Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Holde på ødeleggende hemmelighet, etisk riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvor denne bør postes. Men jeg valgte dette forumet framfor religionsbiten, men moderator får avgjøre hva som er rett.

 

Hvis jeg kjenner til en hemmelighet som kan ødelegge livet til mange jeg kjenner, er det da etisk riktig å holde på denne hemmeligheten, selv om det innebærer og lyve?

 

La oss si at en kompis av meg har skaffet seg en elskerinne. Han har kone og barn, og jeg kjenner de godt. Er det da riktig av meg å holde på denne hemmeligheten når den potensielt kan ødelegge hele familien. Selv om det innebærer at jeg må lyve til barna hans og konen hans, som er gode venner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ai ai...lei situasjon, uansett hvilken du er i :( Jeg tror jeg hadde valgt å holde på hemmeligheten. Det de ikke vet har de ikke vondt av. Med mindre det er noe som MÅ ut. F.eks: "faren din er død", du kan ikke lyve for barna da. De kan ikke gå rundt i all evighet å ikke vite noe som angår dem veldig...

Lenke til kommentar

Etisk riktig. Moralsk idioti. Personlig hadde jeg ikke nølt med å si det om jeg ikke var super-best-friend-in-the-world med personen. Da hadde jeg ventet til hemmeligheten kom ut av seg selv. Utroskap blir som regel oppdaget på en eller annen måte uansett.

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på hvor denne bør postes. Men jeg valgte dette forumet framfor religionsbiten, men moderator får avgjøre hva som er rett.

 

Hvis jeg kjenner til en hemmelighet som kan ødelegge livet til mange jeg kjenner, er det da etisk riktig å holde på denne hemmeligheten, selv om det innebærer og lyve?

 

La oss si at en kompis av meg har skaffet seg en elskerinne. Han har kone og barn, og jeg kjenner de godt. Er det da riktig av meg å holde på denne hemmeligheten når den potensielt kan ødelegge hele familien. Selv om det innebærer at jeg må lyve til barna hans og konen hans, som er gode venner?

Ikke ditt problem, hold kjeft. Å bruke bibelen og andre eventyrbøker som rettesnor er ikke annet enn tåpelig.

Lenke til kommentar

Ett sidesprang hadde jeg latt ligge.

Snakker vi om utro på "fast" basis så hadde jeg vurdert å ta afære.

 

Jeg har selv en kamerat som var utro mot en god veninne. Komplisert og vannskelig og forholde seg til. Endte med at kameraten fikk et ultimatum. Fortell henne hva du driver med, eventuelt avlutt forholdet (med en av damene) innen 2 uker. Hvis ikke gir jeg noen meget tydelige signaler til dama di.

 

Han valgte å ta saken selv. Avsluttet utroskapet og fortalte dama en snill versjon av hva "overtid" egentlig innebar.

 

Selvfølgelig ikke en morsom sak å gjennomgå, men jeg mener det var riktig å gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...