Natrich Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Tror eksamen her gikk bra for meg Latias, det ville vært rart om du får trekk. Så lenge formelene er riktige så kan jo sensor se at det er riktig svart uten formler. Natrich Lenke til kommentar
simen199 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Prøv den vanlige kalkulatoren til iphonen da hvor du trykker -2 og x^2 og se hva du får. ^-tegnet bruker jeg som "i". F.eks. 2^2 = 2 i annen... Og når det står -2^2 betyr det at 2 skal ganges med seg selv og det skal settes minus foran etterpå. Og da blir svaret 4... Som jeg har forklart tidligere Kan poste et screenshot fra iPhone her hvis det gjør deg noe klokere: Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (-2)^2 = (-2)(-2) = 4 -2^2 = (-2*2) = -4 Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) True, simen199, men da tar iPhonen og regner sammen "-2" som et uttrykk... Altså som om det skulle stått i en parantes. For øvrig er Google enig med meg: http://www.google.no/search?hl=no&q=-2...3%B8k&meta= http://www.google.no/search?hl=no&q=(-...3%B8k&meta= Endret 14. mai 2009 av mp93 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Hva i all verden er kombinatorikk og fakultet? Har aldri hørt mattelæreren min nevne noe slikt ... Noen som kan poste denne stoloppgaven? Endret 14. mai 2009 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Niks Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 I stoloppgaven spurte de på hvor mange forskjellige måter 4 stykker kunne sitte på 4 plasser. Svaret her er da fakulteten av 4. Dette skrives slik: 4! = 4*3*2*1 = 24 Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (-2)^2 = (-2)(-2) = 4-2^2 = (-2*2) = -4 Nja, x^2 betyr at tallet ganges med seg selv... Men jeg svarte (-2)^2. Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) @Dark_Nemesis: Selvsagt. Og det er jo også det vi gjør. -2^2 = -2*2 = -4 (-2)^2 er og forblir det riktige svaret på denne oppgaven... Tenk dere hvordan reglene hadde blitt om det IKKE var det riktige: -2^2 = -2*-2=4 -2^3 = -2*-2*-2=-8 -2^4 = -2*-2*-2*-2=16 -2^5 = -2*-2*-2*-2*-2=-32 Partallene blir positive og oddetallene blir negative. I så fall kunne en jo ikke brukt potenser på negative tall... Endret 14. mai 2009 av mp93 Lenke til kommentar
Niks Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvis vi kunne laget en oversikt over alle oppgavene med svar så hadde det vært konge. I alle fall en del av oppgavene. Det er så sinnsykt lenge å vente helt til 15. junni med å få tilbake eksamen, og da blir det lettere å holde oversikt hva de forskjellige har svart her og der, istedenfor å hoppe fram og tilbake mellom sidene. Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 @Dark_Nemesis: Selvsagt. Og det er jo også det vi gjør. -2^2 = -2*2 = -4 (-2)^2 er og forblir det riktige svaret på denne oppgaven... Når du ganger -2 med 2, har du ikke ganget tallet med seg selv x^2 er det samme som x*x. I dette tilfellet er x= -2 , noe som betyr at x^2= -x*-x. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er så sinnsykt lenge å vente helt til 15. junni med å få tilbake eksamen, og da blir det lettere å holde oversikt hva de forskjellige har svart her og der, istedenfor å hoppe fram og tilbake mellom sidene. Vi får ikke tilbake eksamenene. Vi får bare en karakter. Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 @Dark_Nemesis: I dette tilfellet er x=2, og det står en minus foran. -x^2 = -x*x = -2x -2^2 = -2*2 = -4 Lenke til kommentar
Niks Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er så sinnsykt lenge å vente helt til 15. junni med å få tilbake eksamen, og da blir det lettere å holde oversikt hva de forskjellige har svart her og der, istedenfor å hoppe fram og tilbake mellom sidene. Vi får ikke tilbake eksamenene. Vi får bare en karakter. Ja, sant det. Enda kjipere... Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) @Dark_Nemesis: I dette tilfellet er x=2, og det står en minus foran. -x^2 = -x*x = -2x -2^2 = -2*2 = -4 Tegnet som står foran et tall henger alltid med tallet. Det er jo til og med en av grunnreglene i blant annet algebra og likninger, hvor du blant annet måbytte på rekkefølgen på tallen, slik at tallene med høyest verdi (som oftest f. eks -2a-2b) kommer først. Formelen x² betyr rett og slett at det er to like verdier som ganges med hverandre. Jeg svarte som sagt (-2)², men føler at -2² også stemmer. Endret 14. mai 2009 av Dark_Nemesis Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Vel, det er bare ett riktig svar. Hvis x=-2 blir uttrykket (-2) og ikke -2. (edit) En annen grunnregel er at man skal gange før man skal addere og subtrahere. F.eks.: 10-3*3=1 og ikke 21. Neste eksempel: 10-2^2=10-2*2=6 og ikke 10-2^2=8*8=64 Endret 14. mai 2009 av mp93 Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Vel, det er bare ett riktig svar. Hvis x=-2 blir uttrykket (-2) og ikke -2. Nettopp, og derfor kom jeg akkurat fram til at det rett og slett ikke er noe som heter -2². Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er klart det er noe som heter -2^2! Se mitt siste innlegg (redigert) Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 men det har da ikke mye med dette å gjøre? Bare se: -2²= -2*-2. Det kan da ikke være slik: -2²= - 2*2= 4 Ganske enkelt fordi to-tallet og minustegnet henger sammen, akkurat som i vanlig matematikk. Hvis du insisterer på å la - være alene, skal det gjøres slik: -2²= (-1)2*2= (-)4= (-1)*4= -4. Og da er vi tilbake til start... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Glem det. Endret 14. mai 2009 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Niks Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 men det har da ikke mye med dette å gjøre? Bare se: -2²= -2*-2. Det kan da ikke være slik: -2²= - 2*2= 4 Ganske enkelt fordi to-tallet og minustegnet henger sammen, akkurat som i vanlig matematikk. Hvis du insisterer på å la - være alene, skal det gjøres slik: -2²= (-1)2*2= (-)4= (-1)*4= -4. Og da er vi tilbake til start... Jeg beklager å si det, men mp93 har rett. (-2)^2 = 4 Når - er i parantesen med 2'ern betyr det at det er -2 som er opphøyd i annen, altså (-2)*(-2) = 4 -- blir + -2^2 = -4 Når - ikke er i parantes med 2'ern betyr det at det er 2 som er opphøyd i annen som blir 4 og minus dette, altså -(2*2) = -4 -+ blir - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå