Gå til innhold

Hvilket dSLR med video til under 10 000 kr er best?

Anbefalte innlegg

Jeg skal anbefale et speilreflekskamera til en kollega. I første runde har han som krav at det må ha god videofunksjon. Han sikter seg inn på prissjiktet 5-10 000 kr inkludert kit-objektiv og et kjøp innen fellesferien. Med forbehold om at jeg ikke glemmer noe nå så er mulighetene:

Nikon D90

Nikon D5000

Canon 500D

Panasonic GH1 (riktignok ikke speil, men jeg tar det med likevel)

Samsung NX (riktignok ikke speil her heller og det er også usikkert om det kommer før fellesferien)

Videofunksjonen på D90 har fått litt kritikk for skjeve bilder ved panorering. Begge Nikonene har vist bare 1280x720p video mens Canon og Panasonic tilbyr 1920x1080p (20fps for Canons del).

Hvilket kamera med video ville du anbefalt og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal anbefale et speilreflekskamera til en kollega. I første runde har han som krav at det må ha god videofunksjon. Han sikter seg inn på prissjiktet 5-10 000 kr inkludert kit-objektiv og et kjøp innen fellesferien. Med forbehold om at jeg ikke glemmer noe nå så er mulighetene:

Nikon D90

Nikon D5000

Canon 500D

Panasonic GH1 (riktignok ikke speil, men jeg tar det med likevel)

Samsung NX (riktignok ikke speil her heller og det er også usikkert om det kommer før fellesferien)

Videofunksjonen på D90 har fått litt kritikk for skjeve bilder ved panorering. Begge Nikonene har vist bare 1280x720p video mens Canon og Panasonic tilbyr 1920x1080p (20fps for Canons del).

Hvilket kamera med video ville du anbefalt og hvorfor?

Ingen av delene. Jeg anbefaler heller Canon Legeria HF200 (kr 5990,- hos komplett.no) i kombinasjon med et hvilket som helst "entry level" DSLR, slik som for eksempel Canon EOS 1000D (kr 3795,- hos mpx.no). Dette blir mye bedre enn å ha "alt-i-ett" (selv om det siste kanskje kan virke mer praktisk). Videofunksjonen på DSLR kameraer er etter mitt syn for lite utviklet til at den er særlig funksjonell til annet enn å ta opp en enkel filmsnutt nå og da. Kombinasjonen ovenfor gir deg suveren foto og HD videokvalitet innenfor budsjettet ditt. :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Ingen av delene. Jeg anbefaler heller Canon Legeria HF200 (kr 5990,- hos komplett.no) i kombinasjon med et hvilket som helst "entry level" DSLR, slik som for eksempel Canon EOS 1000D (kr 3795,- hos mpx.no). Dette blir mye bedre enn å ha "alt-i-ett" (selv om det siste kanskje kan virke mer praktisk). Videofunksjonen på DSLR kameraer er etter mitt syn for lite utviklet til at den er særlig funksjonell til annet enn å ta opp en enkel filmsnutt nå og da. Kombinasjonen ovenfor gir deg suveren foto og HD videokvalitet innenfor budsjettet ditt.
Hjelper ikke hvis man ønsker snever DOF og utskiftbar optikk på videokameraet, og så vidt jeg forstår er intensjonen å ta opp en enkel filsnutt nå og da, til feriefilming...
Lenke til kommentar

Det er også en mulighet ja. Takk for innspill!

Redigert: Det er mest til hobby og ferie. Han har erfaring med det gamle Video 8 -formatet og har hatt analog speilrefleks med kit-objektiv (Et Nikon-kamera fra 2003). Lav DOF betyr nok lite for han nå. Mulighet for utbyttbar optikk er mye viktigere. Han har snakket litt om å kjøpe en telezoom etter hvert. Sikkert noe relativt billig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...