Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Henger plutselig lenge ved POST (sjekke harddisk) og Windows laster aldri helt

Anbefalte innlegg

Holder på å skal reparere en maskin som plutselig sluttet å fungere.

Maskinen har to harddisker, en systemdisk og en lagringsdisk. Ved POST kan jeg se systemdisken, men ikke den andre disken. Maskinen står ca 5 minutter ved BIOS/POST før den går videre. Windows henviser til en "hardwarefeil". Lasting av Windows blir aldri ferdig, heller ikke i safe mode. Siste linje før den henger seg ved lasting til Safe Mode er at den laster "crcdsk.sys".

Noen forslag til hva som kan være galt? Jeg mistenker diskfeil på disk nr 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble ut disk nummer to og se om det løser seg... Kan være IDE-kontrolleren som begynner å ta kvelden også. For sikkerhetsskyld, boot et RAM-testprogram fra en CD (memtest86+) for å skanne minnet for feil - om du klarer å få maskinen så langt uten krasj.

Det kan være mye egentlig, men det tyder på at det er noe harddiskrelatert, ja. Sjekk at alle IDE-kabler sitter fast og godt, se også til at disk nummer to kjører på SLAVE og disk nummer en på MASTER (sjekk jumperen), og at diskene bruker de riktige IDE-kontaktene --er faktisk en rekkefølge der.

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar

Kanskje minne som du sier, jeg skal teste begge deler etter jobb i dag. Takk for tipsene!

Kan nevne at jeg kom inn i Windows setup en gang, og fikk trykket på "reparere windows" men den sa at det var feil versjon (x64 i stedet for x86). Med en x86 plate kommer jeg ikke inn i setup. Man ser bare loading-baren i det uendelige.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Fant ut at det var disk #2, en Seagate Barracuda 1TB 7200.11. Disken var død ved oppstart av PCen en dag, den ga fra seg en mekanisk lyd og siden da har den ikke svart. Seagate mente det er en kjent feil kalt "EProm error". Har kontaktet dem og blitt referert til i365.com som jeg nå venter på at skal hente disken for å utføre gratis recovery på den.

Hvis noen opplever noe av det samme så ta kontakt med Seagate, det er tydeligvis en kjent feil på en rekke av de nyere Barracuda diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...