nomore Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hei, Eg har akkurat bestilt meg mitt første fuelfly(en .40 trainer). Har ikke erfaring med fuel eller fly fra før, kun elektriske biler(selvbygde). Men i den annledning så har eg vanskelig for å bestemme meg for hvilken radio eg skal kjøpe, og hvilke krav eg skal basere valget på. Flyet trenger fire kanaler så det blir et minimum, seks er å foretrekke(utbygging + helikoptermuligheter). Pris så vil eg legge meg på ca 1200-1700, inkl mottaker, batteri og et par servoer. Men hva bør eg velge av frekvens/sendebånd? 27MHz, 35MHz eller 2.4GHz? Hva er forskjellen på disse i bruk? Bør eg velge en computerradio? Eg kjenner pr dags dato ingen som flyr, er det da vits i å evnt velge en radio med funksjon for trainer kabel? Setter pris på tips og råd. Så langt har eg sett på Futaba 6EXP, Hitec Eclipse 7QPCM og Hitec Optic 6 Sport. Sistnevnte anbefalte de på den lokale hobbybutikken men prisen var noe høyere enn på nett(naturlig og akseptabelt) men med mindre servoer en det eg trenger(i størrelse, upraktisk og fordyrende). Andre forslag mottas Lenke til kommentar
dor123 Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg ville ikke tatt i noe rc-utstyr nå dersom det ikke benyttet seg av 2,4GHz teknologien. Det er glitch-fritt samt det er så å si umulig å "styre" andres modeller på stripa. (Du kan styrte en annens modell dersom dere skulle klare å benytte samme frekvens, det er umulig med 2,4 teknologien) Dersom du vil bruke den samme radioen til helikopter så må du ha 7 kanaler til nitrokopter, 6 dersom det er elektrisk. Mange helikopter har forskjellig oppsett på swash, og må mixes fra senderen (ccpm osv) så en computerradio byr på mange flere muligheter. Blant annet kan du sette opp en modell med v-tail osv hvor radioen tar seg av mange innstillinger du ellers kanskje hadde måttet gjøre litt jobb med. En radio må du se på som en en-gangs investering i hobbien. Kjøpt en som er populær, som har vært på markedet en liten stund, som dermed betyr at du kan få hjelp veldig lett dersom du skulle sitte fast. Det er ikke som i data-verdenen i rc-verdenen, at ting utvikler seg med lysets hastighet. Kjøper du en bra radio i dag, er den bra i kanskje ti år fram i tid. 2,4GHz teknologien med model-match osv er relativt nytt, og helt genial. Alt vil gå over til det framover, så jeg vil absolutt anbefale deg å bruke det. Jeg lekte litt med rc når jeg var en del yngre også, men da mistet jeg veldig motet, da jeg bygde en hel båt fra scratch. Jeg sleit med støy, da servoer gikk løpsk uten at jeg rørte stikkene, og så ved den siste anledningen at båten min forsvant ned i solnedgangen uten at det var jeg som hadde kontroll på den. Da mistet jeg all lyst, (selv om jeg nå vet om mange ting som kunne vært årsaken, så hadde det faktisk ikke skjedd om jeg hadde 2,4GHz radio, og jeg hadde kanskje hatt det mye mer morro, enn å bli skuffet og lei). Oppsummert, bruk mer enn 1200 på radioen, skaff deg en Spektrum DX7 eller lignende, så har du en suveren radio i mange mange år framover. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Takker for tilbakemelding og tips. Når det gjelder pris så kan eg ikke gå så høyt som det den DX'en koster. Eg kan sprekke budsjettet litt i forhold til det eg nevnte, men ikke mye. Eg skal tross alt ha alt, fly, motor, tennstift, glødeplugg, bensintank, slanger, ledninger, batterier, lim osv osv. Hadde sett for meg totalt 4k for hele pakken men har allerede utvidet til 5-6k. Alternativet blir som eg ser det å finne brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå