nree Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Om jeg arrangerer en utendørs fest med 200 personer. Disse 200 personene har betalt meg for billett til festen. Området festen holdes på er inngjerdet. En vakt på festen tar ett par personer i å snike seg inn på festen (bryte/hoppe over sperringer) og ett par andre i å være på området uten billett (ingen vet hvordan disse kom seg inn). Det gis disse personene to valg: 1. Kreve at disse personene gjør opp for seg ved å betale f.eks trippel inngangspris. 2. De blir anmeldt til politiet. Og i begge tilfeller utvise personene fra området. Kan jeg som arrangør gjøre dette? Har "snikene" loven på sin side og kan fortsette å være på området? (Hvis de f.eks argumenterer med frihetsberørelse eller lignende) Endret 6. mai 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Såvidt jeg vet, har du i dette scenarioet rett til å bortvise folk, dersom de nekter kan du tilkalle politiet. Sikkert noen som kan mer om dette enn meg, så skal la vær å synse mer enn dette Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det kommer jo an på området, vil jeg tro. Du må nok ha tillatelse fra politiet, før du begynner å bortvise folk fra en bykjerne. Du kan lese om noe liknende her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1102081&hl= Lenke til kommentar
nree Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Det er ikke snakk om bykjerne, det skrev jeg da ikke? Jeg skrev inngjerdet område. (utenfor byen) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Du spesifiserte ikke hva slags område du vil inngjerde. Det har sikkert mye å si for hva reglene sier, og hvilke tillatelser du må ha. Endret 7. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Om jeg arrangerer en utendørs fest med 200 personer. Disse 200 personene har betalt meg for billett til festen.Området festen holdes på er inngjerdet. En vakt på festen tar ett par personer i å snike seg inn på festen (bryte/hoppe over sperringer) og ett par andre i å være på området uten billett (ingen vet hvordan disse kom seg inn). Det gis disse personene to valg: 1. Kreve at disse personene gjør opp for seg ved å betale f.eks trippel inngangspris. 2. De blir anmeldt til politiet. Og i begge tilfeller utvise personene fra området. Kan jeg som arrangør gjøre dette? Har "snikene" loven på sin side og kan fortsette å være på området? (Hvis de f.eks argumenterer med frihetsberørelse eller lignende) Jeg antar at arrangøren har en eller annen rett til å stenge folk ute. Det typiske er at uteområdet er privateid grunn. Eieren kan bestemme hvem som skal være til stede på eiendommen hans, og kan gi denne myndigheten til andre, som så kan delegere den atter videre til den enkelte vakt. Du skal imidlertid være svært forsiktig med å bruke unødvendig hard hånd. Videre tviler jeg sterkt på om du kan true den pågrepne med anmeldelse hvis han ikke betaler f.eks. trippel inngangspris. Skal du kreve penger, må du helst ha opplyst om dette på forhånd. Dette kan enkelt gjøres ved at det henges opp skilter eller lapper ved gjerdene om at uvedkommende må betale. Resonnementet er da at den som går inn på området uberettiget, har akseptert at han må betale. Om han i så fall kan kastes ut, er imidlertid noe tvilsomt spør du meg. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Kongeparken praksiserte dette med bøter eller få det på rullebladet under landstreffet ifjor. Og vil gjøre det iår igjen. Men det har blitt reaksjoner fra ulike hold, inkl. advokater som mener det er ulovlig. Men å kaste de ut er sikkert det eneste du kan gjøre, lovlig. Endret 7. mai 2009 av Pirja Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Å kreve trippel betaling er urimelig, eventuell straff (bot) skal ikkje gå til arrangør. Spesielt er det urimelig om personen blir kasta ut alikevell. Det er ikkje opp til arrangør å avgjere passande straff. Om arrangør tar nokon som har sneket seg inn så har dei to valg, enten akseptere at snikeren betaler ordinærpris og får bli på området, eller at arrangør kaster ut personen og anmelder forholdet til politiet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Å kreve trippel betaling er urimelig, eventuell straff (bot) skal ikkje gå til arrangør. Spesielt er det urimelig om personen blir kasta ut alikevell. Det er ikkje opp til arrangør å avgjere passande straff. Tja, f.eks. transportselskaper opererer med gebyr for å ikke ha gyldig billett. Uten å ha noen lovhjemler for hverken det ene eller det andre, vil jeg tro at arrangører av fester på lukket område kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Transportselskaper opererer med gebyr fastsatt med hjemmel i forskrift fra Samferdselsdepartementet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Transportselskaper opererer med gebyr fastsatt med hjemmel i forskrift fra Samferdselsdepartementet. Samt avtale, man må ikke glemme at det å gå inn på et befraktningsmiddel er regnet som konkludent adferd. Man godtar med andre ord avtalen til busselskapet i det man stiger på. Hjemmel i forskrift fører kun til visse ekstra rettigheter, samt at man ønsker en offentlig regulering av slike avtaler. En annen ting er selvfølgelig om man har handlet i villfarelse, f.eks. den gule streken på T- banen er borte og området ikke er tydelig avgrenset osv. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Samt avtale, man må ikke glemme at det å gå inn på et befraktningsmiddel er regnet som konkludent adferd. Man godtar med andre ord avtalen til busselskapet i det man stiger på.Jeg trodde det var hovedhjemmel for gebyret. Dermed burde jo tydelig skilting utenfor område, slik noen foreslo, være greit nok? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Transportselskaper opererer med gebyr fastsatt med hjemmel i forskrift fra Samferdselsdepartementet. Samt avtale, man må ikke glemme at det å gå inn på et befraktningsmiddel er regnet som konkludent adferd. Man godtar med andre ord avtalen til busselskapet i det man stiger på. Joda, selvfølgelig, men med en forskriftshjemmel har man litt bedre bein å stå på (rettsvillfarelse er mindre unnskyldelig enn villfarelse om faktiske forhold -- som en avtale). Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Og som jeg skrev, så fører slike forskrifter til noen flere rettigheter. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg jobber litt på et utested som også leies ut som fest lokale (med og uten alkohol salg) man MÅ ha vakter for og få leie stedet, jeg har selv hvert vakt noen ganger. Og vi har vår fulle rett til og nekte folk som ikke står på gjesteliste, billett eller betaler inngangs penger til og komme inn på området.. Hender nesten hver eneste gang at folk som ikke er velkommene ønsker seg inn (stedet ligger midt i sentrum men, er bare åpent når er konserter eller når leies ut). Vi kan ikke gjøre annet enn og nekte de adgang, noen form for straff har man ikke lov til og gi. Hvis de sniker seg inn ( er en bakgård som også kan brukes) og nekter og forlate omdrådet, tilkaller man bare politi og de fjerner de uønskede Lenke til kommentar
wailer Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Å kreve trippel betaling er urimelig, eventuell straff (bot) skal ikkje gå til arrangør. Spesielt er det urimelig om personen blir kasta ut alikevell. Det er ikkje opp til arrangør å avgjere passande straff. Tja, f.eks. transportselskaper opererer med gebyr for å ikke ha gyldig billett. Uten å ha noen lovhjemler for hverken det ene eller det andre, vil jeg tro at arrangører av fester på lukket område kan gjøre det samme. som jeg skrev på forrige post jeg posta jobber jeg på et utested som bare er åpent når det er konserter eller leid ut. Hvis noen sniker seg inn og vi oppdager det har vi absolutt ingen mulighet til og skrive ut en bot, vi kan be han betale det inngangs prisen er om ikke han gjør det kan vi kaste han ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå