hberntzen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Her er iallefall noen sterke verb. Tusen takk for den, har wordifisert tabellen. HER: Nynorsk___sterke_verb.doc Endret 10. mai 2009 av hberntzen Lenke til kommentar
fotball93 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Sliter virkelig med å komme i gang i dag. Pleier å ha en god fantasi. Men i dag er jeg helt stuck. Tenkte jeg skulle skrive en nynorsk tekst i dag, bare for å komme litt inn i det liksom. Men har noen noen gode tips til hva jeg kan skrive? Noe som handler om dette temaet. Lenke til kommentar
Andrehz Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg elsker og skrive innledninger, men jeg ser på avslutninger som min verste fiende. Føler alltid at det blir for brått. Noen råd? Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Heh, morsomt å se hvor mange som er inne på denne siden akkurat nå. Bare se om 4 timer til så vil det antallet øke xD de fleste øver i siste liten ___________________________________ Jepp, da vil jeg gjerne dele det jeg har skrapet sammen. Dette er bare mine forslag, har klippet å limet litt i tilleg Forslag tittel: Lag en tittel som passer til moralen om du ikke finner på noe bedre. Forslag tema: - En spøk som endte i tragedie - Parodiering/etterlikning - Noen tabber seg ut/ tar feil. - En gjeng som spøker med ei jente mer og mer, men ender opp med ulykke eller død. - En gjeng som kjører fort på gøy, men ender opp i ulykke - En som var forelsket og prøvde å tøffe seg, men så gikk alt galt - En som gjør noe fryktelig dumt bare for at folk skulle se på vedkommende - Mobbing? - En skihopper som har øvd lenge til NM. Dagen før merker han presset og drar til en bar for å drikke. NM dagen hopper han og faller stygt. JEG TROR OPPGAVENE ER: Skriv om en gang en spøk gikk for langt - tror det kommer en oppgave til noen av sangene også - IKKE SKRIV DIKT MED MINDRE DU ER PROFF. BEST Å KJØRE SAFE MED Å SKRIVE EN NOVELLE. For dere som har nynorsk http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=3048 http://www.nynorsksenteret.no/kurs/index.shtml http://www.sprakrad.no/tema/skole/nynorsk.nett.no/oevingar Forslag sjanger Novelle Mange vil synes det er vanskelig å skrive en novelle på 5 timer til eksamen. Novelleforfattere bruker opp til flere måneder på en novelle. Velger du likevel å skrive en novelle til eksamen, bør du lese mange noveller først og se hvordan forfatterne har arbeidet - og så bør du tenke over det som står her. En novelle er en oppdiktet tekst ? altså en fiksjon tekst. Den er kort, fortellende, konsentrert og handler om få personer. Handlingen strekker seg gjerne over et kort tidsrom, mens lengden på teksten kan variere fra en eller to sider opp mot flere. Man må lese mer mellom linjene i en novelle, enn i en fortelling. Kanskje du har hørt om å ?skrive mellom linjene?? I fortellinger får leseren de opplysningene som skriveren ønsker at leseren skal motta. Pass på å ikke forme novellen som en oppramsing ?du skal ikke fortelle, men vise. Handling, personer og miljø skal levendegjøres. Fint med beskrivelser. Det skal være en spenningskurve med et kritisk punkt/vendepunkt. Noveller ligner på fortellinger og av og til er det ikke lett å si om vi skal kalle en tekst for fortelling eller novelle. Men lesere stiller større krav til en novelle enn en fortelling. En fortelling er ofte en personlig beskrivelse av noe som har hendt deg eller noen du kjenner. Den har ofte en løs komposisjon og bygger ikke opp til noen overraskende slutt. En novelle må forfatteren planlegge mye bedre og jobbe mye mer med hvis den skal fungere. Den er oftest mindre personlig enn en fortelling, og krever mer av språket og av personbeskrivelser. I gode noveller sier forfatteren ikke så mye rett ut til leserne. Mye av handlingen ligger som nevnt mellom linjene. INNLEDNING: Innledningen bør vekke interesse! F.eks. Eksplosjonen ristet hele kvartalet. En skikkelse snek seg rundt hjørnet * Pangstart (in media res) - Novellen starter rett i handlingen og prøver å gripe leserens interesse med en gang * Slutten - Enkelte noveller starter med slutten på fortellingen. Slutten brukes enda en gang som slutt når fortellingen skal avsluttes. * Fortellende innledning - En typisk fortellende innledning med de fleste eller alle detaljer. * Skildring - I begynnelsen får man høre om miljøet hvor handlingen til novellen utspiller seg, eller personer rundt. HOVEDDEL: Viktigste delen. Handlingskurven danner grunnlaget, men en trenger ikke å følge denne slavisk. Husk å virkeliggjøre det du skriver slik at leseren kjenner igjen beskrivelser. Gjenta gjerne tittelen i starten av novellen, i en eller annen betydning av ordet. Novellen skal ha en dramatisk spenningskurve. Tenk deg at du beskriver en som er hos tannlegen. Ikke fortell hva vedkommende føler, fortell heller om de gamle ukebladene på den slitte bordplata i hjørnet, lyden, luktene, plakatene som forteller deg at du Skulle spist mer grønnsaker og mindre godteri, de hvite veggene, linoleumen som er tynnslitt foran dørstokkene. Dersom du lyktes han det jo godt hende at sensor suger seg i tennene og stikker tunga borti jekslene. _____________________________________________ Ellers har jeg tenkt å skrive om et mobbeoffer. For har dere egentlig tenkt over at temaet ikke er "JEG skulle bare være morsom", men "skulle bare være morsom". Så jeg tenkte kanskje å skrive om et mobbeoffer. masse beskrivelser om han osv. at han tar med seg bøkene hjem den dagen han bestemmer seg for å ta selvmord slik at foreldrene/læreren slipper å ta seg av den jobben når han er død. Han drar til parken og bestemmer seg for å henge seg. Og her kommer "vendepunktet" . Den gjengen som mobbet han kommer og ... nei, har ikke tenkt lenger. Jeg syntes slutten skal ha en moral, så må arbeide litt mer med den. Jeg har flere ideer. Må bare jobbe litt mer med dem. På torsdag skrev jeg en artikkel, bare for å øve meg. Og guess what. Det var akkurat makan oppgave vi fikk, så jeg brukte bare den. Det kan være lurt =) Men samtidig, ikke bruk tid på det, for det kan være bortkastet. Lykke til i så fall! Slipper heldigvis nynorsk =) Lenke til kommentar
Karianne93 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Heh, morsomt å se hvor mange som er inne på denne siden akkurat nå. Bare se om 4 timer til så vil det antallet øke xD de fleste øver i siste liten___________________________________ Jepp, da vil jeg gjerne dele det jeg har skrapet sammen. Dette er bare mine forslag, har klippet å limet litt i tilleg Forslag tittel: Lag en tittel som passer til moralen om du ikke finner på noe bedre. Forslag tema: - En spøk som endte i tragedie - Parodiering/etterlikning - Noen tabber seg ut/ tar feil. - En gjeng som spøker med ei jente mer og mer, men ender opp med ulykke eller død. - En gjeng som kjører fort på gøy, men ender opp i ulykke - En som var forelsket og prøvde å tøffe seg, men så gikk alt galt - En som gjør noe fryktelig dumt bare for at folk skulle se på vedkommende - Mobbing? - En skihopper som har øvd lenge til NM. Dagen før merker han presset og drar til en bar for å drikke. NM dagen hopper han og faller stygt. JEG TROR OPPGAVENE ER: Skriv om en gang en spøk gikk for langt - tror det kommer en oppgave til noen av sangene også - IKKE SKRIV DIKT MED MINDRE DU ER PROFF. BEST Å KJØRE SAFE MED Å SKRIVE EN NOVELLE. For dere som har nynorsk http://mml.gyldendal.no/flytweb/default.ashx?folder=3048 http://www.nynorsksenteret.no/kurs/index.shtml http://www.sprakrad.no/tema/skole/nynorsk.nett.no/oevingar Forslag sjanger Novelle Mange vil synes det er vanskelig å skrive en novelle på 5 timer til eksamen. Novelleforfattere bruker opp til flere måneder på en novelle. Velger du likevel å skrive en novelle til eksamen, bør du lese mange noveller først og se hvordan forfatterne har arbeidet - og så bør du tenke over det som står her. En novelle er en oppdiktet tekst ? altså en fiksjon tekst. Den er kort, fortellende, konsentrert og handler om få personer. Handlingen strekker seg gjerne over et kort tidsrom, mens lengden på teksten kan variere fra en eller to sider opp mot flere. Man må lese mer mellom linjene i en novelle, enn i en fortelling. Kanskje du har hørt om å ?skrive mellom linjene?? I fortellinger får leseren de opplysningene som skriveren ønsker at leseren skal motta. Pass på å ikke forme novellen som en oppramsing ?du skal ikke fortelle, men vise. Handling, personer og miljø skal levendegjøres. Fint med beskrivelser. Det skal være en spenningskurve med et kritisk punkt/vendepunkt. Noveller ligner på fortellinger og av og til er det ikke lett å si om vi skal kalle en tekst for fortelling eller novelle. Men lesere stiller større krav til en novelle enn en fortelling. En fortelling er ofte en personlig beskrivelse av noe som har hendt deg eller noen du kjenner. Den har ofte en løs komposisjon og bygger ikke opp til noen overraskende slutt. En novelle må forfatteren planlegge mye bedre og jobbe mye mer med hvis den skal fungere. Den er oftest mindre personlig enn en fortelling, og krever mer av språket og av personbeskrivelser. I gode noveller sier forfatteren ikke så mye rett ut til leserne. Mye av handlingen ligger som nevnt mellom linjene. INNLEDNING: Innledningen bør vekke interesse! F.eks. Eksplosjonen ristet hele kvartalet. En skikkelse snek seg rundt hjørnet * Pangstart (in media res) - Novellen starter rett i handlingen og prøver å gripe leserens interesse med en gang * Slutten - Enkelte noveller starter med slutten på fortellingen. Slutten brukes enda en gang som slutt når fortellingen skal avsluttes. * Fortellende innledning - En typisk fortellende innledning med de fleste eller alle detaljer. * Skildring - I begynnelsen får man høre om miljøet hvor handlingen til novellen utspiller seg, eller personer rundt. HOVEDDEL: Viktigste delen. Handlingskurven danner grunnlaget, men en trenger ikke å følge denne slavisk. Husk å virkeliggjøre det du skriver slik at leseren kjenner igjen beskrivelser. Gjenta gjerne tittelen i starten av novellen, i en eller annen betydning av ordet. Novellen skal ha en dramatisk spenningskurve. Tenk deg at du beskriver en som er hos tannlegen. Ikke fortell hva vedkommende føler, fortell heller om de gamle ukebladene på den slitte bordplata i hjørnet, lyden, luktene, plakatene som forteller deg at du Skulle spist mer grønnsaker og mindre godteri, de hvite veggene, linoleumen som er tynnslitt foran dørstokkene. Dersom du lyktes han det jo godt hende at sensor suger seg i tennene og stikker tunga borti jekslene. _____________________________________________ Ellers har jeg tenkt å skrive om et mobbeoffer. For har dere egentlig tenkt over at temaet ikke er "JEG skulle bare være morsom", men "skulle bare være morsom". Så jeg tenkte kanskje å skrive om et mobbeoffer. masse beskrivelser om han osv. at han tar med seg bøkene hjem den dagen han bestemmer seg for å ta selvmord slik at foreldrene/læreren slipper å ta seg av den jobben når han er død. Han drar til parken og bestemmer seg for å henge seg. Og her kommer "vendepunktet" . Den gjengen som mobbet han kommer og ... nei, har ikke tenkt lenger. Jeg syntes slutten skal ha en moral, så må arbeide litt mer med den. Jeg har flere ideer. Må bare jobbe litt mer med dem. På torsdag skrev jeg en artikkel, bare for å øve meg. Og guess what. Det var akkurat makan oppgave vi fikk, så jeg brukte bare den. Det kan være lurt =) Men samtidig, ikke bruk tid på det, for det kan være bortkastet. Lykke til i så fall! Slipper heldigvis nynorsk =) Og her har vi et sammendrag av hele diskusjonen, hehe Dette var bra Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) For et fint sitat du har................. Masse bra info der, Lovinda. Endret 10. mai 2009 av Gjest Lenke til kommentar
Admin Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Noen som skjønner hva tekst 2A, 2B, 5B og 7B gjør i forberedelseslinken? Føler de ikke henger helt sammen med resten av de humorbaserte tekstene.. akkurat det har jeg også sitti å lurt lenge på ... forslag til oppgaver ?:) Å Skremme noen som er alene hjemme, også kommer politi osv. Noen som blir avhenging av alkohol/dop Slengkommetarer som fører til mobbing Noen som kjører om kapp, også kræsjer de hm... noen som har flere forslag? Det er en sensor som skal rette eksamen, men kommer norsklæreren til å se på eksamen? For hvis det kommer en om dop, så kan jeg gjenskrive en gammel tekst litt bedre.. Skrev i retrospektiv fortellerteknikk på nynorsk, men da var temaet valg. Hovedpersonen valgte å være med den 'kule' festegjengen istedenfor hjemme hos foreldrene sine, så tok han overdose eller noe ;p Kan bare forandre hvorfor han tar overdose, (mobbing eller noe), og forbedre nynorsken ;D Lenke til kommentar
Kimmiii Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Så jeg tenkte kanskje å skrive om et mobbeoffer. masse beskrivelser om han osv. at han tar med seg bøkene hjem den dagen han bestemmer seg for å ta selvmord slik at foreldrene/læreren slipper å ta seg av den jobben når han er død. Han drar til parken og bestemmer seg for å henge seg. Og her kommer "vendepunktet" . Den gjengen som mobbet han kommer og ... nei, har ikke tenkt lenger. Jeg syntes slutten skal ha en moral, så må arbeide litt mer med den.[/quote Anbefaler ingen å skrive om dette, ettersom dette er en historie som allerede er skrevet og ligger ute på Facebook.. Her er den BTW: Til ettertanke En dag , når jeg var ny på ungdomsskolen, så jeg en gutt fra min klasse som var på vei hjem fra skolen. Han het Jonas. Det så ut som han bar alle bøkene sine. Jeg tenkte for meg selv, hvorfor vil noen ta alle bøkene med seg hjem på en fredag? Han må virkelig være en nerd. Jeg hadde planlagt en ganske fin helg (fest og spille fotballkamp med vennene mine i morgen ettermiddag), så jeg ristet på hue og gikk videre. Når jeg gikk der, så jeg en gjeng med gutter, som kom løpende mot ham. De løp på ham, slo alle bøkene ut av hendene hans, og sparket beina vekk under ham så han landet rett i søla. Brillene hans for av ham og jeg så de landet ca ett par meter i fra ham. Han så opp og jeg så en forferdelig tristhet i øynene hans. Jeg følte virkelig synd på ham, så jeg løp bort til ham. Mens han krøp rundt for å finne brillene sine, så jeg tårer i øynene hans. Når jeg gav brillene til ham, sa jeg; De der typene der er noen tullinger. De skulle hatt juling! Han så på meg og sa; Hei, takk! Det var et stort smil i ansiktet hans. Jeg hjalp ham med å plukke opp bøkene hans, og spurte ham hvor han bodde. Det viste seg at han bodde jo i nærheten av meg så jeg spurte ham hvorfor jeg ikke hadde sett ham før. Han fortalte at han hadde gått på en privatskole frem til nå. Jeg ville aldri hengt sammen med noen fra en privatskole før. Vi pratet hele veien hjem, og jeg bar bøkene hans. Han viste seg faktisk å være en ganske kul type. Jeg spurte ham om han ville være med å spille fotball på lørdag med meg og vennene mine. Han sa ja. Vi holdt sammen hele helgen, og jo mer jeg ble kjent med ham, jo mer likte jeg ham. Vennene mine synes det samme. Mandag morgen kom, og der var Jonas igjen med sin svære stabel med bøker. Jeg stoppet ham og sa, For en type du er, du kommer til å bygge noen svære muskler med den svære stabelen med bøker med deg hver dag! Han bare lo, og gav meg halvparten av bøkene. I løpet av de neste 3 årene ble Jonas og jeg bestevenner. Når vi var i avgangsklassen, og drev å funderte på videregående, bestemte Jonas seg for å gå allmennfag, mens jeg tenkte på handelsgym. Jeg visste at vi alltid ville være venner, og avstandene imellom oss ville aldri bli et problem. Han ville bli lege, og jeg tenkte på bedriftsøkonomi og å satse på fotballen. Jonas var den som utmerket seg i vår klasse. Jeg ertet ham stadig vekk om at han var en nerd. Han var nødt til å forberede en tale for avslutningen på skolen. Jeg var så glad det ikke var meg som måtte gå opp på podiet å tale. På avslutningsdagen, så jeg Jonas, han så flott ut. Han var en av de gutta som virkelig fant seg selv i løpet av ungdomsskolen. Han var gjennomført og så faktisk stilig ut med briller. Han hadde med flere jenter å gjøre enn meg, og jentene elsket ham. Uh! Noen ganger var jeg virkelig sjalu. I dag var en av de dagene. Jeg kunne se at han var nervøs i forbindelse med talen han skulle holde. Så jeg gav han et klapp på skulderen og sa; hallo tøffing, dette blir kjempebra! Han så på meg med en av disse blikkene (et virkelig takknemlig et), og smilte.Takk! sa han. Når han begynte talen, renset han stemmen, og begynte. Avslutningsdagen er en dag som er til å takke dem som har hjulpet deg gjennom disse tøffe årene. Dine foreldre, dine lærere, dine slektninger, kanskje en trener, men aller mest....dine venner. Jeg er her for å fortelle at det å være en venn for noen, er den største gave du kan gi dem. Jeg skal fortelle dere en historie. Jeg så da på min venn med vantro når han stod der å fortalte historien om den første dagen vi møttes. Han hadde planlagt å ta livet av seg selv den helgen. Han foralte om hvordan han hadde ryddet ut av skapet sitt på skolen, så moren skulle slippe å gjøre det etterpå, og at han bar bøkene hjem. Han så direkte på meg, og gav meg et lite smil. Heldigvis, og i takknemlighet ble jeg reddet. Min venn reddet meg fra å gjøre det mest ufattelige . Jeg hørte et gisp ut blant mengden av folk , når den stilige, populære gutten fortalte om sitt svakeste øyeblikk. Jeg så hans far og mor så på meg med det samme takknemlige smil. Ikke før i dette øyeblikk skjønte jeg dybden av dette. Aldri undervurder kraften i dine handlinger. Med en liten gest kan du forandre en annens liv. Til det bedre, eller verre. Vi er alle gitt å kunne påvirke hverandre på en eller annen måte. Se etter det gode hos andre! Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Tusen takk du over der!!=) Har lett etter den historien. Det er jo lov å hente ting litt her og der, er det ikke? Akkurat det med de bøkene syntes jeg var heelt, assa, det må jeg bare få med i historien. Dessuten så har jeg IKKE tenkt å jukse!! Skal bare få med meg den setningen også bygge opp min egen historie.. Edit: åh, leste den novellen, se hvor bra den er skrevet! Tydelig vendepunkt, bra moral.osv. Endret 10. mai 2009 av Lovinda Lenke til kommentar
mayolin Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kjempefint at noen gadd å raske sammen det vi har kommet frem til Jeg føler virkelig at jeg trenger noe inspirasjon nå altså... Har hodepine, er kvalm og har dødsvondt i ryggen :/ Men jeg skal skrive en tekst nå... sånn at jeg kommer inn i novelle skrivingen igjen ;O Så noen snakket om sånn retro.... blablabla.. Sånn vi ser tilbake i historien hvertfall Jeg skrev sånn til tentamen, og den fikk jeg 6-er på Syntes selv sånnt er veldig gøy å både skrive og lese Lenke til kommentar
SCH03124545 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 hei, jeg bare lurte på en ting..^^ Hvis man bare har brukt info og ting her.. hvordan skal man formulere kildehenvisningene? kan man skrive: www.diskusjon.no/index.php?act= post.. blablabla + innlegg 200 ??????? Lenke til kommentar
mayolin Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 hei, jeg bare lurte på en ting..^^Hvis man bare har brukt info og ting her.. hvordan skal man formulere kildehenvisningene? kan man skrive: www.diskusjon.no/index.php?act= post.. blablabla + innlegg 200 ??????? Man skriver ikke kilder på skjønnlitterær vel? oO Lenke til kommentar
Aferdita Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Lol. Faen. Ingen av bokhandlene jeg var innom (2xNorli, 1xArk + en anna) hadde "Kva heiter det?". Får klare meg uten. Jeg er IKKE helt sikker, men jeg tror jeg fant denne på Karl Johan på torsdag. Don't shoot me if I'm wrong... Lenke til kommentar
Aadish Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 hei, jeg bare lurte på en ting..^^Hvis man bare har brukt info og ting her.. hvordan skal man formulere kildehenvisningene? kan man skrive: www.diskusjon.no/index.php?act= post.. blablabla + innlegg 200 ??????? Man skriver ikke kilder på skjønnlitterær vel? oO Læreren vår sa at vi burde skrive kilder som inspirerte oss på den skjønnliterære delen for å vise at vi var bevisste på kildebruk. Lenke til kommentar
SCH03124545 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 hei, jeg bare lurte på en ting..^^Hvis man bare har brukt info og ting her.. hvordan skal man formulere kildehenvisningene? kan man skrive: www.diskusjon.no/index.php?act= post.. blablabla + innlegg 200 ??????? Man skriver ikke kilder på skjønnlitterær vel? oO Nei.. men på sakprosa'en ? Lenke til kommentar
tusta Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Hehe, litt seint ute, men men. Hos oss skrudde de ikke engang av Internettet satt på google og wikipedia, og så brukte jeg http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html for å rette. Det var digg. Noen i klassen satt på 123spill.no også. Ketil da :O juksa du xP konge at vi hadde internett hele tia, håper vi har det i morra også Lenke til kommentar
Lovinda Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 hygglig å være til hjelp =) Vurderer retospektiv innledning... Har aldribrukt det, men bare lurer: Du skriver avslutningen som innledning? Så egentlig så skriver du det avsnittet to ganger? Liksom som innledning OG avslutning? Eller skal man bare bruke det som innledning? Lenke til kommentar
Meh. Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 En dag , når jeg var ny på ungdomsskolen, så jeg en gutt fra min klasse som var på vei hjem fra skolen. Han het Jonas. Det så ut som han bar alle bøkene sine. Jeg tenkte for meg selv, hvorfor vil noen ta alle bøkene med seg hjem på en fredag? Han må virkelig være en nerd.Jeg hadde planlagt en ganske fin helg (fest og spille fotballkamp med vennene mine i morgen ettermiddag), så jeg ristet på hue og gikk videre. Når jeg gikk der, så jeg en gjeng med gutter, som kom løpende mot ham. De løp på ham, slo alle bøkene ut av hendene hans, og sparket beina vekk under ham så han landet rett i søla. Brillene hans for av ham og jeg så de landet ca ett par meter i fra ham. Han så opp og jeg så en forferdelig tristhet i øynene hans. Jeg følte virkelig synd på ham, så jeg løp bort til ham. Mens han krøp rundt for å finne brillene sine, så jeg tårer i øynene hans. Når jeg gav brillene til ham, sa jeg; De der typene der er noen tullinger. De skulle hatt juling! Han så på meg og sa; Hei, takk! Det var et stort smil i ansiktet hans. Jeg hjalp ham med å plukke opp bøkene hans, og spurte ham hvor han bodde. Det viste seg at han bodde jo i nærheten av meg så jeg spurte ham hvorfor jeg ikke hadde sett ham før. Han fortalte at han hadde gått på en privatskole frem til nå. Jeg ville aldri hengt sammen med noen fra en privatskole før. Vi pratet hele veien hjem, og jeg bar bøkene hans. Han viste seg faktisk å være en ganske kul type. Jeg spurte ham om han ville være med å spille fotball på lørdag med meg og vennene mine. Han sa ja. Vi holdt sammen hele helgen, og jo mer jeg ble kjent med ham, jo mer likte jeg ham. Vennene mine synes det samme. Mandag morgen kom, og der var Jonas igjen med sin svære stabel med bøker. Jeg stoppet ham og sa, For en type du er, du kommer til å bygge noen svære muskler med den svære stabelen med bøker med deg hver dag! Han bare lo, og gav meg halvparten av bøkene. I løpet av de neste 3 årene ble Jonas og jeg bestevenner. Når vi var i avgangsklassen, og drev å funderte på videregående, bestemte Jonas seg for å gå allmennfag, mens jeg tenkte på handelsgym. Jeg visste at vi alltid ville være venner, og avstandene imellom oss ville aldri bli et problem. Han ville bli lege, og jeg tenkte på bedriftsøkonomi og å satse på fotballen. Jonas var den som utmerket seg i vår klasse. Jeg ertet ham stadig vekk om at han var en nerd. Han var nødt til å forberede en tale for avslutningen på skolen. Jeg var så glad det ikke var meg som måtte gå opp på podiet å tale. På avslutningsdagen, så jeg Jonas, han så flott ut. Han var en av de gutta som virkelig fant seg selv i løpet av ungdomsskolen. Han var gjennomført og så faktisk stilig ut med briller. Han hadde med flere jenter å gjøre enn meg, og jentene elsket ham. Uh! Noen ganger var jeg virkelig sjalu. I dag var en av de dagene. Jeg kunne se at han var nervøs i forbindelse med talen han skulle holde. Så jeg gav han et klapp på skulderen og sa; hallo tøffing, dette blir kjempebra! Han så på meg med en av disse blikkene (et virkelig takknemlig et), og smilte.Takk! sa han. Når han begynte talen, renset han stemmen, og begynte. Avslutningsdagen er en dag som er til å takke dem som har hjulpet deg gjennom disse tøffe årene. Dine foreldre, dine lærere, dine slektninger, kanskje en trener, men aller mest....dine venner. Jeg er her for å fortelle at det å være en venn for noen, er den største gave du kan gi dem. Jeg skal fortelle dere en historie. Jeg så da på min venn med vantro når han stod der å fortalte historien om den første dagen vi møttes. Han hadde planlagt å ta livet av seg selv den helgen. Han foralte om hvordan han hadde ryddet ut av skapet sitt på skolen, så moren skulle slippe å gjøre det etterpå, og at han bar bøkene hjem. Han så direkte på meg, og gav meg et lite smil. Heldigvis, og i takknemlighet ble jeg reddet. Min venn reddet meg fra å gjøre det mest ufattelige . Jeg hørte et gisp ut blant mengden av folk , når den stilige, populære gutten fortalte om sitt svakeste øyeblikk. Jeg så hans far og mor så på meg med det samme takknemlige smil. Ikke før i dette øyeblikk skjønte jeg dybden av dette. Aldri undervurder kraften i dine handlinger. Med en liten gest kan du forandre en annens liv. Til det bedre, eller verre. Vi er alle gitt å kunne påvirke hverandre på en eller annen måte. Se etter det gode hos andre! God inspirasjonskilde det der, ja Lenke til kommentar
hberntzen Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 90% sikker på at man skal bruke det som innledning og avslutning. Sitat fra din post: * Slutten - Enkelte noveller starter med slutten på fortellingen. Slutten brukes enda en gang som slutt når fortellingen skal avsluttes. Lenke til kommentar
troyka Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Til dykk som skriv bokmål imorgon Nynorsk ord slutter omtrent aldri på else som : Begravelse = gravferd. Så gå gjennom stilen din å sjekk om du har skreve ord som slutter på else. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå