Gå til innhold

Salg av D70 og kjøp av D300/D700

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan jeg få for ett godt brukt (begynner å bli slitent) D70 + standard linse, fisheye, telezoom?

Men enda viktigere:

Jeg har tatt ca 70.000 eksponeringer med D70 siden jeg kjøpte det (rett etter det kom ut på markedet). Det er på høy tid at jeg bytter ut kameraet med noe nytt.

Har sett på D300 og det er jo ett greit kamera. Men nå er det jo blit inn med FX format så burde jeg heller gå for D700?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye kan jeg få for ett godt brukt (begynner å bli slitent) D70 + standard linse, fisheye, telezoom?

Men enda viktigere:

Jeg har tatt ca 70.000 eksponeringer med D70 siden jeg kjøpte det (rett etter det kom ut på markedet). Det er på høy tid at jeg bytter ut kameraet med noe nytt.

Har sett på D300 og det er jo ett greit kamera. Men nå er det jo blit inn med FX format så burde jeg heller gå for D700?

FX er gøy, men husk ulempen med sterk økning i pris og vekt for kvalitetsoptikk.D70 som har gjennomgått 70.000 eksponeringer er vel ikke noe man får mange kr for, bruk den heller som bokstøtte eller konverter til IR.

Lenke til kommentar

Å neida. D70 fungerer som ei klokke den. Egentlig rart for dette kameraet har virkelig vært med på mye rart i ulikt vær.

Det jeg ikke har noe greie på er om overgangen fra D300 til D700 er noe vesentlig kvalitetsforskjell ?

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Å neida. D70 fungerer som ei klokke den. Egentlig rart for dette kameraet har virkelig vært med på mye rart i ulikt vær.

Mulig det funker, men ikke ekstremt lenge til. Lukkeren begynner å nærme seg slutten av livsløpet.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha beholdt D70, da det er fortsatt et flott kamera som bl.a. synker med blitser opp til 1/500 sek, vanlig er 1/200 eller 1/250 sek.

Om du skal velge D300 eller D700 bør bruken være avgjørende, bruker du f.eks mye tele, vil det fort bli dyrt å opprettholde teleeffekten med D700. :)

Lenke til kommentar
Da stemmer i hvertfall jeg på D700. :)

Jeg også. Du kan liksom ikke gå helt feil med D700 dersom du ikke er dyre- eller actionfotograf på lavbudsjett. I forhold til bl.a produktbilder, hadde jeg vurdert AF-S 60/2.8 framfor en 50mm - evt valgt 50/1.8 i tillegg. 35/2.0, 60/2.8 og 85/1.8 er eksempel på serie som gir veldig bra dekning på D700.

Hvis en ikke trenger kameraet akkurat nå, hadde jeg kanskje valgt å se litt an med D300. D400 er nok under oppseiling - og når den er lansert, kan en trolig gjøre kjempekjøp på D300-hus.

Lenke til kommentar
Jeg også. Du kan liksom ikke gå helt feil med D700 dersom du ikke er dyre- eller actionfotograf på lavbudsjett.
Og selv da - hiv på MB-D10 og EN-EL4 og du ligger ikke langt unna dyre-/actionverden slik den var for bare kort tid siden - og er heller ikke _langt_ unna D3 sin ytelse. Riktig nok ikke langt unna D3 sin pris heller - men fremdeles litt billigere, og driver man med CLS er det en hel del billigere, samt mer fleksibelt...
Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med en seanse med produktfoto med D700. Brukte en kombinasjon av 50 f/1,8 og 70-200 f/2,8 sammen med CLS.

I tillegg til Camera Control Pro, gjorde all denne teknologien det hele til en enkel affære, da bildene kom opp en stor kalibrert skjerm etter hvert og fikk dermed raskt finjustert lys og komposisjon. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er en webside som har informasjon om antall eksponeringer før bytte og det er ganske vanlig at D70 må ha ny lukker etter ca 40 000 eksponeringer. Så etter 70 000 har kameraet liten verdi siden lukkeren koster betydelig mye mer enn kameraet er verdt. Objektivene er nok verdt litt mer enn selve kameraet.
Lenke til kommentar
Det er en webside som har informasjon om antall eksponeringer før bytte og det er ganske vanlig at D70 må ha ny lukker etter ca 40 000 eksponeringer.

Jammen bra jeg solgte mitt D70 etter 36000 eksponeringer! :new_woot:

Jeg vil anta maks 900kr for kamerahuset. Stavanger solgte Nikon D70 brukt for en stund siden til ca 1500kr, men dette hadde bare gått ca 10000 eksponeringer. Tror standen var "god" eller noe i den duren. Ikke alltid så enkelt å tolke hvordan kameraet ser ut når beskrivelsen er "god".

Edit: En liten skrivefeil.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt problematisk å selge utstyr som bruksmessig er "utenfor spek" til annet enn helt lave priser. Ikke sånn å forstå at en må forvente at lukkeren snart klapper sammen: En lukker som har gått langt over det forventa, kan fort finne på å gå over det dobbelte - og Nikon har ei historie for svært seigliva lukkere på mange modeller. Men ved preventivt vedlikehold, f.eks på utstyr til yrkesbruk, kunne den også vært skifta ut allerede. Og sånne ting som 5 års reklamasjonsrett gjelder jo helt opplagt ikke når en allerede har fått mye, mye mer ut av utstyret enn det produsenten har indikert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...