Barry White Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Hei. Jeg flyttet inn på min første hybel her i Oslo i høst, og var slettes ikke varm i trøya med hybellivet. Da jeg kom nedover til Oslo på kvelden i fjor så jeg at rommet var mindre enn oppgitt i annonse, (ca 12kvm mot 16kvm oppgitt) og jeg fant fort ut at internett ikke var inkludert, noe som det også sto i annonsen. I tillegg fant jeg også ut at jeg, som hadde det minste rommet betalte 4500,- per måned i motsetning til de andre beboerne som betalte 4000,-. Jeg ble frustrert og tok kontakt med huseier som sa at dette dreide seg om økte fellesutgifter og at leien herifra og ut ville være 4500,- for nye leietakere. Nå nylig har 2 flyttet ut, og 2 flyttet inn igjen. Og til min store overraskelse fant jeg i dag ut at de betaler 4000kr de også. Jeg har altså gått og betalt 4500kr i 9 mnd, i falsk tro på at dette gjelder for alle andre også, og derfor har jeg inntill nå slått meg til ro med dette. Riktinok var det ikke så veldig stor respons da disse to rommene ble lyst ut nå i april, men denne leiligheten ligger ca 5 minutter gange fra karl johan, og rommene som ble lyst ut er på 12kvm og 16kvm, så jeg synes ærlig talt det ikke bør være et kunstykke å leie ut disse for 4500,- i mnd. Da er det annonsen det er noe feil med. I forbindelse med disse to rommene var jeg grei og holdt visning for de interesserte. Nå kjenner jeg at jeg føler meg forbannet og naiv, lurt av en sleip huseier. Jeg har fått ett større rom nå, og riktinok er det vel sånn at så lenge leietaker går med på pris kan huseier ta det han vil, men likevel, dette synes jeg blir for drøyt. Jeg tenker å ringe han i kveld etter kontrakten med den siste av de som nettopp flyttet inn er signert, jeg vil ikke dra opp prisen til dem på grunn av at jeg klager. Hva synes dere, har jeg ingenting å sutre over eller er dette et overtramp? Endret 6. mai 2009 av Barry White Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Huseier har fullstendig avtalefrihet med hver enkelt, så jo han har anledning til å gjøre som han gjør. Det blir som expert selger en fjernsyn til 10k, så stiger prisen så det koster 12k og så går det på tilbud igjen til 10k. Men at han har anledning til å gjøre det, gjør det ikke nødvendigvis "riktig". tips: finn et nytt sted å bo! Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Men det blir feil at Expert setter ned prisen på tven til 10000, når expert allerede har sagt til fyren som kjøpte tven for 12000 at prisen kommer til å holde seg slik fremover. Nå er kanskje ikke dette det beste eksempelet da, siden tver går ned i pris og hybler ikke gjør det. I alle fall ikke enda i oslo-området. Endret 6. mai 2009 av Barry White Lenke til kommentar
KS Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Tråden passer vel bedre på jussdelen av forumet. Hvis du forhånd har blitt lovt mer enn de kunne holde, så burde det være en mulighet til å holde tilbake leie, eller kreve tilbakebetalt det du har betalt for mye. Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 OK, jeg stusset litt på det, men ente opp her siden jeg ikke var sikker på om dette kunne regnes som et juridisk spørsmål Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Nå er kanskje ikke dette det beste eksempelet da, siden tver går ned i pris og hybler ikke gjør det. I alle fall ikke enda i oslo-området. Utleieboliger følger like mye markedsmekanismer som andre varer gjør, så jo den går opp og ned etter etterspørsel. Men fortsatt er det feil. Kontakt huseieren og si du reforhandle kontrakten din til eller så vil du flytte. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Da jeg kom nedover til Oslo på kvelden i fjor så jeg at rommet var mindre enn oppgitt i annonse, (ca 12kvm mot 16kvm oppgitt) og jeg fant fort ut at internett ikke var inkludert, noe som det også sto i annonsen. På disse punktene har du nok en god sak, men jeg vet ikke om det eventuelt er en foreldelsesfrist på slikt. Om du ikke skulle få tilfredsstillende svar i denne tråden ville jeg tatt en tur innom jussbuss, de kan gi deg mer informasjon om hva du har krav på. Du har nok også bedre sjanser for å få gode svar i juss-forumet enn her, du kan be en moderator flytte tråden om du ønsker det. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Nytter ikke å komme ett år etterpå å begynne å klage på at det ikke er nett eller at rommet er mindre enn annonsert. Dette burde du ha tatt opp allerede på visning. Da du like vel valgte å ta rommet etter å ha sett det, aksepterte du rommet slik det er. Hva slags leieforhold huseieren har med andre som leier av han har ingen ting med ditt leieforhold å gjøre. Han kan la folk bo gratis hos seg uten at det betyr at du har krav på noe som helst. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Som de andre sier, prisene på leiemarkedet går opp og ned, akkurat som priser på alt annet. Jeg kan tenke meg at det er vanskeligere å få tak i nye leieboere nå på våren, enn det er om høsten, og at man derfor må friste med lavere priser. Alternativet til utleier hadde kanskje vært å vente til juli / august, da hadde han helt sikkert fått 4500 eller mer for rommene, men sammtidig hadde han tapt et par måneders husleie, og det blir jo 8-12.000. Er et vellkjent knep for studenter her i Trondheim, at de som er villige til å flytte på våren, i eksamensperioden, kan få de beste tilbudene for da er det ikke så lett å få nye leieboere om noe står tomt. Når det gjelder Internett (og til dels avviket i størrelsen) så har du en mye bedre klagesak, her har du blitt lovet noe i annonsen som ikke stemte med hva du fikk når du flyttet inn. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Når det gjelder Internett (og til dels avviket i størrelsen) så har du en mye bedre klagesak, her har du blitt lovet noe i annonsen som ikke stemte med hva du fikk når du flyttet inn. Men det er også 9 måneder siden han flyttet inn. Endret 8. mai 2009 av Kun10kr Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg og huseier er gode venner igjen etter at husleien ble redusert med 500 (LØST) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå