Gå til innhold

Kjøpe Mac eller Windows bærbar, pris ikke så vesentlig

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg lurer på om hva slaks datamaskin jeg skal kjøpe, har lyst å kjøpe en Mac Book Pro 15" men prisen er ganske høy og driver å ser på andre muligheter. Driver mye med foto og fotoredigering, filmer, musikk det vanlige. Min orginale bærbar er en Dell Inspiron 6400 som runner snart 3 år og batteriets best før dato har blitt forlengst passert. Dermed har eg pensjonert batteriet og min fine trofaste Dell har nå blitt en liten stasjonær PC. Jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe, og står litt fast noen tips?

Mvh

Magnus H.L

Endret av Magno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha en laptop med harry led lys på, kjøp XPS. Vil du ha en med stilig, minimalistisk design og unibody aluminium, kjøp MPB. Men seriøst, jeg vil ihvertfall legge til at jeg er super fornøyd med min Alu MacBook, etter å ha hatt flere windows laptoper. Stikk til Eplehuset eller sjekk ut venner sine MB / MBP, og finn ut hva du har mest lyst på.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt utallige pc-er med windows siden jeg var 7 år, og aldri skjønt greia med mac og hvor fanatiske mac-fans var.

I 2006 kjøpte jeg meg en MackBook Pro og er storfornøyd. Mac-ene er helt overlegne på alt annet enn spilling. Det du må tenke deg om er følgende:

- Skal du bedrive noen form for spilling?

- Er du avhengig av noen spesielle programmering som ikke finnes til Mac?

- Har du begrenset budsjett?

Hvis ja, kjør windows.

Ellers -> Mac. Macen er enklere, mer stabil, ser bedre ut og er nesten usårbar for vanlige virus. All maskinvare er nøye satt sammen for at alt skal funke, i motsetning til PC hvor man må formatere hvert halvår. Nå har jeg snart hatt macen min i 3 år uten å formatere og den er like rask enda.

Når det er sagt, skal jeg til sommeren kjøpe meg ny stasjonær med windows for å drive gaming. Får rett og slett mer spillmaskinvare for pengene i tillegg til at de fleste spill ikke er kompatible.

Lenke til kommentar

Spilling blir det ikke så mye av lenger, var heller før i yngre tider. Hvis det blir spilling blir det EvE men de har kommet ut med flere versjoner som er kompatibel med Mac. Porgrammer som jeg skal bruker er vel mest Word og liknende og det får du jo til Mac, og budsjettet er egentlig helt åpent så lenge det er ikke helt latterlig pris

Takk for hjelpen forresten, setter stor pris på det

Lenke til kommentar
Heisan,

Jeg lurer på om hva slaks datamaskin jeg skal kjøpe, har lyst å kjøpe en Mac Book Pro 15" men prisen er ganske høy og driver å ser på andre muligheter. Driver mye med foto og fotoredigering, filmer, musikk det vanlige. Min orginale bærbar er en Dell Inspiron 6400 som runner snart 3 år og batteriets best før dato har blitt forlengst passert. Dermed har eg pensjonert batteriet og min fine trofaste Dell har nå blitt en liten stasjonær PC. Jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe, og står litt fast noen tips?

Mvh

Magnus H.L

Det beste tipset jeg kan gi deg er å se om du kan få prøvd ut en Mac noe sted.

Jeg har selv vært Windows bruker siden Windows ble "født" men etter at jeg for 2 år siden gikk til innkjøp av en Mac kommer jeg aldri noensinne til å frivillig røre noe annet.

Det koster, men for meg er det verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar

Men sånn virus messig, BotNet. Siden populariteten til Mac øker, øker jo også faren for flere virus som er ganske destruktive? men hvordan ligger de på virus fronten og anti-virus.

Lenke til kommentar
Men sånn virus messig, BotNet. Siden populariteten til Mac øker, øker jo også faren for flere virus som er ganske destruktive? men hvordan ligger de på virus fronten og anti-virus.

Pr. idag trenger du ikke bekymre deg for dette i det hele tatt.

Og om den dagen skulle komme hvor virus etc. blir et problem på Mac så vil det også der komme beskyttelse i form av antivirus og lignende.

Lenke til kommentar

Det er ikke å stikke under bordet at OS X(Mac altså) hadde store virus problemer før de gikk over til Unix arkitektur, av en eller annen merkelig grunn forsvant virus probleme og har aldri blitt sett siden etter de gikk over.

Virus mengden er relativ i forhold til hvor enkelt det er å lage virus til systemet, brukertallet bare gjør det værre.

Lenke til kommentar

Det er ikke å stikke under bordet at OS X(Mac altså) hadde store virus problemer før de gikk over til Unix arkitektur, av en eller annen merkelig grunn forsvant virus probleme og har aldri blitt sett siden etter de gikk over.

Den der bør du sannelig forklare / dokumentere litt bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Faren for virus vil nok øke med brukermengden ja. Men situasjonen på osx er såpass mye bedre i forhold til windows pd. at det foreløpig ikke er noe å bekymre seg for i det hele tatt.

Det er vel heller ikke noe stort problem på windows sålenge du tar forholdsregler med hva du legger inn og beskytter maskinen med oppdaterte anti-virus.

Hvis penger ikke er noen hindring, så vil jeg som mange andre anbefale mac. Jeg kjøpte min første ifjor, og kommer aldri til å kjøpe noe annet som bærbar ;=) Hvis du sammenligner hva du får sammenlignet med tilsvarende pc, så er ikke prisen så alt for ille på Pro modellene heller.

Jeg driver litt med bilderedigering jeg også, og synes mac fungerer aldeles supert. Du kan også legge inn Microsoft word, messenger, og alt anna du er vandt med.

Lenke til kommentar

Den rimeligste bærar værstingen med quad cpu er :

FUJITSU SIEMENS Celsius H270/ Q9100 4GB 160GB 3G 15.4"VBE

http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2314475;c:36159

kr.27 916

Ellers har IBM en rekke Lenovo bærbare med quad cpu, men ingen under kr.30 000

Ingen av Apple sine bærbare har fått quad ennå, så de henger etter:(

Quad laptops koster fremdeles flesk, men det er alltid lurt å kjøpe litt dyrere enn du føler du har råd til. Ellers vil du komme til å irritere deg over at du sitter med gårsdagens teknologi om 2 år.

Endret av christdi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Den rimeligste bærar værstingen med quad cpu er :

FUJITSU SIEMENS Celsius H270/ Q9100 4GB 160GB 3G 15.4"VBE

http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2314475;c:36159

kr.27 916

Ellers har IBM en rekke Lenovo bærbare med quad cpu, men ingen under kr.30 000

Ingen av Apple sine bærbare har fått quad ennå, så de henger etter:(

Quad laptops koster fremdeles flesk, men det er alltid lurt å kjøpe litt dyrere enn du føler du har råd til. Ellers vil du komme til å irritere deg over at du sitter med gårsdagens teknologi om 2 år.

Nå koster nå heller ikke Macbook Pro like mye som de du nevner der. Nå er det også andre kvaliteter med en mac en bare å sammenligne maskinvare

Uansett hva du kjøper, så kommer det til å være delvis utdatert om 2 år. Ikke ser jeg helt nytten av quad heller.. men det får nå være så.

Den fujitsu maskinen så forresten usannsynlig stygg ut..

Lenke til kommentar

Jeg husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men en test om hvor mye maskinen tålte "merk fysisk, altså best skrudd sammen, minst knirking og best mot slag skader) kom Lenovo på første plass og mac på

andre.

Både Lenovo og MAC koster endel mer for maskinvaren i forhold til pris enn konkurrentene. Men det er bra og se at vi får igjen for det.

Mange synes Lenovo maskinene er stygge, siden de har en slags "panser" kant på toppen av maskinen, men det er alltid smak og behag. Selv er jeg lykkelig eier av en eldre IBM (Lenovo har tatt over for IBM) som aldri har sviktet meg.

Jeg synes det er hårreisende og se folk annbefale quad core til en person som ikke trenger det, bare for og ha "morgendagens teknologi".

Jeg synes det absolutt er verdt å ta en titt på disse:

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/Pro...inkPad+T+Series

Før du bestemmer deg.

Ellers er det den samme gamle windows vs mac (virus) slosskampen her. Så lenge du har oppdatert windows + oppdatert antivirus, så får du ikke virus (iallefall ikke en som er så oppegående at man bruker forumet for og finne seg pc ;) )

En annen fordel med Lenovo er også at de støtter Linux ut av boksen. Altså hvis det skulle være interresant og prøve Linux (absolutt vært en titt!) så slipper du og strebe med drivere.

Mvh Fyksen

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha en laptop med harry led lys på, kjøp XPS. Vil du ha en med stilig, minimalistisk design og unibody aluminium, kjøp MPB. Men seriøst, jeg vil ihvertfall legge til at jeg er super fornøyd med min Alu MacBook, etter å ha hatt flere windows laptoper. Stikk til Eplehuset eller sjekk ut venner sine MB / MBP, og finn ut hva du har mest lyst på.

Er Dell studio xps en laptop med harry led lys ?

Lenke til kommentar

Øhm, er lite lys å se på min XPS M1330 og Studio XPS er ikke så veldig annerledes. Sakset fra hw.no's test:

Ovenfor tastaturet er en rad med touch-taster som kun er synlige i påslått tilstand, når baklyset er på.

Man kan med andre ord regulere hvor mye "harry led lys" man vil ha på maskinen. Du roter ikke Studio XPS sammen med XPS M1710 da? Er to vidt forskjellige maskiner, både mtp bruksområde og design.

Har ikke mye erfaring med Mac, så der kan jeg ikke uttale meg så mye. Men skal du ha PC så ville jeg vurdert en Dell Studio XPS med LED-skjerm. Dette er maskiner som gir temmelig bra ytelse for pengene kombinert med god byggekvalitet og et (i mine øyne) pent design. Ellers nevner flere her Lenovo Thinkpad, og da får du en "skuddsikker" maskin. Thinkpad er vel litt som laptopenes svar på Toyota HiLux.

Lenke til kommentar

Var i samme båt som trådstarter for et år tilbake. Var veldig nysgjerrig på Macbook Pro, men endte opp med en Dell XPS m1330. Grunnen til det var at jeg fikk mer ytelse for pengene med Dell-maskinen. Betalte 9000 kroner for 2GB ram, 2,4 GHz Core 2 Duo og dedikert skjermkort på 128MB. Prisen for Mac med et tilsvarende oppsett (den billigste MBP-modellen) kom på rundt 15.000, såvidt jeg husker. Har aldri angret på valget mitt.

Når det er sagt synes jeg fortsatt Apple-maskinene (eller rettere sagt OSX) har mye snasent å by på.

Relevant programvare finnes til begge plattformer. Adobe (Photoshop/Lightroom/Premiere) har versjoner for både OSX og Windows.

Lenke til kommentar

Bruker selv MacBook Pro med Windows Vista (v.h.a. Bootcamp) og er utrolig fornøyd. Får det beste fra begge verdner. Bånn solid maskinvare, fett design fra øverste hylle og Windows operativsystem med det tilfanget det gir av programvaremuligheter. MacOS er bra i seg selv, men det er ikke til å stikke under en stol at tilgangen på applikasjoner og spill er ganske begrenset sammenliknet med Windows.

Lenke til kommentar

Er Dell studio xps en laptop med harry led lys ?

Nei, men den som kun heter XPS har det.

8214-dell-xps-m1710-reloaded-noch-mehr-ultimatives-gaming-dell_xps_m1710_1.jpg

rødt lys ut av begge vifter og rødlysende logo på begge sider av skjermen. Trodde riktignok at XPS og Studio XPS var den samme, det skal jeg ærlig innrømme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...