dan83 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 hei jeg har merket at jeg noen ganger må ta to omganger med oppskarpning for at jeg skal få den skarphet jeg ønsker, og da snakker jeg om bilder som er 100% i fokus!! Jeg tviler på at det er linsa, siden jpg resultatene blir alltid skarpe og fine(nesten for skarpe)!!! Jeg kan enkelt få samme skarphet når jeg skyter i raw, men det må en god del oppskarpning til føler jeg(gjelder spesielt på landskaps bilder!?) Men selve spørsmålet er; er det skadelig?Regner med at man kan oppskarpe en raw fil ganske mye uten skade, siden det nettopp er en raw fil!? Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Så lenge du ikke lagrer over RAW fila så kan du jo skarpe akuratt så mye dine øyne måtte ønske, ferdige bilder lagres jo separat. Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Dessverre finnes det (foreløpig) ikke noe fasitsvar rundt oppskarping. Hvor mye et bilde tåler er avhengig av den som skal se det, kamera, Iso og motiv, og hva bildet skal oppskarpes for, for ekspempel skjerm eller papirkopi. Har du lest denne: http://www.akam.no/artikler/oppskarping_med_usm/12758 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå