Gå til innhold

[Løst]Første gangs bygger - Forslag til opsett/deler.

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil bygge min egen data. En gaming data. Jeg har sittet på et par eldgamle maskiner og to nyere bærbare. Ingen av dem er noe serlig egnet til gaming. Med dette tregner jeg altså nesten hele pakka. Skjerm, tastatur, kabinett og selve maskina.

Det skal helst være på 10 000-12 000 eller mindre, men fortsatt brukbar.

Så er jeg nervøs på om jeg skulle få anbefalt ubrukelige deler. For det er første gang jeg får min egen maskin og jeg vil at den skal være unik og bra.

Så fins det troverdige folk som kan lage en handleliste til meg?

Om du trenger flere opplysninger svarer jeg så fort jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Wikipedersen:

Med skjerm, tastatur og mus som han også trenger blir totalsummen fort 15 000 eller mer. Altså 3 000 kr over budsjett. 30 GB SSD har liten hensikt, da den er stappfull før man har snudd seg. Vista/Win 7 tar for 10 - 15 GB, og spill ca 3 - 7 GB. Hensikten med en SSD er jo blant annet at program skal laste fortere.

@Amuro:

AMD Phenom II X3 oppsettet her koster under 12 000 med 24'' skjerm, tastatur, mus og OS. Har du OS blir det under 11 000. Dropper du ekstra CPU-kjøler, blir det ennå noen hundrelapper lavere. Velges HD 4870 eller GTX 260 som skjermkort, kan vi ennå slå av en 400 - 500 kr, og du er snart nede i 10 000 for komplett pakke.

Hovedkort gir mulighet for CrossFire, men PSU er nok marginal i den sammenhengen.

Komplett har ellers relativt attraktive delepakker. Regn 2 000 - 2 500 i skjerm, tastatur og mus i tillegg på alle pakkene.

PC i deler - AMD Phenom™ II X3 720, til 6995,- er etter min mening den mest interessante.

Det er ellers mulig å få et i7 oppsett klemt inn på ca 12 000. Generelt vil et i7 oppsett med samme deler utenom minne, hovedkort og CPU koste ca 1 700 - 2 000 kroner mer enn et C2D, Q2D eller Phenom II X3 oppsett.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
@Amuro:

AMD Phenom II X3 oppsettet her koster under 12 000 med 24'' skjerm, tastatur, mus og OS. Har du OS blir det under 11 000. Dropper du ekstra CPU-kjøler, blir det ennå noen hundrelapper lavere. Velges HD 4870 eller GTX 260 som skjermkort, kan vi ennå slå av en 400 - 500 kr, og du er snart nede i 10 000 for komplett pakke.

Hovedkort gir mulighet for CrossFire, men PSU er nok marginal i den sammenhengen.

I mine øyne så igrunn den pakken ganske fin ut, var kanskje ikke helt med på kabinettet og skjermen, men resten. Alt det jeg ikke kan noe om så ok ut. :)

Du nevnte noe om masse oppsett, jeg må beklage at jeg ikke ante hva du pratet om.

Men passer alle kabinett og skjermer til dette? Så jeg bar kan legge til selv?

Og er det et sted på forumet hvor det står hvordan man settet en data sammen selv om man ikke kan noe?

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Guide: Bygg PC-en selv.

Kabinett, strømforsyning og harddisker bør du vurdere å legge litt ekstra i, siden dette er komponenter som holder lenger enn hovedkort, prosessor, RAM og skjermkort.

Ellers kan jeg ikke nok til å lage et oppsett til deg da jeg i stor grad har basert meg på samme taktikk som deg når jeg har kjøpt mine deler.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Så lenge kabinett er ATX format (det er oppgitt i spesifikasjonene) så passer alle kabinett.

Når det gjelder skjerm kan du velge hva du vil, jeg puttet bare på en OK 24'' skjerm til rimelig pris. Og jeg anbefaler klart en 24''.

Ja, det finnes guider både her på hw.no og andre steder på nettet.

Edit: Harddisker er samme kvalitet uansett (omtrent), så der kjøper man bare fornuftig størrelse, i dag 750 GB til 1 TB til rimelig pris. Harddisker er ellers de PC-delene man kjøper oftest. Jeg har vel kjøpt 10 stk de siste tre-fire årene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg evt at kabinettet fungerer så lenge det støtter ATX-formatet, men jeg irriterer meg over at jeg sitter med et CM centurion 534 istedenfor et antec 1200, og unner ikke TS samme følelsen.

Når det gjelder skjerm tror jeg også at jeg ville investert litt. Det hjelper fint lite hvis skjermkortet og resten av maskinen kjører crysis på maks hvis skjermen ikke måler opp...

HK, GPU, CPU og RAM faller mye raskere i verdi enn kabinett, PSU skjerm og HDD, derfor anbefaler jeg TS å legge litt mer i de komponentene.

Lenke til kommentar
Jeg evt at kabinettet fungerer så lenge det støtter ATX-formatet, men jeg irriterer meg over at jeg sitter med et CM centurion 534 istedenfor et antec 1200, og unner ikke TS samme følelsen.

Når det gjelder skjerm tror jeg også at jeg ville investert litt. Det hjelper fint lite hvis skjermkortet og resten av maskinen kjører crysis på maks hvis skjermen ikke måler opp...

HK, GPU, CPU og RAM faller mye raskere i verdi enn kabinett, PSU skjerm og HDD, derfor anbefaler jeg TS å legge litt mer i de komponentene.

De fleste kabinett fra de mer kjente produsentene har god kvalitet. Jeg har selv 6 - 7 år gamle kabinetter som ligger i prisklassen 700 - 900 kr. Og de ser knapt brukt ut. Og personlig ser jeg svært få som i realiteten har bruk for kabinett ala Antec Twelve Hundred. Personlig står det nesten nederst på lista mi.

Skjerm er greitt å velge noe brukbart, men utenom slike som meg, som må ha profesjonelle skjermer av flere grunner er det ingen vits i å bruke mer enn 2 - 3 000 kr på en skjerm. Men man bør ikke kjøpe noe særlig under 24'' i dag.

Harddisker er den desidert enkleste delen på en PC å oppgradere (nummer to er minne). Til og med om man skulle ønske seg en SSD i framtida, er det en rask oppgraderingsjobb. Når da i tillegg Samsung, Seagate, Hitachi og Western Digital omtrent har samme kvalitet, er det faktisk det punktet jeg sier folk kan spare på budsjettet. Her er det helt greit å kjøpe en 320 GB harddisk om budsjettet skal holdes.

Hvor man faktisk ikke skal spare er på PSU. Det er faktisk den aller viktigste delen.

Lenke til kommentar

Her er en liste med kvalitetsdeler:

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Logitech G15 gaming tastatur

Cooler Master Centurion 534, Sort/Sølv

Tagan 2-Force II Series 600W, ATX12V

Samsung DVD±RW burner, SH-S223B 22x DVD Black

Asus P5Q, P45, Socket-775, DDR2

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz Socket LGA775

Corsair TWIN2X PC8500 DDR2 4GB KIT CL5

2stk Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

BenQ 24" LCD E2400HD TCO03

Asus Radeon HD 4770 512MB GDDR5

Totalt:

10.380,00 på Komplett.no

Kjapp forklaring:

Ok kabinett med kvalitetspsu. Rask prosessor og ram med ett stabilt og godt hovedkort, godt egnet til klokking. 2Terrabyte diskplass, ny skjermkort-modell fra ATI. (les review her) Ønsker du kraftigere skjermkort er det jo bare å bytte ut, du holder deg godt innenfor maxgrensen på 12000kr uansett. Dvdbrenneren er selvforklarende, og har valgt ett supert spilltastatur med en knallgod mus. (Dette blir smak og behag, men både mus og tastatur er av topp kvalitet)

Håper dette hjalp noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...