Gå til innhold

BK: forsøk på skate-fotografering.

Anbefalte innlegg

Var og prøvde meg på litt skate-fotografering i går. Var sent på kvelden (8-9) og ikke gunstige lysforhold. Prøvde å holde meg på ISO 400, men 1/250s ble vel litt knapt mtp bevegelsesuskarphet. Traff kanskje heller ikke helt på fokusen.

Noen tips for å få god fokus for slike actionbilder? Burde jeg bruke "Dynamic Area" som fokusområde? Når jeg tenker meg om brukte jeg single area. Ellers noe ang. det bildetekniske og fotografiske?

post-181365-1241644644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør bruke single area og følgefokus, AF-C. Og ha rimelig god fokushastighet dersom personen har litt fart. hadde nok vært gunstig med litt høyere ISO. Og gjerne litt nærmere skateren dersom du tør det;)

Edit: Fokusen er ikke så alt for gale, men du hadde nok glemt å skarpe det opp.

Si fra om jeg skal fjerne

post-163915-1241645729_thumb.jpg

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar
... men du hadde nok glemt å skarpe det opp.

Dette er helt klart overskarpa. Se f.eks på skuldrene til fyren, han ser ut som han er dårlig klipt og limt inn.

+1

Når det gjelder lukkerhastighet, bruker jeg minst 340 som minste ved sykkel bilder på ramp. Alt etter lys rundt, såklart, men heller høy ISO enn bevegelses uskarphet...

Lenke til kommentar
... men du hadde nok glemt å skarpe det opp.

Dette er helt klart overskarpa. Se f.eks på skuldrene til fyren, han ser ut som han er dårlig klipt og limt inn.

Tror nok også det. I originalen ser ansiktet hans litt kornete ut allerede ved 70-80%, så jeg turde ikke mer oppskarping. Burde vel vurdert ISO 800, eller dratt tidligere på dagen. Det jeg mest lurte på var om det gjorde seg som skate-fotografi, siden jeg ikke vet veldig mye om åssen det bør se ut. Har sett at de bruker vidvinkel/fisheye en del, så jeg prøvde meg med det. Monkey see, monkey do :p

Takk for kritikk ellers

Lenke til kommentar

Når det gjelder vinkel, så kan du prøve å stå nede til høyre for skateren. Da får du ofte en nice vinkel. Og hvis du da er ute på kvelden, når det er mørkt, må du ha blits på. Det lager en kul effekt, spesielt hvis du har ekstern blits til å sette bak skaterens rygg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder vinkel, så kan du prøve å stå nede til høyre for skateren. Da får du ofte en nice vinkel. Og hvis du da er ute på kvelden, når det er mørkt, må du ha blits på. Det lager en kul effekt, spesielt hvis du har ekstern blits til å sette bak skaterens rygg.

Ser kanskje ikke slik ut, men han er vendt 90 grader mot fartsretningen. Han startet på rampen i bakgrunnen og hoppet over hjørnet på boksen og tok en 180 graders kickflip, om det kan stemme? Turde ikke stille meg mer i veien. Kunne kanskje brukt blits uansett.

edit: Hadde vel ikke funka så bra med blits allikevel, siden D60 ikke har commander mode. Med blitsen på kameraet kaster objektivet skygge i bildet.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...