Gå til innhold

En svart skjerm til.


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Compaq Deskpro med Win 98 og to mindre harddisker som en ekstra PC.

Formaterte harddiskene i dag og la inn Win 98 på nytt. Måtte laste ned en ny driver til skjermkortet som er et Matrox G100, men ellers gikk alt på skinner.

Maskinen var så fint oppe å gikk 1-2 timer, da plutselig mus og tastatur sluttet å virke. Ettersom ingenting virket måtte jeg slå av maskinen med hovedbryteren og når jeg startet den igjen var skjermen svart.

:cry:

Jeg har prøvd den mot en annen skjerm og alt er like svart.

Skjermen har strøm, men får ingen signaler.

Kan ikke helt tro at det er løse ledninger el.lign, ettersom jeg ikke har rørt noe.

 

Jeg hører at harddiskene går. men får ikke opp noe med oppstartsdiskett heller - ville ikke det ha funket selv om det evt er skjermkortet som har gått ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:roll:

 

Litt knapt med info her, men, men...

 

Trolig at det skylles feil med driveren, eller noe i den dur! Prøv først å reset bios fysisk ved å fikle med pinnen på hk'et ditt. Funker ikke dette går jeg ut fra at du ikke har noe spesiellt viktig på din andre harddisk! I så fall kan du ta å koble fra masteren din, sette disk to på master og disk en som slave. Kanskje du får startet opp igjen da, ikke vet jeg. Et forsøk er det iallefall verdt. Da står du fritt til å partisjonere og installere windows på ny.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
:roll:  

 

Litt knapt med info her, men, men...

 

Trolig at det skylles feil med driveren, eller noe i den dur! Prøv først å reset bios fysisk ved å fikle med pinnen på hk'et ditt. Funker ikke dette går jeg ut fra at du ikke har noe spesiellt viktig på din andre harddisk! I så fall kan du ta å koble fra masteren din, sette disk to på master og disk en som slave. Kanskje du får startet opp igjen da, ikke vet jeg. Et forsøk er det iallefall verdt. Da står du fritt til å partisjonere og installere windows på ny.

 

Lykke til!

 

Det er ikke driveren siden den loades ikke før bios er ferdig med å loade, ta og gjør som han her og resett bios, enten er det med jumper (se manual) ellers får du bare ta ut bateriet og la den ligge et par dager og så prøve igjen ( du må ta ut alle strømkilder)

Lenke til kommentar

Det med å bytte hardiskene eller bare bruke harddisk 2 for å prøve var en av de første tingene jeg prøvde og inndirekte var det allikevel det rådet som nå løste problemet.

 

Egentlig er dette veldig pinlig, men antakelig har kontakten for HD'en på hovedkortet vært litt løs og når jeg tro frem PC'en for å finne hva som var galt har den løsnet litt til....

 

Så med kontakten helt på plass igjen funker PC'en helt fint den.... :oops:

 

Beklager å ha missbrukt forumet litt, men det det sier jo litt om at man lett ser seg litt blind på det man tror er problemet.

 

Uansett takk for gode råd ! :D

Lenke til kommentar

Ja, da er jeg dessverre tilbake igjen med svart skjerm og det var nok ikke den løse kontakten som var hovedproblemet allikevel.

I hvert fall er ikke løsningen så lett som jeg da trodde.

 

For etter en gjesteopptreden hvor alt fungerte flott og jeg avsluttet PC'en på normal måte var det på'n igjen med svart skjerm.

 

Jeg har sjekket kontaktene i alle retninger. Prøvde også å bytte kontakten fra HD'en med kontakten til brenneren i tilfelle det er den ene kontakten som er problemet.

 

Har skiftet ut flatkabelen i tilfelle det var noe brudd i den.

 

Har funnet ut at HD'en bare kjører igang men ikke "loader" videre, da det går alt for fort å stoppe den med hovedbryteren. Prøvde derfor med en helt annen HD og en oppstartsdiskett - og det fungerte en gang - men ikke mer.

 

Og det er blitt mange forsøk siden "noe" fungerte sist.

 

Jeg tror ikke lenger at det er skjermkort eller driver, harddisken eller kabelen, løse kontakter eller skjermen som er problemet.

 

Hva mer kan være feil ? Lysdioden på hovedkortet lyser grønt - gir det noen indikasjon på hva som ikke er galt ?

 

Kan det fremdeles hjelpe og resette biosen ?

Har ikke manualen men tror jeg har funnet riktig pinner. Jumperen står på 1+2 og ved siden av står det CMOS (1+2=normal)(2+3=clear).

Flytter jeg bare jumperen til 2+3 i mens maskinen er avslått og tilbake til 1+2 før jeg skrur den på igjen eller ??

Og hva skal da normalt komme opp på skjermen etter det ?

 

Håper noen orker å hjelpe.

PC-problemer er noe dritt. :grumpy:

Lenke til kommentar

Resatte bios og PC'en virket da helt perfekt med farver og alt til etter at jeg startet den på nytt for andre gang.

 

Da dro farvene seg plutselig ut på skjermen og alt stoppet.

 

Nå er jeg like langt etter å ha resatt biosen ytterligere to ganger til uten at dette gir noen positive utslag.

Har igjen prøvd med forskjellige harddisker hvorav en er på bare 4 GB og har lav hastighet - og er den opprinnelige.

 

Kan noen hjelpe med gode råd ?

 

Kan det være skjermkortet som "kommer og går" ?

 

Hovedkortet er forresten et Compaq CR120.

 

:shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...