Gå til innhold

Hvordan komme seg fra Stavanger til Ålesund?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er bosatt i Sandnes (Stavanger for allmennheten), jeg har da ikke bil, moped e.l, så det jeg lurte på var hvordan jeg kan komme meg mest effektivt og direkte til Ålesund. :)

Det går vel ingen direkte tog, og veiene er vel skrøpelige? Flyplasser finnes ikke i Ålesund.

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det ikke i flyplasser i Ålesund??

http://www.avinor.no/lufthavn/alesund

Fly kan man ta via Bergen med SAS (Eller via Oslo for den saks skyld, om man vil det..)

Med tog må du via Oslo, deretter i retning Trondheim, og igjen bytte tog på Dombås, for å ta tog derfra til Åndalsnes, som jeg mener er det stedet på det norske jernbanenettet som ligger nærmest Ålesund... Fryktelig tungvindt, og du må fortsatt komme deg fra Åndalsnes til Ålesund..

Endret av marfo83
Lenke til kommentar

Ålesund lufthavn ligger i Giske, ikke akkurat i Ålesund sentrum, som kanskje trådstarter indikerte til.

Men gå på www.rutebok.no og søk opp Stavanger - Ålesund, så vil du få både fly, tog og buss avganger som legges opp med evt. bytte og liknende. :-)

Lenke til kommentar
Ålesund lufthavn ligger i Giske, ikke akkurat i Ålesund sentrum, som kanskje trådstarter indikerte til.

Ålesund flyplass ligger på øya Vigra i Giske kommune som er nabokommunen til Ålesund. det tar ikke lengere tid med buss derfra til sentrumm av Ålesund enn det gjør fra de fleste flyplasser til nærmeste by.

ifølge denne artikkelen startet en direkteflygning mellom Stavanger og Ålesund i 2007 men jeg har aldri hørt om flyselskapet og har ikke peiling på om den direktelinjen fortsatt betjenes. ellers regner jeg med at du kan fly både med SAS og Norwegian, dog med mellomlanding.

Det går tog til Åndalsnes fra Dombås 3 ganger i uken. du må ta buss videre fra Åndalsnes og dette tar mellom en og halvannen time. denne togturen vil jeg ikke anbefale da du først må ta tog på strekningen Stavanger -> Oslo -> Dombås -> Åndalsnes og buss derfra. dette er noe som vi ta uforholdsmessig mye tid.

Veistandarden er ikke så verst i den delen av landet. Hvis du har tid vil jeg anbefale deg å kjøre bilog få med deg Romsdalen som er det fineste Norge har å tilby av natur.

alternativt kan du komme deg til Bergen og ta hurtigruten derfra til Ålesund. ;)

Lenke til kommentar

Det beste er å ta buss tel bergen, å buss derfra igjen, eventuelt hurtigruta. Tar eventuelt 20 minutter fra Vigra flyplass å inn tel ålesund sentrum, altså ikke no lenger enn det tar fra oslo til gardermoen, eller trondheim til værnes.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Utrolig flott at du kom med dette innspillet, jeg er overbevist om at trådstarter har ventet i halvannet år på å reise.

Hehe

Nice det :whistle:

Slik sett har hverken Stavanger, Haugesund, Trondheim eller Oslo lufthavn.......

Eg liker toget for den tar deg rett til sentrum av byane osv... Og ingen stress med bagasje :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...