Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows 2000 og deling av internett

Anbefalte innlegg

har innstalert wndows 2000 server som jeg har satt opp som dhcp server. denne har to nettverkskort hvor den ene går til internett og den andre til lan.

problemet er når jeg deler internettforbindelsen kommer ikke de andre maskinene seg på internett. noen forslag? har lan-kortet som default gateway.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kortet som er koblet til internett får ip fra en dhcp-server.

det kortet som går til lan'et er koblet til en hub hvor det er to maskiner. ip'n til dette kortet er 192.168.0.1.

ip-rangen som er satt på dhcp-serveren er 192.168.0.100-192.168.0.254 og har 192.168.0.1 som default gateway

Lenke til kommentar

Hvis det er server som står mot internett, kjør router (Routing and Remote Access), så slipper du Internet Connection Sharing.

Kjører du opp mot adsl-modem med dhcp-server, pass på NAT - hvis adsl-modemet/-routeren kjører NAT, må du hacke litt, for da slipper bare pakker fra server igjennom. En løsning er å kjøre NAT også på den for klientene.

Litt å leke med!

Lenke til kommentar

zeitgeist: hva mente du med at jeg måtte hacke litt egentlig?

må innrømme at det er en stund siden jeg har hatt om windows 2000 server og da gikk det for det meste på teori lissom...så sitter på en måte litt i baret nå.... men på en anne side så er det slike tilfller som dette en lærer av......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...