Gå til innhold

Bør jeg bytte bank?


Edstro

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dnb nor i alle år og synes det er helt greit. Det eneste er at det skal ta betalt for mange tjenester. I Motsetning til skandiabanken som er helt gebyrfri. Hva mener dere? Bør jeg skifte?

 

Jeg er student med fast jobb. Å trenger en billigst mulig bank.

Er det foresten noen som har to banker her? Kan det hver en fordel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandiabanken tek vel 250 kr. i årsgebyr for evt. betalingskort med Visa, så heilt gebyrfrie er dei ikkje.

 

Dersom du ikkje betalar noko form for månads/årsavgift er det ikkje noko i vegen for å ha kontoar i fleire bankar. Så er spørsmålet om det er nokon vits i.

 

Det kan vere ein del å tene på å byte bank. Bruk ein "kalkulator" for å samanlikne f.eks. lønskontoar, f.eks. finansportalen.no eller dinepenger.no Har du ein del på konto kan sparerente vere like viktig som at det er minst mogeleg gebyr.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Ok. Jeg har bare lest litt rundt at man kan spare tusenvis av kroner ved å bytte bank? Men det er vel gjerne litt uvesentlig for meg som bare er student.

 

Det koster ingenting å opprette seg som kunde i skandiabanken. Å du kan fint ha kontoer der, uten å ha kort tilknyttet. Så jeg har faktisk opprettet meg for kunder der, bare for å se hvordan det er. Men kan dnb finne utav at jeg har opprettet meg som kunde i en annen bank?

Lenke til kommentar

Er du med i student-kundeprogrammet til DnBNOR er det neppe noe å spare. Det ser ut til at det eneste av "vanlige" banktjenester det er gebyr på er uttak i andre bankers minibanker. Til gjengjeld slipper du årsgebyr på kort, som de fleste andre banker har, blandt dem Skandiabanken. Du betaler altså mindre gebyrer med DnBNOR student enn med Skandiabanken (en noe overvurdert bank), hvis du da ikke bruker andre bankers minibank ekstremt mye.

 

Det er først og fremst hvis du har lån at det kan være mye penger å spare på å bytte bank. På "dagligbanktjenester" har de fleste banker i dag lite gebyrer hvis man er med i kundeprogram.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
Ok. Jeg har bare lest litt rundt at man kan spare tusenvis av kroner ved å bytte bank? Men det er vel gjerne litt uvesentlig for meg som bare er student.

Det har vel ikke så mye hva ditt daglige virke er, men heller hvilke finanser du bruker.

Har du boliglån på 4 mill så vil det selvfølgelig være gunstig å flytte lånet sitt til en bank med lavere utlånsrente.

Lenke til kommentar
Kommer an på hva du studerer, men hvis det er siv.ing, så kan du melde deg inn i Tekna. De har bra tilbud for studenter, null gebyrer, gratis kort og kredittkort hvis du kvalifiserer. Renta på sparekontoen ligger og helt i toppen.

 

Det stemmer ikke, det er årsgebyr.

Lenke til kommentar

Jeg og mange andre har lært at det lønner seg å være utro mot banker. Hvorfor ? Fordi bankene selvfølgelig ønsker å tjene mest penger på oss bankunder. I ekstreme tilfeller så risikerer man å betale 2000-3000 i året for vanlig kort- og nettbruk og få omtrent null rente på kontoene sine. Hvorfor skal må kaste så mye penger ut av vinduet når andre banker tilby mye bedre vilkår ?

 

Forøvrig er ikke Skandiabanken billigst/har det beste tilbudet. De var kanskje for 5 år siden når de var sulte på nye kunder. Nå er det derimot masse nye banken som tilbyr bedre betingelser.

Lenke til kommentar

Hadde Sparebank1/Sparebanken før jeg gikk over til Skandiabanken. Sparte selvsagt mye gebyrer på det. Gjør du det selv i nettbanken bør du faktisk ikke betale for det.

De store bankene som DnB, Nordea osv gir deg fordeler, men bare når du knytter alle dine økonomiske behov til dem. Skandiabanken gir alle like fordeler uansett.

Men der er også litt av problemet til Skandiabanken. De har null fleksibilitet. Er du ikke innenfor A4-rammen ved søking av lån osv, kan du bare glemme det. Er ikke noe poeng i å snakke med dem, du får bare til svar at "vi gjør ikke slik, det har vi ikke, ikke hos oss" osv. Den fleksibiliteten får du gjerne hos lokalbanken din. Som igjen tar gebyr bare du lufter visakortet ditt utenfor døren.

PS. Skandiabanken tar ikke penger for visakortet ditt, men VISA gjør det (årlig beløp).

 

Og ja, jeg er overbevist om det er billigere bank for deg enn DnB. De er forholdsvis grådige.

Lenke til kommentar
Men kan dnb finne utav at jeg har opprettet meg som kunde i en annen bank?

 

Jeg vet ikke om de kan finne ut det, men hva så? Skal de nekte deg å være kunde fordi du har konto i en annen bank?

 

Jeg har konto i 4 banker, men jeg har fremdeles ikke fått noen torpedo på døren eller noen andre ubehagelige opplevelser.

 

Har boliglån i en annen bank enn lønnskonto, det eneste de krevde var at jeg opprettet en lønnskonto i deres bank. Husk at det ikke er noe krav at all lønn faktisk kommer inn på en lønnskonto.

Lenke til kommentar
Hadde Sparebank1/Sparebanken før jeg gikk over til Skandiabanken. Sparte selvsagt mye gebyrer på det. Gjør du det selv i nettbanken bør du faktisk ikke betale for det.

De store bankene som DnB, Nordea osv gir deg fordeler, men bare når du knytter alle dine økonomiske behov til dem. Skandiabanken gir alle like fordeler uansett.

 

De krever at du er med i et kundeprogram, men det betyr selvsagt ikke at du ikke at du ikke kan ha kundeforhold i andre banker.

 

PS. Skandiabanken tar ikke penger for visakortet ditt, men VISA gjør det (årlig beløp).

 

Det er feil, Skandiabanken trekker gebyret fra din konto. En del banker tar ikke årsgebyr for bankkort med VISA, f.eks. Fokus Bank (forutsatt at du er med i kundeprogram), og som nevnt DnBNOR. Skandiabanken har til og med årsgebyr for kredittkort, noe de færreste banker har.

Lenke til kommentar
Kommer an på hva du studerer, men hvis det er siv.ing, så kan du melde deg inn i Tekna. De har bra tilbud for studenter, null gebyrer, gratis kort og kredittkort hvis du kvalifiserer. Renta på sparekontoen ligger og helt i toppen.

 

Det stemmer ikke, det er årsgebyr.

De har endret på det, når jeg fikk det i fjor var det årsgebyr, nå er det ikke det: https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Organ...-bankkunde#3787

 

Glemte å si at det var Gjensidige det var snakk om også.

Lenke til kommentar
Leste på VG Nett i går at det bare finnes to helt gebyrfrie banker i Norge, Bank2 og Storebrand Bank med sitt kundeprogram @lfa.

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=562550

 

Heller ikke disse er 100% gebyrfrie, de skal ha gebyrer på litt mer spesielle ting som manuelle betalingstjenester og utenlandsbetaling. INGEN banker er helt gebyrfrie. Alle banker tar f.eks. 1,75% vekslingsgebyr for bruk av VISA mot utenlandsk valuta.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ingen banker helt gebyrfrie, det kommer aldri til å skje at de ikke tar gebyr for manuelle tjenester. Men det jeg mente med gebyrfri er at de ikke tar noe slags gebyr for daglig bruk, og ingen årspris på bankkortet.

 

Alle banker tar vel 1,75% vekslingsgebyr for bruk av VISA i utlandet?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er ingen banker helt gebyrfrie, det kommer aldri til å skje at de ikke tar gebyr for manuelle tjenester. Men det jeg mente med gebyrfri er at de ikke tar noe slags gebyr for daglig bruk, og ingen årspris på bankkortet.

 

Ja, men hva som er daglig bruk kan jo variere. Fokus Bank ble f.eks. ikke regnet som "gebyrfri" fordi de tar gebyr for utsendelse av oblat til medlemskort. Dette har jeg aldri hatt bruk for og er uvesentlig for meg.

 

Alle banker tar vel 1,75% vekslingsgebyr for bruk av VISA i utlandet?

 

Det stemmer. Og jeg vil påstå at bruk av kort til kjøp i utenlandsk valuta er nokså dagligdags for mange.

 

Å kalle en bank gebyrfri blir derfor semantisk ukorrekt.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Som noen gjerne har merket, så startet jeg også et annen tråd også. Nemlig om at jeg trengte et hurtig lån.

 

Det var gjerne derfor jeg også startet denne. Fordi jeg var lei av at dnbnor var vrange.

 

Nå har jeg hatt mastercard i nesten to månder og som jeg har sakt, har dnb nor kort hvert vanskelige. Selv om jeg har brukt korte ekstremt mye og har betalt inn alt.

 

Men jeg ringte inn igjen og forklarte at jeg trengte mer kreditt. Jeg fortalte også at jeg hadde fått meg fast jobb. I tilegg sammlet hun inn opplysninger om hvilken skole jeg gikk på osv.

 

Hun spørte om jeg ville søke om 5 eller 10 tusen ekstra. Jeg bestemte meg for å ikke hver for "grådig" å sa 5 tusen ekstra. Å etter fem minutter var alt ok. Jeg hadde fått 10 tusen innvilget.

 

For noen uker siden. Sa de at jeg måtte ha mastercard i minst 6 månder før det var snakk om å øke kreditten. Utrolig. Nå plutselig var alt greit. Noen forklaringer? Ja, jobben spiller sikkert noe inn. Men tror dere de oppfattet at jeg vurderte å bytte bank viss ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...