Gå til innhold

[Løst]Obejkt til... all slags bruk

Anbefalte innlegg

Når det gjelder kamera og linser er jeg helt mørkegrønn, men likevel har jeg klart å skaffe meg Nikon D60, nå vil jeg ha en annen linse da jeg er lei av den jeg har nå.

Om par uker skal vi på hytta, der blir det mye knipsing av natur, fisking, grilling, alt som rører på seg, eller det som ser interressant ut, yeah u name it lissom...

Innendørs bilder burde jeg kjøre 50mm f/1.8? (dette er et annen spørsmål)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, lider av linselyst ja;) dersom du er glad i landskap er det rimelige nikon 12-24 ute på bruktmarkedet. Ble ganske forelsket selv etter kjøp og prøvd den ut:) 18-200 er vel ikke bedre optisk enn 18-55, men du får jo endel mer tele, og greit som ferie objektiv.

Lenke til kommentar

Det er to veier du kan gå,Vidvinkel eller tele.

Du har 18-55 fra før og vil bare ha en nytt objektiv som du skal bruke til det ymse :hmm: triky denne.

En vidvinkel er fin til og ta bilder av natur,bygninger og ting du vil ha i et større perspektiv og dybde,den fungerer dårlig til portretter da du kan få forvrengninger og proporsjonene kan bli feil.

En telezoom "50-200/70-300" gir fine portrettbilder og til utsnitt av natur fungerer den bra,men du må opp i en forholdsvis dyr prisklasse hvis du skal ha en som er bra i dårlig lys.

Et fastobjektiv som 50mm f/1.8 eller 1.4 er noe du kan utfordre kreativiteten med spesielt når det gjelde liten dybdeskarphet og den fungerer greit i dårlig lys men kan nok bli for trang innendørs hvis du ikke bor i hytta til Røkke.

Du har også det man kaller superzoom/reiseobjektiv et allsidig objektiv som dekker både normalobjektivet og et teleobjektiv,de pleier og ligge på rundt 18-200mm.problemet med disse er at de har et såpass stor spennvidde at de har endel komprimisser bla. trenger de mye lys og er skarpest bare i mellomregistret.

Det jeg hadde gjort er og kjøpe en blits og 50mm,det er en kombinasjon som du kan "leke" deg lenge med sammen med kitobjektivet.

Lenke til kommentar

- Allround-objektiv: Tamron 18-270mm f3.5-6.3.

Alt-i-et objektiv.. Nåja, bortsett fra lysstyrke. Godt ferieobjektiv til utendørsbruk. Vurderer det faktisk selv til de gangene jeg må reise lett.

- Innendørs objektiv: Nikon 35mm AFS F1.8G.

Kan, med litt hell/greit lys, unngå blitsbruk innendørs. Tror nok at du uansett må ty til blits på en dunkel belyst hytte. Men du slipper at blitslyset blir så skarpt. Å skrur ned blitseksponeringskompensasjonen et hakk kan også hjelpe på.

Men for å være helt ærlig syns jeg det er idioti å kjøpe et objektiv uten å vite hva man savner.

Savner du:

1. Mer rekkevidde? og ønsker

a) et allround objektiv som erstatter ditt nåværende? -> Tamron 18-270mm VC / Nikon 18-200mm VR

b) et ekstra objektiv som tar over der ditt objektiv stopper? -> Nikon 55-200mm VR

2. Et objektiv som fungerer bedre i svak belysning? -> Nikon 35mm f1.8.

3. Mulighet til å få et videre utsnitt enn objektivet du har nå kan på 18mm? -> Sigma 10-20mm / Nikon 12-24mm

Finn ut hva du har behov for og hvor mye penger du vil spytte i det, så skal vi hjelpe deg.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
*snipp*

Savner du:

*snapp*

For å bidra i andreasfe's lsite..

Dersom du ikke vet helt hva du ønsker, men vil ha noe som bidrar til kreativiteten, er nok en 50mm f1.4 supert. Men, blits bør du skaffe deg uansett..

Lenke til kommentar

noe anbefalinger til blitz? sjekka nikon.no, men skjønte ikke mye av det. Den innebygd blitzen duger ikke til 50mm f1.4? (uff... f1.4 høres dyrt ut).

Jeg likte den andreasfe nevnte, all-i-et-objektiv, men åssen merke er Tamron?

Lenke til kommentar

Siden du har D60 trenger du fokusmotor, og da er ikke f1.8 tilgjengelig(dersom du vil ha autofokus). Så du må ut med i underkant av 3 000,-.

Har kun prøvd tamron 18-200, og er forholdsvis positivt overasket over bildene.MEN nå har jeg kun sett de på display på kamera. Byggekvalitet er ikke noe særlig, men de er rimelige. Ett minus er at de ikke har VR, som er veldig nyttig på 100+mm

Blits kan du se på SB-600 og SB-800, regner med førstnevnte passer best for deg.

Edit: Flytett setning som hadde hoppet ned..

Endret av nbmofo
Lenke til kommentar
noe anbefalinger til blitz? sjekka nikon.no, men skjønte ikke mye av det. Den innebygd blitzen duger ikke til 50mm f1.4? (uff... f1.4 høres dyrt ut).
Objektiv og blits har i utgangspunktet ikke noe med hverandre å gjøre. Noen objektiver er såpass store at de kan komme i veien for lyset fra den innebygde blitsen, men jeg tviler på at AF-S 50/1,4 er ett av dem. Det er hovedsakelig et problem for vidvinkelobjektiver.

Når det er sagt, så kommer du langt med en SB-400 til innendørsfotografering. SB-600 kan være en fordel hvis du vil være litt mer avansert (den gir deg bl.a. muligheten til å vri blitshodet til siden slik at du kan sprette lyset i taket også når du holder kameraet i portrettstilling, pluss at den er kraftigere).

Vil det si at jeg må heller skaffe meg f1.4 istede for f1.8 siden D60 ikke har fokusmotor?
Hvis du absolutt vil ha 50mm så må du nok det (Sigma har også en 50mm f/1,4 som gir autofokus på D60, men jeg tror ikke den er noe nevneverdig billigere enn Nikon sin). Vel, med mindre du klarer deg uten autofokus, selvsagt. Bortsett fra at du ikke får AF så fungerer AF-D-objektiver fullt ut sammen med D60.

Men 35mm er antagelig en mer anvendelig brennvidde på DX-format. 50mm blir fort litt trangt til innendørsbruk på DX. Så Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8 er ikke noe dårlig alternativ. Litt dyrere enn 50 f/1,8, men billigere enn 50/1,4-alternativene.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
hvor bra er denne såkalte VR? det er jo stor prisforskjell på dem. Hva gjør den som er så bra? kan jeg få se bilde med og uten vr ?
VR/IS/OS/VC/O.I.S (kjært barn har mange navn osv.) kompenserer for rystelser og begrenser dermed uskarphet i bildet som følge av at kameraet ikke står helt stille. Det gjør at du kan ta (skarpe) bilder håndholdt med lengre lukkertid enn du hadde klart uten. Produsentene hevder som oftest en forbedring på tre til fire stopp, hvilket vil si 8 til 16 ganger lengre lukkertid. Men i praksis spørs det veldig på situasjonen og brukeren.

Når det gjelder Nikon, så skyldes prisforskjellen mellom eldre objektiver og deres nyere VR-brødre ikke bare inklusjonen av VR, men også forbedringer av optisk kvalitet og byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...