Gå til innhold

Hjelp til valg av studier - internasjonalt og samfunnsorientert

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt forskjellig ved UiO til høsten, og skal nå prøve å gjøre riktig valg med tanke på egne drømmer for fremtiden. Skal ta en 5-årig master i samfunnsøkonomi, men ønsker å ha noe ekstra. Ser derfor etter en bachelor jeg kan ta først. Veldig takknemlig for alle innspill og tips til hvilket studie jeg bør gå for! :)

Har søkt på følgende studier:

• Statsvitenskap

• Europastudier (EU)

• Asiatiske og afrikanske studier

• Historie

Prinsipper

• Gjøre verden til et bedre sted for andre mennesker

• Arbeidsoppgaver knyttet opp mot økonomi

• Direkte eller indirekte påvirkning der avgjørelser tas

• Lønn er ikke veldig viktig. Samfunnsøkonomer tjener godt uansett.

Arbeidssted

• Internasjonale organisasjoner

• Utenrikstjenesten

• Norske organisasjoner med internasjonale interesser

• Norad

• Mer realistiske alternativer:

1. Finansdepartementet
  2. Miljøverndepartementet
  3. Samferdselsdepartementet
  4. SSB
  5. Andre samfunnsorienterte institusjoner

Arbeidsoppgaver

• Rådgivning

• Rapportskriving/forskning

• Ledelse

• Representant/ambassadør

Arbeidsområder

• Utenrikspolitikk

• Internasjonal økonomi:

1. Motarbeide tollmurer og andre handelshindringer
  2. Fremme handel på tvers av landegrensene
  3. Alternativ til tradisjonell bistand

Hva med næringslivet?

• Ønsker ikke å jobbe for å gjøre rike mennesker rikere

• Samfunnsnyttig og samfunnsorientert arbeide i næringslivet kan være interessant (om det finnes?)

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes utrolig mange idealister som vil det samme som deg og som studerer det du ønsker å studere. Av alle de jeg kjenner som studerer innenfor samfunnsfag og humaniora vil nesten alle sammen jobbe med bistand, internasjonale problemstillinger, miljø, på ambassader, som diplomater, i UD, Norad, internasjonale hjelpeorganisasjoner osv. Du er derfor i godt selskap og har mer enn nok konkurranse.

En ting jeg tror det er viktig å fokusere på framfor å ta så mye utdanning som mulig, er å skaffe seg organisasjonserfaring, internasjonal erfaring samt språkkunnskaper. Om du leser jobbannonser til stillinger som de du ønsker deg er det slike ting som blir etterspurt i tillegg til relevant høyere utdanning. Det hjelper ikke å ha åtte års høyere utdanning om du har svake språkkunnskaper og mangler jobberfaring. Det er nok av mennesker med mastergrader fra HF/ SV som i tillegg snakker flere språk, har vært på diverse utveksling, har hatt relevante verv osv. En idé om du vil ta en bachelor før du begynner på samfunnsøkonomi kan f.eks. være å ta asiatiske og afrikanske studier med fordypning i språk, samt dra et semester eller to til utlandet.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar 1503! Konkurransen er jeg klar over, og syntes det er godt at det finnes flere med dette som sin største drøm. Samtidig forbereder jeg meg på at fremtiden min ikke er i FN, Norad, UD eller WTO, men beholder det som et overordnet mål og drøm.

Du nevnte språk. Engelsk er en selvfølge, og alle andre språk er et pluss. Har startet planleggingen for hvordan jeg skal utvikle engelskkunnskapene mine i årene fremover. Utveksling i ett eller to semester vil bidra til bedre muntlig prestasjon. Tenkte også å skaffe meg «brevvenner» og «Skype-venner» for å trene både muntlig og skriftlig engelsk.

Har foreløpig «Asiatiske og afrikanske studier» som første valg. Tanken min bak det var å få dypere områdekunnskap samt at jeg lærer et nytt språk. Dessverre legger UiO ned retningen «Afrika sør for Sahara». Vet da ikke hvor relevant dette studiet blir for det jeg ønsker å jobbe med. «Midtøsten og Nord-Afrika» kunne selvsagt vært interessant. Kanskje lære arabisk og fyrdype meg i Midtøsten-konflikten? Men er det relevant for det jeg ønsker?

Når det gjelder organisasjonserfaring planlegger jeg å gjenoppta min politiske aktivitet. Var tidligere med i styret i et lokalt ungdomsparti, men har skiftet politisk fil siden den gang. I tillegg har jeg lekt meg med tanken om å lage en «alternativ russefeiring» for idealistisk russ. Ideen er at man gjennom dugnader og organisatorisk arbeid på lik linje med å planlegge russebussen, samler inn penger til et godt formål (gjerne i utlandet). Men «markedet» for slike russ er nok kanskje for lite. Ideer til andre gode måter å skaffe seg organisasjonserfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...