Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Stort Vektproblem, Hjelp!

Gjest gutt18

Anbefalte innlegg

Gjest gutt18

Hei. Jeg er en gutt på 18, snart 19 år som trenger hjelp med et rimelig stort problem for min egen del.

Jeg er ca. 185 høy og veier litt over 110 KG...

Har vært "Lubben" siden jeg var liten og levd på min mors spådom om at dette er litt "valpefett" og det forsvinner med alderen. Dog gjorde det ikke det. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og ungdomskolen, hadde relativt få venner og var mer eller mindre deppa 24/7. Har det nå litt bedre da jeg ikke blir mobbet lenger(Folk rundt meg vokser opp:P) Men enda går jeg bare opp i kg.

Etter flere misslykkede forsøk har jeg prøvd å gå ned i vekt ved jogging osv, men har " feilet" ved alle forsøkene.

For å si det litt på en annen måte, jeg bryr meg fint lite om vekta, jeg vil ha vekk FETTET. Har utrolig store mengder fett rundt mage, lår, bryst, legger og overarmer. Vet alt om at det er den " langsome måten" som funker osv men jeg klarer ikke å jogge ute, da jeg har så lite selvtillit at jeg synes det ser for dumt ut. Ja, høres dumt ut men klarer det ikke pga er "redd for å bli sett".

Hele poenget med denne tråden er vel helst at jeg må finne en måte å få vekk noe av fettet for så og klare å komme meg ut å jogge. I mitt tilfelle ser jeg etter et slankemiddel/tilskuddsmiddel som kan hjelpe meg med å få en "kickstart" der jeg får vekk såppass med fett at jeg tørr å vise meg i joggedress for å trene som alle andre.

Er det noen som vet om noen slike preparater/helsekostmiddler som kan hjelpe meg med å få denne lille kickstarten på fettreduksjonen min? det er nå så ille at strekkmerker popper opp over hele kroppen min.. under armene, på magen, lårene, leggene og gudene vet hvor.

Kan ikke få sakt det nokk ganger at jeg vet at man skal gjøre det sakte osv, men trenger bare en kickstart på fettreduksjonen før jeg klarer å vise meg på sats eller andre treningssentere osv.(Type fettreduserende middel)

Sier på forhånd takk:)

Deppa gutt på 18 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tren styrke, gå mye, drikk mye vann og spis mindre. Kan i tillegg øke forbrenningen litt med sterk mat og grønn te.

Edit: Vidundermidler finnes ikke. Noen kan hjelpe litt, men da skal du allerede ha et godt grunnlag.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Det er ingen piller du kan ta som magisk fjerner fettet i kroppen din.

Som en over har sa, spis mindre, tren styrke, gjerne sterk mat. Du trenger ikke jogge til å begynne med, begynn å gå deg noen turer, helst på over en halv time. Sett av tid til en slik tur hver dag, slik at du kommer igang. Jeg har selv startet opp med daglige joggeturer, jeg har en mage jeg vil bli kvitt, pluss at jeg ønsker å komme i bedre form. Jeg vet at dette ikke er en magisk kur, som gjør at jeg kan knipse for så å se magen forsvinne. Jeg vet at det tar tid, men har nå bestemt meg. Jeg skal jogge/gå en tur hver dag.

Hvis du trener styrke så vil kroppen din få høyere forbrenning. For å bli kvitt, så er den beste kuren, kom deg i bevegelse, ikke spis usunn mat med raske karbohydrater, ikke spis feit mat. Spis magert, grov brød osv.

Dessuten så kan du bare drite i om folk ser deg. Jeg trodde jeg var i ræva form jeg, men har på mine runder rundt her i byen sett at det finnes mange som ser like teite ut som meg, det er mange racere også, men flere er i minst like dårlig form for meg. Alle må starte en plass, så jeg synes du skal slå et slag for livet ditt og ta på deg joggeskoa igjen. Husk, du trenger ikke jogge så fort, det er bedre med 30 minutters rolig jogging, enn 15 minutter spurting.

Lenke til kommentar

Viktig å forstå at det er kalorier inn vs kalorier ut som teller. det spiller ingen rolle om du får i deg kaloriene gjennom mest fett eller mest karbohydrater eller mest protein. det er den totale energimengden som spiller en rolle. Den totale energimengden du behøver daglig for å ikke gå ned i vekt ei gå opp i vekt er 2843 kcal for en mann på 19 år, 185 høy og 110 kg. Dette er energi du trenger hvis du har en stillesittende livsstil. Hvis du passerer denne kalorimengden så går du opp i vekt. (nå er det ikke slik at denne kalorimengden er 100% nøyaktig, den vil alltid variere fra person til person)

Så over til junk food. Du må kutte ut junkfood, la oss ta en pose maarud potetgull pose som eksempel. i en slik pose får du i deg ca 1800 kcal. Da er du nesten nede på 1000 kcal som du kan spise resten av dagen uten å legge på deg. Det er bare to middels eller små måltider det. Så du er nødt til å kutte ut slik fettrik junkfood. Nå sa jeg "fettrik junkfood". Du skal og bør få i deg det sunne fettet, og det finner du i mat slik som nøtter, fisketran, havregryn, olivenolje etc.

Hvis du prøver med det første å ligge -500 i kaloriunderskudd, dvs du inntar ca 2300 kcal daglig. men viktigst er å erstatte alle usunne mattyper bort slik at du ikke får over halvparten av det daglige energibehovet fra junkfood for da blir det vanskeligere å holde seg innenfor grensen. Det betyr at du kan spise flere sunne måltider uten å gå opp i vekt.

Jeg anbefaler melk som en del av næringsinntaket under vektnedgang da det er rikt på proteiner (noe som er spesielt viktig for å beholde muskelmasse) og så er det rikt på kalsium som har vist seg å være bra i det lange løp for å miste fett. så mye av kaloriene du tar inn bør komme fra melk.

Andre små ting som er viktig for kroppen er at du får i deg nok veske gjennom dagen. Vann er en del av prosessen med å frigjøre fett fra fettceller. Begynn dagen med et par glass vann.

Hvis vektnedgang betyr enormt mye for deg, så kan du vurdere å kjøpe meal replacements, for disse shakene med meal replacement gir 99% kontroll med næringsinntaket, du får så stor kontroll at du kan styre vektnedgangen med "pinsett". hver shake inneholder en viss mengde energi, og de er helt perfekt sammensatt med proteiner, karbohydrater, essensielle fettsyrer, vitaminer, mineraler, kostfiber.

Du kan begynne med å erstatte matvarer med andre typer matvarer. her er hva jeg anbefaler:

Erstatt smøret du bruker med vita pro aktiv (meget bra smør, kolesterolsenkende også)

Så erstatter du lettmelk med skummet melk

Så erstatter du nugatti og slike ting med makrell i tomat, tunfisk, egg, bruk gjerne tomatskiver på brødskivene.

Så erstatter du 2 av de ukentlige middagene med fet fisk, laks eller makrell. fyll halve fatet med brokkoli. mye fisk og 1-1,5 potet.

Erstatt all sukkerholdig brusdrikk med pepsi max, helst ser jeg at du kutter ut all brus og drikker vann eller mineralvann.

Det neste du gjør er å kutte ut all øldrikking, det er mange kalorier i de drikkene, men det som er verre er at alkohol har en tendens til å senke blodsukkeret og gjøre en sulten utover natta etter man har drukket, og da overspiser man ofte, det fører til for mye inntak av kalorier.

Så kan du erstatte brødet du spiser, det er meget sannsynlig at du spiser et billigbrød, som igrunn bare er loff. de "grovbrødene" du finner i butikken er nesten bare loff. jeg anbefaler at du kjøper vita hjertegod grovbrød, eller hvis du har råd så kjøper du lindberg fullkornbrød (koster opp mot 30 kr) men det er rikt på fiber, proteiner og er et veldig sunt brød.

Så kan du erstatte alle typer oster du spiser med vita hjertegod gulost, som er basert på solsikke og rapsolje. Det er en sunn ost som også er rik på proteiner. Brunost kan du like greit fjerne fra kostholdet da den er ei fettbombe uten like.

Det neste du gjør er å erstatte alle frokostblandinger, slik som kellogs cornflakes (meget høyglykemisk), erstatt det med havregryn, helst den blå typen havregryn (blå poser) da de er rikere på fiber enn de gule posene. Eller du kan kjøpe de frokostblandingene som har blanding av rosiner, korntyper og slikt som det står "Anbefalt av foreningen for hjerte og lungesyke"

Når dette er gjort, så kan du begynne å gå litt turer ved vann og skogsstier, for å få kroppen i litt aktivitet, du trenger ikke jogge, men bare gå for å få opp kroppsvarmen litt og venne seg til litt mer aktivitet.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Gjest gjest19

Spiser overhode ikke mye junkfood. Vi spiser regelmessig fisk 2-3 ganger i uken (min mor er glad i grønnsaker og fisk så blir mye av det i huset), er aldri på macdonalds, spiser aldri kebab, spiser ikke loff, spiser som regel hjemmebaka speltbrød som mor lager, og i det hele tatt. er generelt aktiv men har hatt en litt stillesittende periode de siste 3 årene, som gjorde at jeg gikk opp en del. Skjønner ikke at det går ann egentlig. Vurderer å ta en 2 dagers faste, og så begyne på proteiner som tunfisk i stedet for ett måltid osv. Skal begyne å sykle aktivt 2 - 4 dager i uken (når jeg ikke jobber kveldsskift) og jogge når jeg har tid til overs. Høres det greit ut?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_ståle_*

At du ikke jogger ute fordi du ikke liker at folk ser på deg er ikke god nok grunn til å ikke trene. Du kan løpe i skog og mark eller gå fjellturer. det er nok av det å boltre seg i her i norge og du slipper å treffe så mye folk. Men du kan jo også sitte et par timer i badstu for dagen da....

Lenke til kommentar

Vil anbefale VGs vektklubb, vektklubb.no

Den gir mange aha-opplevelser om hvor mye energi maten egentlig inneholder.

Alle har noen misforståelser der. Trodde for eksempel at havregryn med rosiner og melk var så sunt at det omtrent ikke inneholdt kalorier, hvilket var veldig feil. All mat inneholder kalorier, til og med juice og gulrøtter.

Personlig ventet jeg lenge med å melde meg inn der siden det var et personlig nederlag å betale for en slankekur. Men det er vanskelig å slanke seg, særlig hvis man er utålmodig og skal slutte og spise for å gå ned fort.

Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg synes trening er kjeeeeeedelig... like kjedelig som husarbeid. Passer best for boneheads. Dodge that one.

Vil legge til at jogging går utover knærne. Har nesten lyst til å kaldkvele alle som foreslår det.

Lenke til kommentar

Hei, vil bare si det at jeg forstår at du synes det er litt flaut å "bli sett", men herregud. Jeg ser opp til overvektige folk som er ute og trener, de er "mann" nok til å gå ut, og vil gjøre noe med vekta si.

Gå ut, tren! Folk ser opp til deg!

Lenke til kommentar
Mitt problem er at jeg synes trening er kjeeeeeedelig... like kjedelig som husarbeid. Passer best for boneheads. Dodge that one.

Vil legge til at jogging går utover knærne. Har nesten lyst til å kaldkvele alle som foreslår det.

Boneheads?

Og at jogging er skadelig for knærne er bare tull. For de aller fleste skal du jogge 14 timer i uka i 20 år før knærne tar skade av det. Når du får vondt i knærne av å jogge er det fordi det er lenge siden du har brukt de, ikke fordi de tar skade av det. Når du har jogget regelmessig en stund forsvinner smerten. Kjøp gode sko med demping og ikke jogg for mye på asfalt.

Jogging sammen med lavt kcalinntak er raskeste vei i kampen mot fettet.

Lenke til kommentar

Start med å legg opp en plan og hold deg til den. Uansett hva du velger å gjøre akkurat den dagen, så hjelper det. Om du spiser sunt nok, så ikke fokuser nærmere på det. Legg deg opp lange og kortsiktige mål! Annet alternativ er å melde deg inn på et treningssenter. Der er det nok av folk som er i dårlig form, og det er ingen som skuler på deg der.

Har et eksempel fra treningssenteret der jeg går: En kar begynte å trene der og var meget kraftig. Tingen var at han var der omtrent hver eneste dag, og man så faktisk fremgangen hans. Det var ikke den hardeste treningen man kunne gjøre, men han holdt seg i bevegelse omtrent hver eneste dag. Det var så utrolig kult å se en mann på hans størrelse gå ned i vekt. Jeg spurte han en dag, "hva fikk deg til å komme hit hver eneste dag?" Da sa han at han tok treningen sin som jobb! Og han hadde en timeplan som han holdt hver eneste dag.

Bygg opp selvtilliten din med å følg fremgangen din, men husk: det tar tid.

Lenke til kommentar
Start med å legg opp en plan og hold deg til den. Uansett hva du velger å gjøre akkurat den dagen, så hjelper det. Om du spiser sunt nok, så ikke fokuser nærmere på det. Legg deg opp lange og kortsiktige mål! Annet alternativ er å melde deg inn på et treningssenter. Der er det nok av folk som er i dårlig form, og det er ingen som skuler på deg der.

Har et eksempel fra treningssenteret der jeg går: En kar begynte å trene der og var meget kraftig. Tingen var at han var der omtrent hver eneste dag, og man så faktisk fremgangen hans. Det var ikke den hardeste treningen man kunne gjøre, men han holdt seg i bevegelse omtrent hver eneste dag. Det var så utrolig kult å se en mann på hans størrelse gå ned i vekt. Jeg spurte han en dag, "hva fikk deg til å komme hit hver eneste dag?" Da sa han at han tok treningen sin som jobb! Og han hadde en timeplan som han holdt hver eneste dag.

Bygg opp selvtilliten din med å følg fremgangen din, men husk: det tar tid.

Yess enig , kom deg på treningssenter. Og ja det tar tid. Men moro når man ser resultater, tok av 15 kg på 6mnd, og ble veldig ivrig med trening etterhvert, (jogging\styrke) og fikk en down et par år, gikk vel lei.Nå trener jeg litt mer fornuftig, 1-2 dgr uka og kun hvis jeg har god tid og overskudd. Lykke til, det er bare å droppe innom et treningssenter. :thumbup:

Lenke til kommentar

1.) Piller + alle andre kurer er kun dritt og atter dritt, kun placebo effekt

2.) Ikke gå vekk fra normalt norsk kosthold.

3.) Kutt ut brusen, brusen er faenskapen selv.

4.) kallorier inn og ut hjelper ikke hvis du skal fjerne 20-30 kilo, kun trening gjør.

Jeg er ett lignende tilfelle selv faktisk. I en periode trente jeg ca 10-15 ganger i uken, tok derrette en pause på omlag 6-7 uker. Gikk opp 12 kilo og ble skikkelig feit.

Bestemte meg for å ta 3000m testen, 18 min! Jeg prøvde å begynne å jogge, ble svett som fan etter 5 min og sliten etter 100 meter. Det var tungt en periode, og er det fortsatt.

Jeg meldte meg inn på treningsstudio, begynte å trene styrke, igjen. Jeg trente med få repitisjoner og mye vekt, med den hensikt å ikke bli bredere/mer muskelmasse, men kun øke maksstyrke. Fordelen med å ha mye fett er at da blir det lettere å bygge muskler.

Her er poenget, under mine opphold på treningsstudioet prøvde jeg spinning, det ble løsningen. Man blir sliten som bare det og svetter som tosk, det er faktisk helt fantastisk. Prøv spinning, du vil ha mye igjen for det, ettersom du finner jogging like vanskelig som jeg gjorde.

Nå løper jeg 2 ganger i uken, spinning 3 ganger i uken og styrke 4 ganger. 2-3 timer hver dag er en god livsforsikring.

De fleste jenter liker en veltrent gutt.

Du vil få bedre selvtillit.

Du orker mye mer i hverdagen, under mitt treingsopphold sov jeg mye midt på dagen, det gjør jeg aldri lenger.

Sannsynligheten for sykdommer minskes betraktelig.

Enklere å være med på aktiviteter.

Prøv spinning eller sykling. du vil merke foirsjkell etter 2 uker, garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...