Gå til innhold

MP3-spiller: best mulig lyd, 8gb, skjerm uvesentlig.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tittet litt rundt i det siste, og det ser ikke ut til å være så mange tester fra 09 som fokuserer på lyd-delen av MP3-spillere. Kanskje jeg titter på feil steder, men jeg så ingen tråder om dette her heller, så da starter jeg en.

Jeg har nettopp fått meg nye høretelefoner (Grado SR80 - http://www.gradolabs.com/product_pages/sr80.htm) og "en ny verden av lyd har åpnet seg for meg". :p

Jeg bruker nå min gamle iPhone som MP3-spiller og telefon, men jeg begynner å bli lei av touch-screen og jeg er ikke videre imponert over lydkvaliteten etter byttet til SR80 så trenger jeg noe mer.

Mine krav til en ny MP3-spiller:

* God lyd (!)

* En form for equalizer med mindre default-lyden er uovertruffen.

* Knapper som kan brukes fra lomma.

* Harddisk-oppførsel ved kobling til PC (dvs at overføring av musikk er mappe-basert, ikke program-basert).

* 20 timer+ lyttetid.

* 8 gb+ plass.

* Behagelig form og mindre i størrelse enn iPhone.

* Skjerm uvesentlig.

* Pris (nesten) uvesentlig.

Den vil brukes til/fra jobb/skole på buss/tog og gåing rundt i byen, så en behagelig måte å justere lyd og bytte sang fra lomma er viktig. Om det er litt vanskelig å få til dette fra lomma, men spilleren er veldig god på de andre punktene er dette ok, men det må være fysisk mulig å endre sang og volum fra lomma.

Kandidater så langt:

* Sony Walkman A826 (http://www.amobil.no/artikler/sony_walkman_a826/53274)

* Sandisk Sansa Fuze (http://www.amobil.no/artikler/sandisk_sansa_fuze/55698)

* Creative Zen (http://www.amobil.no/artikler/creative_zen/47156)

Håper det er noen som har råd til en nyfrelst musikkelsker :)

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den sony spilleren selv, er stor fornøyd! Batteri tiden er kjempe bra og lyd kvaliteten er SUPER. Den er også kjempe tynn så jeg merker så vidt at jeg har den i lomma :) men jeg har den med 4 GB så jeg tror jeg skal bytte den ut fordi jeg trenger større plass...

Lenke til kommentar

Alle spillerne som er nevnt har god lydkvalitet. Cowon er best på sound enchantments, Sansa har den "reneste" lyden.

Cowon iAudio 7 er relativt lik Sansa Clip, men har dårligere menyer en clip. Begge spillerne har så liten skjerm at et stort musikkbibliotek blir vanskelig.

Fuze er et meget got budsjettalternativ, litt kronglete menyer.

Sony A82x har best menyer, og best byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens, og beklager sent svar :)

Jeg heller mot Sansa nå, da jeg har hatt gode erfaringer med Sansa-produkter tidligere. Har du noen anbefaling på Sansa Fuze vs Sony A82x, ravii? For best mulig lyd, hvilken ville du valgt?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke forskjell.

La heller ting som batteritid (Sony 40t og Clip 15t.), byggekvalitet og menyer avgjøre. Her vinner Sony overlegen på alle punkter.

Spesielt batteritiden er viktig her, siden RS80 er relativt tungdrevene.

Min Sony har vært i vaskemaskinen og blitt mistet ned på fliser fra ~2m..

Sony har markedets beste menyer, Clip sine er gode men skjermstørrelsen drar mye ned.

Lenke til kommentar

Merkelig at folk tenker på lydkvalitet på noe som spilleren kan levere.

Ja, det er forskjell på lydkvaliteten på de forskjellige spillerne, men det er to ting som er langt viktigere.

1: kvaliteten/bitraten på filene som er komprimert fra det orginale formatet. Det nytter ikke med verdens beste og dyreste musikkavspiller hvis lydformatet og lydkilden er dårlig. Mp3 er overvurdert, det trengs minimum 192kbs for å få middels god lyd, helst 320kbps. Ogg, mpc og flac er mye bedre alternativer.

2: øretelefonene. Det går ikke an å klage på dårlig lydkvalitet hvis man bruker de øreproppene som følger med hvilken som helst "mp3"-spiller, de er elendige uansett. Invister heller i et par gode øretelefoner (eller alternativt ørepropper hvis man på død og liv må bruke det), og prøv deg fram til et par du liker. Ikke kjøp det første og "beste" til 99,-.

-musikk- og lydentusiast-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...