Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin og ingen skjermbilde

Anbefalte innlegg

Hei.

Har det siste døgnet forsøkt å få liv i en ny pc bestående av følgende komponenter:

- Asus M3A79-T Deluxe hovedkort

- AMD Phenom 9850 (er ikke sikker på om det er denne, men det er iallefall en phenom)

- 750 Gb S-ATA harddisk

- Sapphire Radeon 4870 1 Gb

- Corsair 750 watt PSU

- En ukjent IDE - basert brenner

- Corsair 4 Gb 8500- minne (2 x 2 Gb)

Jeg har altså ikke lyktes med å få opp noe skjermbilde med dette oppsettet. Når jeg starter opp maskinen går viftene, man hører en liten harddisklyd og ellers blir den stående slik uten noen bootscreen på skjermen.

Jeg har forsøkt å brukt et annet skjermkort (X1900 GT) uten hell. Ellers har jeg sjekket alle kabler og sørget for at alle komponentene får strøm. Jeg har også fjernet alt unødvendig stæsj, slik som den ene minnebrikken, harddisken, brenneren o.l.

Hovedkortet får forøvrig strøm via 24 pinns og 8 pinns kontakt. Skjermkortet har tilstrekkelig strøm via 2 PCI-E strømkontakter.

Strømforsyningen burde strengt tatt takle dette oppsettet, iallefall med X1900 GT- kortet.

Jeg personlig tror det muligens kan dreie seg om at hovedkortet har en gammel biosversjon som ikke støtter prosessoren... Men jeg tviler på dette, da den eldste versjonen av biosen som ligger på asus sine nettsider støtter prosessoren. Ellers kan det vel kanskje dreie seg om et defekt hovedkort da det ikke kommer skjermbilde til tross for bruk av de ulike pci- ekspress slottene og ved bruk av annet skjermkort.

Til opplysning kommer det heller ingen feilmeldinger fra hovedkortet og jeg har resettet cmos.

Har dere ideèr om hva jeg bør gjøre videre?

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har HK en skjermutgang du har prøvd?

Hk har ingen skjermutgang.

Men nå har jeg tatt ut min 5000+ black edition og byttet ut firekjernen med denne. Jeg fikk da opp boot screen på maskinen og fikk oppdatert biosen til siste versjon. Dette gjorde dog ingen nytte, og jeg får akkurat samme problemet ved bruk av firekjernen. Ingen skjermbilde eller bekreftelsespip ved oppstart.

Hva tror dere er sannsynlig feil her? Defekt CPU?

Forøvrig klarte jeg å bøye et par pinner på min 5000+ da jeg tok den ut (den hadde limt seg fast i viftesokkelen og ble dratt ut med vifta). Den funker bra, men hvor skummelt er det å benytte en prosessor som har litt skjevbøyde pinner? Måtte bruke litt mer krefter for å få den på plass i sokkelen...

:hmm:

PS: Har nettopp bestilt 5400+ black edition som erstatning.

Lenke til kommentar
Tror ikke det gjør noe så lenge de ikke er knekt bort, bøy dem tilbake så skal det gå helt fint.

Funker knall med prosessoren tross noen bøyde pinner. Men jeg safer med å innstallere en ny i løpet av helga.

Er det noen som har en formening om hvorfor det nevnte hovedkortet ikke godtar phenom- prosessoren? Ut fra asus sine sider står det skrevet noe om PCB- versjon. Hva betyr det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...