stian-hg Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Ofte anbefaler folk en egen, gjerne liten, disk til dedikert til OS og kanskje noen programmer. Mens musikk, filmer, spill og annet legges på en større disk utenom. Skyldes dette forbedret ytelse? I såfall, hvilke egenskaper bør en slik dedikert OS disk ha? Høy lese hastighet? Høy skrivehastighet? Lav aksesstid? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 Det trenger ikke være en egen disk. Bare en egen partisjon til OS'et. f.eks hvis du har en 80 GB disk. Kan du sette av 30 til systemfiler og resten til brukerfiler. Dette gjøres for å unngå at brukerfilene blir slettet hvis du er så uheldig at du må formatere og installere OS'et på nytt. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 andre fordeler med å dedikere en partisjon som systemdisk er at du får mindre fragmentering, bedre oversikt/system samt mulighet for minsket søketid (kanskje mest teoretisk og ikke praktisk). Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Dette er jeg klar over, men uten at jeg har noen konkrete tråder å referere til så har jeg lest at mange vil ha WD Raptor som OS disk og kanskje en annen 120 GB eller 160 GB disk til dokumenter, filmer, musikk osv. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 En stor fordel med å ha 2 separate disker, er at du kan legge swap fila på disken du ikke bruker os'et til. Da kan man skrive/lese til swap fila samtidig som man skrive/leser til os disken. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Unnskyld min uvitenhet, men hva er egentlig denne swap filen? Og viktigst hvordan flytter man den? "Drag&Drop"? Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Swapfil= en fil windows bruker som minne, istedefor ram så går infoen til harddisken, der det er plass til det. Men dette er treeeeeegt, du hører det på gamle pc'er, harddisken jobber jævli når du har mange proigrammer åpne og alt går sirup. Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Du kan velge hvilken disk du vil ha swap-fil(ene) på når du går inn på Kontrollpanel - System - Avansert - Ytelse - Innstillinger - Avansert - Endre. Eller du kan bruke et tweakeprogram, f.eks. Tweak-XP. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Nå er jeg med! Takk for tipset! Tilbake til hovedspørsmålet: Hvorfor anbefaler folk WD Raptor disken til OS disk og for eksempel ikke WD2500JB? Utdrag fra testen på hw.no: "WD2500JB er nok ikke den ultimate OS-disk, til det finnes det mange andre både bedre og rimligere alternativer. Derimot er disken svært godt egnet som lagringsdisk og ikke minst til bruk til videoredigering som både er avhengig av mye plass og rask lese/skrivehastighet." Betyr dette at disker med lav søketid egner seg best som OS disker? Lenke til kommentar
jorank Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 det er helt riktig. en os disk vil ha mange diskaccesser, hvor hver access ikke ber om så mye data. mye av totaltiden på en diskaccess er søketiden, er søkehastigheten høy (kort tid å nå riktig sektor) vil ytelsen bli desto bedre. grunnen til at raptor er en liten sikledisk til os, er at den har høyere søkehastighet enn standard ide disk, og ikke samme stive prisen som en scsi disk. høy søkeytelse er nettopp grunnen til at de brukes i serverer. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2003 Takk, jorank! Det var det jeg ville få bekreftet. Da blir Raptor den ultimate (IDE) OS disken. Det kan vel da være aktuelt å bruke den til programmer og spill også... for min del er 36 GB nok til OS, programmer og spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå