Svettleif Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg tror det er umulig å skape et samfunn som er kommunistisk slik Marx så det for seg, da jeg mener mennesket til syvende og sist er for egoistisk til at noe slikt kan fungere. Derimot tror jeg det er mer nyttig å se på kommunisme som en idealtype, at det er en slags mal som det går an å etterligne på noen punkter, men som ikke fult ut lar seg realisere. De ulike kommunistiske samfunnene vi har hatt opp gjennom historien støtter vel denne teorien. Ingen har enda klart å skape et fullverdig marxistisk samfunn. I f.eks. Russland og Kina ble ideene fra Marx tilpasset de aktuelle samfunnene, gjennom folk som Lenin og Mao. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Kan nok fungere å bruke kommunismen i store trekk hvis en skal bygge opp økonomien i ett land (hvis økonomien har gått skeis etter f.eks. en krig). Men ett rent kommunistisk styresett blir nok ekstremt vanskelig å ha i det lengre løp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ja, vi hadde jo en slags planøkonomi etter 2. vk her i Norge, det funka da greit. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Ja, vi hadde jo en slags planøkonomi etter 2. vk her i Norge, det funka da greit. Ja, men tingen er at det funker over en periode på kanskje/for eksempel 1-3 år for å bygge opp igjen økonomien til ett land. På den måten kan planøkonomi funke veldig greit. Men hvis en stat innsetter planøkonomi for at den skal bli, så skal det litt til for at de materielle godene blir delt til folket som ideologien tilsier. Men hvis det kommer feile folk til makten, så kan det lett at lederne stikker av med store deler av pengene til staten og bruker dem til egen vinning. Det tidlige Sovjet er et eksempel på hvor planøkonomi ikke funket som det skulle. Endret 10. juni 2009 av Thrinduil Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Grunnen til at kommunisme ikke funker i praksis er at marx sin kommunisme(marxisme) aldri har blitt prøvd ut i praksis. Kanskje ikke den heller funker, men marxisme har større potensial til å lykkes, selv om det sikkert å går til helvete, siden man skal oppløse staten og greier... Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Du har nok rett der. Men som en jeg kjenner sa: "Kommunismen/marxismen er en utrolig fin og god ideologi, men så lenge mange nok tenker nok på seg selv og sine, så vil det ikke fungere". Men det er nok mulig å føre kommunisme/marxisme til en hvis grad. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er der borte, men Kina er vel ett av de landene som kanskje har fått det best til? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Du har nok rett der. Men som en jeg kjenner sa: "Kommunismen/marxismen er en utrolig fin og god ideologi, men så lenge mange nok tenker nok på seg selv og sine, så vil det ikke fungere". Men det er nok mulig å føre kommunisme/marxisme til en hvis grad. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er der borte, men Kina er vel ett av de landene som kanskje har fått det best til? Kina er ikke i nærheten engang av marxisme. Både Sovjet, Kina, og alle andre komunist land er ikke marxistiske. Kina sin kommunisme er veldig nasjonalistisk og veldig preget av Mao. For å illustrere i det politiske landskapet: Marxisme----------Sosialdemokrater---------Liberalisme---------------Nazisme\Stalinisme(kommunisme), Maoisme(? )\Facisme. Så de kjente kommunistiske statene etc er mer lik nazisme og facisme enn marxisme. Alle sammen totalitære styrer med en sterk stat. Marxisme vil ha et diktatur til å starte med for å få orden på saker og ting, deretter oppløse hele staten. Dette er sterkt motstridende til den kommunismen som ble ført bl.a i Sovjet, som bygger på en sterk stat med en diktatorhersker. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg synes kommunismen er en forferdelig idé. Samfunnet består av enkeltindivider, og hver enkelt må taes vare på. Kommunismen er en drøm om å gjøre alle mennesker like. Vi skal alle være likeverdige, men i et samfunn er det noen som er flinkere til andre til noe, og bør få belønning for det. Et samfunn der staten styrer så mye åpner ikke opp for nyskaping og det er det som driver verden framover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå