Gå til innhold

Betegnelse som syk - ovenfor arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Jeg har min plikt som å tilføye pr. telefon hvis jeg på noen som måte ikke kan møte opp på jobben som syk eller andre tilfredsstillende situasjoner. Jeg har vel den respekt ovenfor min arbeidsgiver at jeg ikke klarer å "lyve" eller lure meg unna noe - som jeg selv ser på som rent proft..

Men problemet er at jeg har hatt et delvis økende fravær den siste tiden, mens jeg nå har på en måte dalet ned igjen, som også er forsåvidt bra. Men som de siste dagen, fra og med søndag, hvor jeg måtte dra fra jobben pga. jeg rett og slett var syk, og kjente det bygget seg opp. Noe det gjorde. Og jeg er den dag idag ikke helt i form.

Men har fått melding fra arbeidsgiveren at jeg skal begynne på jobb idag(Onsdag) kl 08.00, dette pga. vi ikke har faste vakter. Jeg føler ikke for å dra på jobb idag, rett og slett for i denne jobben jeg jobber i, består hele dagen i å prate i telefonen. Og det er nå egentlig kun halsen som sliter litt.

Så da er egentlig spørsmålet mitt, hvordan skal jeg egentlig gå frampå at jeg ikke er i form til å gå på jobben idag, og evt. andre dager hvor jeg er dårlig? Det med at jeg "er dårlig", er liksom altfor slapt. Jeg får en slags tanke om at han tror jeg prøver å lure meg unna og gi en f. i hele jobben, hver gang jeg tar en telefon for å meddele at jeg ikke kommer på jobb idag. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til legen, få deg en sykemelding. Arbeidsgiver kan ikke si noe på det. Enkelt og greit. Ingen kan tvinge deg til å jobbe når du er syk.

Men bare en litt annen ting, du skrev at dere ikke har faste tider, men du har vel signert en arbeidskontrakt?

Lenke til kommentar

Ja, hører andre også si dette, men jeg er ikke helt personen som "liker" å dra til legen, ikke det at det er normalt. Men av at jeg bare ikke klarer det. Vært til lege 1 gang før, og det var et rent helvete. Det kan sammenlignes som tannlegeskrekken min, og det sværter meg noe jævlig. : P

Hører stadig om andre folk, stikk til legen og få en sykemelding. Høres så enkelt ut. : o

Angående faste tider, så menes det at vi har varierende skifter/arbeidstider. Dvs. at jeg jobber feks. 08.00-15.00 på mandag, men kanskje 17.00-00.00 tirsdag osv.

Endret av KarmaZ
Lenke til kommentar

Du sier det kun er halsen som sliter, du er telefonselger. Men du ringer sjefen din for å si at du er syk. Men hvilken stemme? Hørtes du syk ut da?

Å ha vondt i halsen synes ikke jeg er mye fraværsgrunn. Du er per definisjon ikke syk hvis du kun har vondt i halsen. Den er i allefall for tynn. Du må nok overdramatisere mer skal det ha noe å si.

Men du har kun 4 x 3 dager i året du har lov til å være syk med rettighet til lønn. Det betyr ikke at du har 12 dager, det betyr kun at du kan være syk 4 ganger.

Er du syk utover 3 dager, må du sykemeldes!

Lenke til kommentar

Hvis det er noe alvorlig, stikk til legen fordi da må du få en sjekk.

Hvis det ikke er noe alvorlig eller skadelig, stikk på jobben og bit tennene sammen og se hvordan du klarer det. For det andre gå til sengs, fordi jobben starter klokken 8 og du bør være uthvilt.

Lenke til kommentar
Du sier det kun er halsen som sliter, du er telefonselger. Men du ringer sjefen din for å si at du er syk. Men hvilken stemme? Hørtes du syk ut da?

Å ha vondt i halsen synes ikke jeg er mye fraværsgrunn. Du er per definisjon ikke syk hvis du kun har vondt i halsen. Den er i allefall for tynn. Du må nok overdramatisere mer skal det ha noe å si.

Men du har kun 4 x 3 dager i året du har lov til å være syk med rettighet til lønn. Det betyr ikke at du har 12 dager, det betyr kun at du kan være syk 4 ganger.

Jeg er da ingen telefonselger(!).. Men kan vel fattes i sammenhengen. Har vel ikke noe valg i å ringe eller ikke. Å ta en telefon til sjefen, er ikke det samme som å besvare 300-400 samtaler på en jobbe dag. Å betegne fraværet mitt som bare vondt i halsen er feil. Legger meg ikke til hjemme for det. Men når jeg nylig har hatt en slags influensa, kan man ikke bare kaste seg på jobb, når man føler seg litt bedre. Men bare for å være på den sikreste siden, på søndag så jobbet jeg ca 1 time, klarte ikke mer. Så dro jeg hjem. Taes denne for full egenmelding? Altså regnes den som en hel dag? Har aldri vært borti det der før, med en time, liksom.

Hvis det ikke er noe alvorlig eller skadelig, stikk på jobben og bit tennene sammen og se hvordan du klarer det. For det andre gå til sengs, fordi jobben starter klokken 8 og du bør være uthvilt.

8? Gæærn a mann! Må opp 5 jeg, for å begynne 8. Pendler :s

Lenke til kommentar

Jeg er da ingen telefonselger(!).. Men kan vel fattes i sammenhengen. Har vel ikke noe valg i å ringe eller ikke. Å ta en telefon til sjefen, er ikke det samme som å besvare 300-400 samtaler på en jobbe dag. Å betegne fraværet mitt som bare vondt i halsen er feil. Legger meg ikke til hjemme for det. Men når jeg nylig har hatt en slags influensa, kan man ikke bare kaste seg på jobb, når man føler seg litt bedre. Men bare for å være på den sikreste siden, på søndag så jobbet jeg ca 1 time, klarte ikke mer. Så dro jeg hjem. Taes denne for full egenmelding? Altså regnes den som en hel dag? Har aldri vært borti det der før, med en time, liksom.

8? Gæærn a mann! Må opp 5 jeg, for å begynne 8. Pendler :s

pøh! er vel ingen ting. jeg står opp klokka 2 jeg, så jeg kan sykkle de 3 mila til jobben som begynner klokka 04.00

Lenke til kommentar

KarmaZ: Hvis du ikke lyver/overdriver sykdommen din synes jeg det er merkelig å sitte oppe til 02:30 når du selv sier du skal opp til fem. Dersom du hadde lagt deg 22:00 så hadde kanskje formen blitt bedre? Hvis du er syk, dra til legen. Hvis du er redd for å dra til legen, dra på jobb. Du har et visst antall egenmeldinger i året, dersom du overstiger disse MÅ du til legen dersom du er syk.

Ta deg sammen, kom deg i seng tidsnok. Da skal du se at formen blir bedre. Om du synes jobben din er dritt blir noe helt annet, og er ikke gyldig sykdomsgrunn. Da får du bare finne deg en annen jobb.

I tillegg så lurer jeg på hvilken jobb du har om du besvarer 300-400 telefoner om dagen. Det høres ut som løgn. Hvis det faktisk er sant, betyr det at du besvarer 1.3 telefoner i minuttet, noe som høres veldig usannsynlig ut. Du sitter konstant i telefonen, og hver samtale varer i gjennomsnittet 46 sekunder.

Lenke til kommentar
KarmaZ: Hvis du ikke lyver/overdriver sykdommen din synes jeg det er merkelig å sitte oppe til 02:30 når du selv sier du skal opp til fem. Dersom du hadde lagt deg 22:00 så hadde kanskje formen blitt bedre? Hvis du er syk, dra til legen. Hvis du er redd for å dra til legen, dra på jobb. Du har et visst antall egenmeldinger i året, dersom du overstiger disse MÅ du til legen dersom du er syk.

Ta deg sammen, kom deg i seng tidsnok. Da skal du se at formen blir bedre. Om du synes jobben din er dritt blir noe helt annet, og er ikke gyldig sykdomsgrunn. Da får du bare finne deg en annen jobb.

I tillegg så lurer jeg på hvilken jobb du har om du besvarer 300-400 telefoner om dagen. Det høres ut som løgn. Hvis det faktisk er sant, betyr det at du besvarer 1.3 telefoner i minuttet, noe som høres veldig usannsynlig ut. Du sitter konstant i telefonen, og hver samtale varer i gjennomsnittet 46 sekunder.

"Hei det er firma Xxx. Hva kan jeg hjelpe deg med?"

"Jeg skulle ha snakka med Ola Nordmann, jeg."

"Ja det skal du få, vettu. Setter deg over jeg."

Tar ikke lange tiden :) Bare sier at.. det er mulig, om noe usannsynlig, at han svarer på så mange samtaler daglig. Er forøvrig enig i at du burde legge deg tidligere. Om du virkelig hverken vil på jobb eller til legen så kan du kanskje sende melding til sjefen din og si at du omtrent ikke har stemme, og dermed ikke fikk ringt? Burde være god nok grunn om jobben din består av å snakke i telefonen.

Lenke til kommentar

Rett opp ryggen din, ta deg sammen, og er du FAKTISK så syk at du ikke kan jobbe, så dra deg til legen. Legeskrekk er ingen unnskyldning. Det er viljen din det står på. Har du virkelig store problemer med å møte legen din, må du få psykologisk hjelp, for det er ikke normalt..!

Ellers mener jeg at du skal ligge ganske paddeflat før en går hjem og bysselaller. Jeg blir syk minst like ofte som alle andre rundt meg hvert år. Likevel har jeg ennå ikke fravær fra jobben min, som jeg har hatt i snart 3 år.

Lenke til kommentar
Så hva skjedde? Dro du på jobb?

Ja jeg dro på jobb faktisk ^^

Problemet ligger i å kunne få sove når man egentlig bør sove. Pleier som oftest å klare meg uten masse søvn. Men enkle dager er vanskeligere enn andre.

Jeg jobber faktisk i Opplysningen. Der har jeg bortimot nesten 400 samtaler pr. dag. Så mye arbeid er det. Jeg sitter i telefonen 6 timer timer, da tatt trekk på pauser. Ikke det at jeg misliker jobben. Moro å hjelpe folk og snakke med mange hyggelige mennesker. Men søvnen tar liksom overtaket.

Rett opp ryggen din, ta deg sammen, og er du FAKTISK så syk at du ikke kan jobbe, så dra deg til legen. Legeskrekk er ingen unnskyldning. Det er viljen din det står på. Har du virkelig store problemer med å møte legen din, må du få psykologisk hjelp, for det er ikke normalt..!

Ellers mener jeg at du skal ligge ganske paddeflat før en går hjem og bysselaller. Jeg blir syk minst like ofte som alle andre rundt meg hvert år. Likevel har jeg ennå ikke fravær fra jobben min, som jeg har hatt i snart 3 år.

Ikke det at jeg er redd legen. Men er ikke personen som løper til legen bare jeg har fått meg et lite kutt i fingeren. Men har den store uvane i å pine meg selv, framfor å dra til legen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...