Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Elveblest + blodgivning = nono?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hveteallergi, og før jeg fant ut hva jeg hadde fikk jeg elveblest av å ha spist hvete i lengre tid. Elveblesten er derimot blitt helt borte etter at jeg sluttet å spise hvete. I dag skulle jeg gi blod, og fikk spørsmål om allergier. Da jeg sa jeg hadde fått elveblest av å spise hvete over lengre tid, noe som gikk over for ca. ett år siden, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne være blodgiver pga. det.

Er ikke elveblest noe en får hvis en brenner seg på brennesle eller huden blir utsatt for svake giftstoffer? Kan da ingen som noensinne har blitt brent av brennesle være blodgivere? Burde ikke det utelukke hele befolkningen? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke kan få gi blod og hadde satt stor pris på en forklaring på hvorfor, hvis noen vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er blodgiver, har vært det i ca 10 år.

Jeg hadde elveblest en gang da jeg var liten, husker ikke når, men ca 20-25 år siden. Ingen har noen gang spurt meg om noe i forbindelse med blodgivningen hvor jeg ville finne det naturlig å nevne dette.

Så i utgangspunktet synes jeg det høres litt rart ut, men de har nok sine grunner. Jeg ville sendt en epost til blodbanken og spurt.

Min far, som også er blodgiver, har selv opplevd å ene gangen bli fortalt at han ikke kan gi blod, for deretter å bli innkalt igjen. Når han da forklarte hvorfor han ikke fikk gi sist sa de at det ikke var noe problem. (Husker ikke hva som var grunnen, men det var ikke elveblest.)

Poenget er at ofte gjør ulike folk i det systemet ulike vurderinger. Skriver du en mail bør du få et korrekt svar da de har muligheten til å konferere.

Lenke til kommentar

Det er vel hvetealergien som er utslaget, jeg har elveblest og har hatt det i over ett år, men bruker lite medisiner. Det gikk fint der jeg ga blod.

Hva man får elveblest av er vel ikke helt kjent, men det er mastcellene i huden som avgir histaminer. På en måte som om huden er allergisk mot seg selv. Dette går ikke over i blodet, men om en person som har spist hvete får blod fra en som el allergisk mot dette kan det kanskje bli uheldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...