GunnarGul Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Hei Jeg har en skolepc med 1 gb ram osv. Den har vista og vista + 1 gb ram = ubrukelig. Tar ca 5 min å starte opp pcen og det er så godt som umulig å gjøre noe på pcen uten at det lagger noe grusomt. Derfor bestemte jeg meg for å opprette en ny partisjon og installere windows 7 på den. Windows 7 fungerer som en drøm og er lynraskt. Problemet er at jeg ikke kan koble til skolenettet. I vista kobler pcen seg automatisk til nettverket, men i windows 7 må jeg skrive brukernavn og passord. I vista blir brukernavn og passord "be(fødeselsdato)/passord", men disse fungerer ikke i windows 7. Kan det ha noe med domene å gjøre? I vista står det at domene i min datamaskin er skole.bfk.no. I windows 7 er det tomt, og det går ikke ann å legge in skole.bfk.no. Noen som har peiling om hva jeg kan gjøre? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Kurama Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hvis du har fått tildelt brukernavn og passord til bruk på skolemaskiner. Prøv dem Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Takk for svar Jeg har prøvd brukernavn og passord, men det fungerer ikke. Virker som det har noe med domene og tilatelser å gjøre eller noe. Lenke til kommentar
Kiseijuu Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Forsøk å skriv domenenavnet først når du får loginboksen. Feks: brukernavn: skole.bfk.no\brukernavn passord: ****** Eventuellt åpne cmd og skriv: *net use *Sjekk at ingen tidligere oppføringer står oppført til ipen/netbios navnet du forsøker å koble til. Hvis det er noen oppføring der gjør sletter du de med "net use \\10.0.0.1 /d" *net use \\10.0.0.1 /user:skole.bfk.no\brukernavn *trykk enter *skriv passord Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Nå er det heldigvis slikt at brukere ikke skal kunne melde en maskin inn i et domene med et vanlig brukernavn og passord. Du må høre med it-folka om de kan melde maskinen din inn i domenet... Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) Høres ut til at du må melde PC'en inn i domenet. Kjør veiviseren under "System Properties". Klikk på "Network ID" og kjør veiviseren. Edit: Som sudan2k påpeker må du ha tillatelse til å melde inn PC'en i domenet. Krever administratortilgang til domenet og det har neppe du :-) Endret 7. mai 2009 av geirjenssen Lenke til kommentar
GunnarGul Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 OK, takk for svar Det var noe sånt jeg regna med. Vet ikke om det er så lurt å gå til it folka og spørre. Tror egentlig ikke det er så veldig lov å installere windows 7 på skolepcen. Jeg får holde meg til vista så lenge, selv om det er ekstremt treigt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 med mindre du har skrevet en kontrakt med skolen der det står at du ikke kan installere W7 så har du jo lov Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 OK, takk for svar Det var noe sånt jeg regna med. Vet ikke om det er så lurt å gå til it folka og spørre. Tror egentlig ikke det er så veldig lov å installere windows 7 på skolepcen. Jeg får holde meg til vista så lenge, selv om det er ekstremt treigt. Jeg ga opp Vista etter en ukes bruk (hjemme PC), gikk vesentlig tregere en XP. Kjører Windows 7 RC nu, føles like rask som XP. Vi har èn PC på jobb som kjører Vista og den gikk fra "ulidelig treg" som du beskriver til bare treg ved å oppgradere fra 1 GB til 2 GB ram. XP PC'ene som er 2 år eldre med 1 GB ram føles raskere enn Vista med 2 GB ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå