Artorp Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) øy dere vet på den greia vi skulle finne omdretsen av, den som var en halvsirkel -2 små halvsirkler, jeg skjønte ikke den jeg fordi omkretsen av den store halvsirkelen var like stor som omkretsen av de to små, hva skulle vi gjøre på den? Noen sider tilbake diskuterte vi dette, lagde en oppsummering av svarene til oppgave 6 del 2 i denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13721146 Endret 13. mai 2009 av ArtistenT Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Blir det ikke: 1234 1243 1324 1342 1423 1432 *4 = 24? Jupp.. Endelig en til som kan matte. Riktig, på denne oppgaven brukte jeg fakulitet, altså: 4! = 4*3*2*1 = 24 24 forskjellige metoder Faen, FAKULTET. Hvordan kunne jeg glemme det? Nå blir det 5+. FUCK. Endret 13. mai 2009 av Dark_Nemesis Lenke til kommentar
Kris Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Okei da, jeg tok nok feil. Var helt sikker på at jeg hadde rett :/ Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har ikke lært om faktulitet engang... Lenke til kommentar
simen199 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Faen, FAKULTET. Hvordan kunne jeg glemme det? Nå blir det 5+. F***. Hvis du bare har 2 feil får du sikkert 6 siden på prøveeksamen(tentamenen som mange skoler brukte) var det 62-67 poeng som var sekseren. Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 sånn som jeg har forstått det så bruker de ikke + og - i karakteren på eksamen. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Blir det ikke: 1234 1243 1324 1342 1423 1432 *4 = 24? Jupp.. Endelig en til som kan matte. Riktig, på denne oppgaven brukte jeg fakulitet, altså: 4! = 4*3*2*1 = 24 24 forskjellige metoder Samme her. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ja det er nok mulig å få 6 om man har 60 av 67 poeng. Sensor vurdere ut ifra det hun ser som dine kunnskaper. Har du gjort 2-3 oppgaver feil men du har god føring og bruker skikkelige matematiske begreper og hun ser at du er god i matte. Så kan du få en 6 selvom du har poengsum tilsvarende en 5+/6-. Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Seriøst? Karakter 6 hvis man har så lavt som 60/67? Da er jo sekseren så godt som sikret. By the way: Sorry, Simen, du hadde nok rett med den stoloppgaven. Vi hadde heller ikke lært om fakulteter, men det er såpass lett at jeg lærte meg selv det tre dager før eksamen. Trodde seriøst jeg ikke skulle få bruk for det... Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Vi har heller ikke lært om fakulteter, men jeg driver nå og da å leser i videregående-bøker, og har funnet ut at noen av oppgavene vi gjør nå kan gjøres enklere med litt mer mattekunnskaper (spesielt i geometri) @Dark_Nemesis Hvis du har visst god matematisk forståelse har du nok gode sjanser får å få bedre karakter, ja. Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Flott, for jeg vet at jeg har vist en høy grad av matematisk kunnskap, og jeg er helt sikker på at det overskrider kravene for en 10. klassing. Lenke til kommentar
tosa Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Oppgave 6c, finn formel for arealet til figuren:Fant formelen: A=πr² Du har rett. 6C, arealet av det blå området kan skrives som pi*r^2. Hilsen mattelærer Lenke til kommentar
karolin Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Svaret på stoloppgaven er 4*4=16 det er IKKE 24 og IKKE 4. SVARET ER 16 Lenke til kommentar
Kris Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Var det jeg også trodde, men alle andre er uenige. Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Oppgave 6c, finn formel for arealet til figuren:Fant formelen: A=πr² Du har rett. 6C, arealet av det blå området kan skrives som pi*r^2. Hilsen mattelærer Godt å få bekreftelse av en mattelærer Vil bare sitere det €rk sa om arealet: Ja, på denne oppgaven var det pr^2 ikke pR^2. For en sånn figur skal hvis ikke det blir spesisert at r=radius av lille halvsirkel være pr^2/4, der r = radius av den store Altså er arealet av denne figuren πr²/4 der r er radiusen av den store halvsirkelen. Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Fakultet? Har vi ikke lært om vi heller, men kom i det minste frem til riktig svar. Jeg skrev: A1 B2 C3 D4 A1 B2 C4 D3 A1 B3 C2 D4 A1 B3 C4 D2 A1 B4 C2 D3 A1 B4 C3 D2 * tilsvarende med B1, C1 og D1 (4) 24 Antar at jeg får trekk på måten jeg har løst oppgaven her, da... (edit) Når det gjelder den siste oppgaven på del 2 er også jeg overbevist om at svaret er pi*r^ 2 Endret 13. mai 2009 av mp93 Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Fakultet? Har vi ikke lært om vi heller, men kom i det minste frem til riktig svar. Jeg skrev: A1 B2 C3 D4 A1 B2 C4 D3 A1 B3 C2 D4 A1 B3 C4 D2 A1 B4 C2 D3 A1 B4 C3 D2 * tilsvarende med B1, C1 og D1 (4) 24 Antar at jeg får trekk på måten jeg har løst oppgaven her, da... (edit) Når det gjelder den siste oppgaven på del 2 er også jeg overbevist om at svaret er pi*r^ 2 Tviler sterkt på at du har fått trekk på måten du løste oppgaven på. Kombinatorikk og fakultet er så vidt jeg vet ikke pensum på ungdomsskolen, og da kan de ikke kreve at elevene skal bruke en bestemt metode som de ikke har lært enda. Antagelig har du bare vist at du har matematisk forståelse, og kan løse en oppgave med logisk sans Er også enig i at svaret på 6C er πr². Lenke til kommentar
karolin Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 svaret 24 er feil i oppg om stolene. riktig svar er 16. 4 stoler, 4 personer, 4*4 = 16. ikke noe vits å diskutere det mer. Alle her driver jo å snakker om at dere f¨år 6-er, tror ikke det, ingen er jo enig med at svaret er 16 Lenke til kommentar
mpitof Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) @ArtistenT: Det hørtes lovende ut for min del Hehe. @karolin: Beklager, karolin, du tar nok feil, les litt tilbake i tråden - og du har det bevist... (edit) Og hvis du absolutt vil ha det bevist, vis meg gjerne hvilke 8 kombinasjoner som er like her: A1 B2 C3 D4 A1 B2 C4 D3 A1 B3 C2 D4 A1 B3 C4 D2 A1 B4 C2 D3 A1 B4 C3 D2 A2 B1 C2 D3 A2 B1 C3 D2 A2 B3 C1 D4 A2 B3 C4 D1 A2 B4 C1 D3 A2 B4 C3 D1 A3 B1 C2 D4 A3 B1 C4 D2 A3 B2 C1 D4 A3 B2 C4 D1 A3 B4 C1 D4 A3 B4 C4 D1 A4 B1 C2 D3 A4 B1 C3 D2 A4 B2 C1 D3 A4 B2 C3 D1 A4 B3 C1 D2 A4 B3 C2 D1 Endret 13. mai 2009 av mp93 Lenke til kommentar
Disorder Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Bare sånn info angående den fire stoler-oppgava, 24 er svaret. Man tar bare å ganger alle tallene: 1*2*3*4 = 24! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå