Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Behandling for depresjon og angst + Søvn apne

Gjest Skip Spence

Anbefalte innlegg

Gjest Skip Spence

Jeg gikk til psykiater et halvt år. Han mente jeg hadde depresjon, sosial angst og generell angstlidelse. Jeg sluttet å ha timer hos han fordi han skulle flytte eller noe. Han sa han hadde snakket med min fastlege, og at de skulle kontakte meg med en time innen 3 måneder. Jeg skulle bli overført dit for videre behandling. I mellomtiden ga han meg 3 måneders resept for Effexor 225mg/dag. 3 måneder gikk og jeg var tom for Effexor og måtte slutte brått, med en del ubehag. Nå har det gått over 5 måneder. Jeg vet det er idiotisk at jeg ikke har ringt for hjelp, men jeg har bare ikke orket, fordi sykepleierene på avdelingen der jeg bor er fryktelig ubehagelige og nekter å gi meg en time hvis jeg ikke forteller dem hvorfor jeg skal ha time.

1.

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å ta medisiner en gang til i mitt liv. Hvilke andre alternativer finnes for behandling av depresjon og sosial angst? Hva er deres meninger om dem?

2.

Jeg er konstant trøtt. Jeg våkner hver morgen og er utslått. Utover dagen føler jeg meg trøtt, utmattet og jeg klarer ikke å slutte å gjespe. Denne gjespingen blir enda verre hvis jeg jobber eller er på skolen. Jeg har blitt fortalt at jeg snorker en del og at jeg slutter å puste noen ganger på natten. Er det mulig at jeg har søvnapné? Hvordan går leger frem for å oppdage dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykepleierne på hvilken avdeling? (Sykepleiere har taushetsplikt, men forstår at det ikke er så veldig kult å snakke om blant annet depresjonen til "hvemsomhelst").

Uansett, jeg kan ikke hjelpe deg så veldig tror jeg. Men når det kommer til trøtthet/søvnproblemer er regelmessig leggetid og søvn viktig. F.eks at du legger det hver dag klokken 23.00, og står opp til ganske faste tider dagen etter. Selv sliter jeg når jeg holder på slik vi holder på nå over lengre tid... (selv om jeg sover nok i antall timer).

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
Sykepleierne på hvilken avdeling? (Sykepleiere har taushetsplikt, men forstår at det ikke er så veldig kult å snakke om blant annet depresjonen til "hvemsomhelst").

Kontoret til fastlegen, de som tar telefonen. Har ikke lyst til å si hvor jeg er, hehe.

...Men når det kommer til trøtthet/søvnproblemer er regelmessig leggetid og søvn viktig. F.eks at du legger det hver dag klokken 23.00, og står opp til ganske faste tider dagen etter. Selv sliter jeg når jeg holder på slik vi holder på nå over lengre tid... (selv om jeg sover nok i antall timer).

Det er riktig det. Jeg har forstått det over årene, og det er noe jeg blir fortalt av mine foreldre på daglig basis. Men jeg får det bare ikke til å fungere. Noen ganger klarer jeg det i noen dager, så kommer en natt hvor jeg ikke klarer å sove, og så er det tilbake til det vanlige. Jeg tenker på døgnrytme hver eneste dag, og prøver å komme tilbake ved bruk av taktikk, men jeg får aldri til å sove når jeg burde. Hvis jeg står opp tidlig en dag og sover altfor lite, klarer jeg heller ikke å legge meg tidlig. Hvis jeg klarer det en dag, føler jeg meg helt forferdelig utover neste dag, og så blir jeg våken igjen på natten.

Lenke til kommentar

Har noen bekjente som har slitt med depresjon. Selv når de har vært type "innlagt", har fått medisinger og har lagt seg til helt faste tider, så sliter de ved at de rett og slett ikke får sove. (Våkner etter bare tre-fire timer søvn o.l). Problemet med dette er at det gjerne er en sammenheng mellom dårlig psyke, depresjon og søvn. Når man ikke får sove, senkes automatisk psyken, og det å komme seg ut av "depresjon tilstanden" blir dermed vanskeligere.

Likevel, forsøk å legg deg til faste tider, og forsøk å oppnå rundt åtte timer søvn i døgnet. Ett tips kan faktisk være å unngå mobil, TV, PC ect en halvtime-time før du faktisk planlegger å legge deg, slik at du får tid til å roe deg ned. I perioder hvor jeg har slitt med å sove så har jeg også pleid å øke treningsmengden, eller ihvertfall sørget for at jeg faktisk trener noen ganger i uken. Å slite ut kroppen fysisk hjelper på søvnkvaliteten. Det er også slik at mennesker som er godt trent sliter mindre med psykiske probleme, (som depresjon).

Ser også at du ikke liker å ta medisiner. For problemet med anti-depressiver er at de bokstavelig talt gjør deg "flat". (Nå vet ikke jeg om dette er årsaken til at du ikke ønsker å ta medisiner men) Uansett, de sørger faktisk for at slipper nedgangene, men samtidig gjør de også at du ikke opplever oppgangene heller. Av den grunn har jeg alltid tenkt at anti-depressiver er noe som en må prøve å holde seg unna i så stor grad som mulig, da det på sikt ikke akkurat er noe mål å bruke det. Men jeg vet at leger og psykiatere vanligvis har en litt annen holdning på akkurat dette punktet...

Depresjon (angst har jeg ikke så mye kunnskap om) tar tid å komme seg igjennom om, du må derfor bare gi deg selv tid, og forsøke å hjelpe deg selv på så mange måter som mulig.

Av den grunn kan jeg vel egentlig ikke gi deg så veldig mange andre råd enn at du faktisk oppsøker fastlegen din, slik at du igjen blir henvist til videre hjelp. Prøv å si til deg selv: er det faktisk så veldig vanskelig å bare fortelle dem at jeg trenger en time pga problemer med depresjon? Problemer mange vanlige folk ser på som litt skamfulle er ganske dagligdags blant helsepersonell. Depresjon er vel en av de meste utbredte sykdommene vi har her i landet.

Endret av macros.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1.

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å ta medisiner en gang til i mitt liv. Hvilke andre alternativer finnes for behandling av depresjon og sosial angst? Hva er deres meninger om dem?

Så vidt jeg vet har psykoterapi like god (bedre?) effekt på angst og depresjon - og man slipper bivirkningene til medikamenter... Har psykoterapi vært aktuelt?

Lenke til kommentar
Jeg gikk til psykiater et halvt år. Han mente jeg hadde depresjon, sosial angst og generell angstlidelse. Jeg sluttet å ha timer hos han fordi han skulle flytte eller noe. Han sa han hadde snakket med min fastlege, og at de skulle kontakte meg med en time innen 3 måneder. Jeg skulle bli overført dit for videre behandling. I mellomtiden ga han meg 3 måneders resept for Effexor 225mg/dag. 3 måneder gikk og jeg var tom for Effexor og måtte slutte brått, med en del ubehag. Nå har det gått over 5 måneder. Jeg vet det er idiotisk at jeg ikke har ringt for hjelp, men jeg har bare ikke orket, fordi sykepleierene på avdelingen der jeg bor er fryktelig ubehagelige og nekter å gi meg en time hvis jeg ikke forteller dem hvorfor jeg skal ha time.

1.

2.

Jeg er konstant trøtt. Jeg våkner hver morgen og er utslått. Utover dagen føler jeg meg trøtt, utmattet og jeg klarer ikke å slutte å gjespe. Denne gjespingen blir enda verre hvis jeg jobber eller er på skolen. Jeg har blitt fortalt at jeg snorker en del og at jeg slutter å puste noen ganger på natten. Er det mulig at jeg har søvnapné? Hvordan går leger frem for å oppdage dette?

1. Psykoterapi er klart å anbefale, ikke minst i forhold til din angstlidelse. Angst kan trenes vekk i større eller mindre grad. I forhold til medisin finnes det alternative medisiner for depresjon og der er Johannesurt mye brukt og har også en bevist virkning. Legen din kan gå nærmere inn på alternativene med deg.

2. Tretthet er et klart tegn på depresjon og jeg antar at du er undersøkt av legen for andre fysiske årsaker til ditt problem. Likevel er f.eks søvnapné noe som krever spesiell utredning og derfor noe du bør ta opp med legen din slik at du kan komme i gang med en utredning. Hvis både depresjon og søvnapné er noe du lider av på samme tid, så vil det sette deg i en ganske utilstrekkelig tilstand. Det ene kan også være et produkt av det andre.

Uansett hvordan du ender og vender på det, så må du komme deg inn i et behandlingsopplegg igjen slik at du blir ordentlig utredet. Medisiner er noe du kanskje må belage deg på å ta, i en eller annen form, men å ha det slik du har det nå er vel neppe noe du velger fremfor å starte en medisinsk behandling. SSRI-preparater ("lykkepiller") er både angstdempende og nyttig mot depresjon, så disse vil kunne hjelpe deg. Angst og depresjon går ofte hånd i hånd, så du vil sikkert ha ekstra god nytte av et SSRI-preparat. Likevel, kan også Johannesurt være et alternativ.

Du må likevel komme deg til lege for at ting skal skje og for at du ikke skal stagnere i den tilstanden og livssituasjonen du er i nå. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar
1.

Så vidt jeg vet har psykoterapi like god (bedre?) effekt på angst og depresjon - og man slipper bivirkningene til medikamenter... Har psykoterapi vært aktuelt?

Søvn apne fører til angst og depresjon.

Derfor er det viktigere å får behandlet denne problemstillingen først, istedet for å anbefale "psykoterapi".

Til trådstarteren:

Rundt 50% av de som lider av depresjon og angst har Søvn apne som et underligende problem.

Derfor, anbefaler jeg deg, å ta kontakt med fastlegen. Det finnes gode behandlinger mot dette.

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Sjekk om legekontoret ditt har nettsider der det er mulig å bestille time. Så slipper du å si noe som helst (du må sannsynligvis skrive en grunn, men for meg har i alle fall det vært bedre).

Jeg har selv slitt med depresjoner og angst i mange år (har drevet med selvskading, vært suicidal og gjort selvmordsforsøk i tillegg), og begynte i behandling i midten av januar i år. Jeg ønsket ikke å bruke medikamenter, og ba derfor om å få forsøke kognitiv terapi, som jeg har hørt mye positivt om.

Det har egentlig gått over all forventning, selv om det også har vært utrolig vanskelig. Jeg gikk en gang i uka, og fikk hjemmelekser fra gang til gang. Det hjalp meg til å være mer obs på tankene mine, og hvorfor jeg reagerte slik jeg gjorde på ulike ting. Etter hvert følte jeg at jeg fikk veldig god kontroll på angsten, og samtidig forsvant mange av de depressive tankene, samt søvnproblemene mine.

Nå har jeg ikke hatt time på litt over to uker, og det er to uker til neste gang. Uheldigvis hadde jeg et tilbakefall i går og i forgårs, der jeg igjen fikk anfall og gjorde "dumme" ting mot meg selv.

Likevel, med de teknikkene som jeg har lært gjennom terapien, føler jeg at jeg har bedre kontroll, og dette tilbakefallet skal ikke få meg til å falle rett utfor stupet igjen, slik tidligere tilbakefall har gjort.

Jeg vil absolutt anbefale deg å diskutere kognitiv terapi med legen din, for selv om denne behandlingsformen krever mye av deg med tanke på å fokusere på tankene selv utenfor timene, så virker det som du er innstilt på å bli kvitt problemene, og det er et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Gjest Skip Spence

Tusen takk for alle de utfyllende svarene folkens, dette var over all forventning. Nå har jeg en masse god informasjon som jeg har lett etter i en god stund. Det hjelper. Jeg får begynne behandling igjen.

Lenke til kommentar
Søvn apne fører til angst og depresjon.

Derfor er det viktigere å får behandlet denne problemstillingen først, istedet for å anbefale "psykoterapi".

Angst og depresjon kan også føre til dårlig søvn, så jeg tror årsakssammenhengene kan være mange. Hvis det er mistanke om søvnapne skal man selvfølgelig utrede og behandle dette, men likeledes med angst og depresjon.

Rundt 50% av de som lider av depresjon og angst har Søvn apne som et underligende problem.
Har du en kilde på dette? Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Effexor er en av de verste anti-depressiva jeg har stått på, både når det gjelder bivirkninger og "abstinenser" når jeg sluttet.

Vil anbefale deg å prøve en annen type anti-depressiva, som Zoloft eller Cymbalta. Du må uansett ikke stoppe brått med noen typer anti-depressiva, men trappe ned over en ukes tid.

Vil virkelig råde deg til å snakke med en lege, det er absolutt enkleste måten å få tak i anti-depressiva på og du har tilgang til mye informasjon og alternative behandlinger på den måten.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest
1.

2.

Som alternativ til "lykkepiller" er det en rekke urtemedisiner det går ann å bruke. Forskningen rundt mange av disse er ikke kommet så langt enda, noen har vist meget god effekt, andre bare sånn passe, men felles for de fleste er at de har vist moderat god effekt, men at utvalget er relativt lite slik at man må gjennomføre flere større studier før man kan slå fast helt sikkert at de virker og hvor godt de virker. Med den reservasjonen vil jeg si at en rekke slike medisiner, spesielt de som allerede har vist lovende effekt i foreløpige studier, etter all sannsynlighet vil hjelpe en gode del. Dels fordi studiene virker lovende, men også like mye fordi en rekke av disse urtene er brukt i flere tusen år av indiske og kinesiske leger og disse er ekstremt flinke og av et helt anner kaliber en andre alternative folk (indiske leger utførte kosmetisk kirurgi og kirurgi i hjernen for over 2000 år siden). Dels også fordi også vestlig medisin i stor grad er bygget på at man utvinner stoffer fra urter. Jeg tror at effekten man kan regne med er at slike urter fjerner omkring 20-25% prosent av plagene og at det er over lengre tid effekten bygger seg opp. Jeg ville søkt etter urter som brukes innen kinesisk og ayurvedisk (indiske tradisjonen) medisin evnetuelt andre svært tradisjonelle urter.

Akkupunktur har dokumentert moderat effekt på angst og depresjon. Kombinerer du det med urter har du kommet et godt stykke.

Kognitiv terapi har veldokumentert effekt på angst og depresjon. Mindfluness based cognitive therapy og acceptance and commitment therapy har vist enda bedre resultater i foreløpige studier. De to siste terapiene kombinerer kognivitv terapi med meditasjon og en hvis form for psykologi hentet fra meditasjon. Disse to terapiene er de som vokser mest og er mest i vinden i USA og som jeg tror er klart best.

Generelt har også en rekke studier vist at meditasjon har svært stor effekt på angst og depresjon og for lykkenivå generelt. På kort sikt ca. like bra som kognitiv terapi og "lykkepiller", på lang sikt anntageligvis mye bedre. Det samme gjelder for yoga, qigong og en rekke pusteteknikker. Den yogiske pusteteknikken Sudarshan kriya har vist i en tre fire studier at den har bedre effekt på depresjon en alle klassiske behandlingsformer bortsett fra elektrosjokk, men slevfølgelig uten bivirkningene du får av elektrosjokk. Det er nå satt i gang en rekke ytterligere forskningsprosjketer på sudasrhan kriy for å bli helt sikkre på effekten på ulike lidelser. Sudarshan kriya er mer eller mindre det samme som teknikken bastrika. Bastrika undervises av mange sudarshan kriy kunn av Art of Lving some er en litt irriterende, men relativt harmlløs organsiasjon.

Meditasjon kan du lære hos acem eller vipassana in oslo eller mange andre steder. Søk på shinzen young så finner du en veldig fin side om meditasjon eller gå hit aypsite.org

Cranio sacral terapi er en form for fysioterapi hvor man jobber med å få strukturene på musklene og spesielt bindevevet og spesielt ruggraden og hodeområdet på plass. Dette har for de fleste en dyp psykologisk effekt. Det er noe med å få alle disse tingene på palss som har svært mye å si for stress, engstelighet, depressivitet og energi etc. Jeg kan annbefalle det på det sterkeste.

En rekke kroppslige terapier som somatic experiencing, rosenterapi etc. kan hjelpe deg å forløse vonde følelser som sitter i kroppen og dermed bli frisk. Annbefalles sterkt, men kan være tungt mens det pågår.

Hypnose fungerer veldi bra for mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...