РЦП-88 Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hei, veit ikke om dette er feil forum, men... Får reklame i postkassa. Jeg har 2 sånne vanlige "Uønsket reklame - Nei takk!"-klistremerker, og har laget en egen lapp hvor det står "Ingen reklame" Men fortsatt detter det stadig nedi "tilbud" fra Aftenposten, lokalavisen, og diverse reklamemagasiner og tilbudsaviser. Jeg ønsker ikke motta NOE av dette! Jeg ønsker kun å få adressert post. Hva må jeg gjøre for å unngå reklame? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Etter egen erfaring har det holdt med en klistrelapp hvor det står at uadrissert reklame, ikke ønskes. Men siden det i ditt tilfelle ikke hjelper store greiene. Bør du vel egentlig ta kontakt med Posten? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Enig med Nidaroo, en lapp bør være nok for å tilkjennegi at man motsetter seg dette, så her er det minst et bud som ikke gjør jobben sin. Postens kundesenter har hyggelige og service-innstilte folk som gjerne vil hjelpe deg på telefon 810 00 710 (mer kontaktinfo finner du her). Men du bør også kontakte Aftenposten, lokalavisen eller hvemdetnåer som distribuerer aviser der du bor. Det kan være at postbudet respekterer "reklame-nei-takk"-lappen, og at det er avisbudet som er synderen. I tillegg kan det finnes idrettslag etc. som tjener noen penger på bære ut reklame av og til. Så vidt jeg forstår er alle disse omfattet av Markedsføringslovens paragraf om uadressert reklame: § 2c. Levering av uadressert reklame Det er forbudt i næringsvirksomhet å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for å ha levert ut uadressert reklame hvis formidleren har fått opplyst og har grunn til å anta at det som leveres ut, ikke er reklame. Innstikk, som er omfattet av redaktøransvaret, i aviser og andre trykksaker, anses ikke som uadressert reklame etter denne bestemmelsen. Endret 6. mai 2009 av Svinks Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Avisbudet leverer kun ut reklame som er omfattet av unntaket i § 2c annet ledd. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Nei, avisbudene, i alle fall Aftenpostens, leverer også ut reklame til de som ikke abonnerer på avisen, og da kan de neppe regnes som innstikk i en avis man ikke får. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.907145 Nå ser jeg her at Aftenposten opererer med et eget reservasjonsregister mot reklame, telefon 05040. Også Posten ønsker tydeligvis at man skal fylle ut et skjema for å reservere seg. Men i følge Forbrukerombudet er de enige med Aftenposten at merking av postkassa skal være nok - det skal ikke være nødvendig å ringe og reservere seg. Endret 6. mai 2009 av Svinks Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Da jeg skulle ha reservasjon mot reklame for min første kjøpte boenhet, måtte jeg fylle ut et skjema (for at de skulle minske antall distribuerte reklameartikler), mens de ved de to andre stedene jeg har bodd etter det, har jeg bare fått utlevert klistremerker. Ingen av gangene har jeg fått noe særlig reklame i posten med untak av lokale ting (forsåvidt greit nok, alltid fint å få vite om nye pizza- og burgersjapper ) Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Du må enkelt og greit klage på aftenposten. Vi får nazi med reklame, og prøver å bli kvitt den, og gir til alle nesten uansett. Det går også ann å gjøre egne avtaler med budet Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 hvis man ikke ønske noe uadressert reklame så er saken grei . de byrde holde med denne merkelappen . problemet er at man også kan gå glipp ting som man ikke har noe imot . her er det ente reklame eller ikke reklame . jeg er redd for at hvis for mange sier nei til reklame så kommer det som innstikk i avisen i stedet. de kan da ikke være noe bedre ? det sto at posten ikke kommer til å lever ut reklame på enkelte dager. om det gjelder hele landet eller er et lokalt tiltak vet jeg ikke noe om . Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det burde være omvendt: hvis man vil ha reklame, ringer man inn. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det burde være omvendt: hvis man vil ha reklame, ringer man inn. Det høres tungvindt ut og dyrt å administrere, det vil vel fungere like bra med et reklame-ja-takk-merke på postkassa? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 hvis man ikke ønske noe uadressert reklame så er saken grei . de byrde holde med denne merkelappen . Helt enig. Det jeg får av reklame går rett i papirdunken, bra at den står rett ved postkassa, burde kanskje merke den med "Legg eventuell reklame her" Får lyst til å skrive med store bokstaver på postkassa: Uadressert post/reklame - IKKE FAEN!!men tror ikke posten eller naboene som har postkasse ved siden av vil like det... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Etter at eg flyttet nå sist merket eg en øking i reklame som kom i postkassen. Selv om eg har puttet opp klistremerker både på utsiden(flere) og i lokket så kommer det fortsatt reklame i postkassen. Og eg abonerer ikke på noen aviser heller. Men tror dere ikke eg får aviser allikevel? Med reklameinnstikk. 2-3 ganger i uka får eg lokalaviser eg ikke abonerer på fra 2 forskjellige redaksjoner. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 kan det være avisbudet som tar feil av din postkasse og en annen sin ? eller er det bare "reklame" tilbud for avisene ? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 kan det være avisbudet som tar feil av din postkasse og en annen sin ?eller er det bare "reklame" tilbud for avisene ? Jeg har også opplevd dette. Får lokalavisen ca. 1-2 ggr i måneden. Den går rett i papirdunken... Vurderer å begynne å sende de i retur!! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det vet eg faktisk ikke. Det står ikke navn eller adresse bakpå. Eg har sjekket med personer som abonerer på avisene og det står ikke navnet dems bak på dems heller. Så det kan være enten "reklameaviser" eller aviser som er feil levert. Eg har sendt e-post til begge redaksjonene og gjort dem oppmerksomme på "problemet" men eg har etter to måneder ikke fått noen respons. For min del går de rett til resirkulering med det er synd både med energien som er puttet i avisen og at kanskje en ventende og håpefull ikke får avisen som bestilt. Og det samme gjelder for øvrig resten av reklamen. Alt går til resirkulering. Vi er to som deler på en papirdunk og etter en måned er denne nesten full av reklame. Det er en av vår tids tragedier. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 http://www.uadressert.no/regulering-av-uad...1720-83080.html 3.2 ”Uadressert reklame” Hva som regnes som ”uadressert reklame” vil være avhengig av hvem som er avsender og materiellets innhold. Gjelder materiellet en næringsdrivende og dennes ”næringsvirksomhet” vil dette som hovedregel være ”uadressert reklame”. Det at vurderingen av hva som regnes som ”uadressert reklame” er avhengig av hvem som er avsender innebærer at materiell som ikke er et ledd i ”næringsvirksomhet” ikke vil rammes, for eksempel informasjon fra stat og kommune, menighetsblad, rene innsamlingsaksjoner fra veldedige organisasjoner. Forarbeidene sier uttrykkelig at såkalte ”gratisaviser” ikke er uadressert reklame, med mindre andelen av redaksjonelt stoff i forhold til reklame er ubetydelig. Når det gjelder gratisaviser er det verdt å nevne at Forbrukerombudet til nå har ansett det for å være urimelig og i strid med god markedsføringskikk, jf. mfl. § 1 første og tredje ledd, å distribuere gratisaviser til personer som ikke ønsker dette. Etter det vi er kjent med omfatter de fleste reservasjonssystemene til distributørene også gratisaviser. Vi ser derfor ikke grunn til å ta endelig stilling til om det også etter lovendringen fra 1. mars vil være nødvendig at distribusjon av produkter som gratisaviser omfattes av distributørenes reservasjonssystemer. Dersom det imidlertid skulle vise seg at distributørene endrer sin praksis eller at reservasjonssystemene ikke skulle fungere tilstrekkelig vil Forbrukerombudet vurdere å ta opp saken. Innstikk, som er omfattet redaktøransvaret, anses ikke for å være uadressert reklame. 3.3 ”klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette” For at levering av uadressert reklame skal være lovstridig må mottakeren/forbrukeren ”klart” ha ”tilkjennegitt at de motsetter seg dette”. Meldingen må med andre ord være gitt på en måte som er konstaterbar for avsender/distributør. Har mottakeren merket postkassen og/eller utgangsdøren med en lapp, klistremerke o.l. hvor det går fram at uadressert reklame er uønsket er dette i utgangspunktet tilstrekkelig. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Her jeg bor er det en søppelkurv under postkassne. Den er alltid stappfull med reklame. Men meste parten av reklamnen forsvant for meg når jeg skaffet et neitak til reklame merke. Lenke til kommentar
Cyrus664 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Fra 1/6 2009 skal den nye lovel gjelde.http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktue....html?id=541559 Håper man i god tid før det kan få tak i slike ”nei takk til gratis aviser” klistermerker. Svaret jeg fikk fra en tråd jeg startet Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Foreslår at alle som fortsatt får reklame når de har "nei takk til reklame" klistremerke returnerer all reklamen de får. Fyll de røde postkassene med all reklamen du får uønsket. På den måten kan posten få smake hvordan det føles. Reklamen du har fått er jo feilsendt siden du har sakt nei til reklame. Og feilsendt post returnerer man. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Foreslår at alle som fortsatt får reklame når de har "nei takk til reklame" klistremerke returnerer all reklamen de får. Fyll de røde postkassene med all reklamen du får uønsket. På den måten kan posten få smake hvordan det føles. Reklamen du har fått er jo feilsendt siden du har sakt nei til reklame. Og feilsendt post returnerer man. Det skulle da ikke hjelpe mye, ettersom nærmest all reklame er uadressert. ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå