis du går til siste side så ser du jo faktisk en sammenligning av alle (?) kjølerene de har testet og Silent Knight har jo over dobbelt så høy temperatur som TRUE!

Vi kan jo sammenligne TRUE og Silent Knight da:

150W 85W dBA

Thermalright Ultra 120 Extreme 18.4 11.4 44.5

Asus Silent Knight 2 34.9 21.4 46.2

Kan jo si at jeg anbefaler TRUE også på grunn av personlig erfaring ;)

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Håper det er greit at jeg bumper denne litt.. Trenger fortsatt hjelp!!

hadde samme problem med min Core i7 då eg skulle feste plastikk bolt helvete så var det bare 3 av boltane som satt skikkelig. husk å vri "boltene" mot retningen til pilen på bolten.

du må trykke noko so inn granskauen hardt for å få festa dei. må ha kortet montert i kabinettet for å få mellomrom mellom HK og botnen i kabinettet. for viss du prøvar å montere den på golvet vil ikkje clipsa gå heilt i gjennom, du skal høre et skikkelig click når det he gått i gjennom. ta gjerne ut HK etterpå for å sjekke.. du kan også ta av kjølaren for å sjekke om du har fått jamt fordelt kjølepasta trykk over på botnen av kjølaren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...