Gå til innhold

3DMark06 Score, sett mot ny PC...? (og deler ny PC)

Anbefalte innlegg

Ikke fant jeg noen logisk plass å spørre om dette å ikke vet jeg hvordan jeg skal spørre... :p

Og jeg ser vel egentlig at hele problemstillingen er litt diffus..

Jeg har en 4år gammel Stasjonær PC.

(AMD 2x 4200+, 2Gb, AGP ATI HD2600, ol)

Jeg kjørte en 3dmark06 på denne i kveld for første gang, og Scoret 4008poeng.

(SM2.0=1374 HDR=1815 CPU=1655)

Men jeg har ikke kjøpt nytt for jeg har ikke trodd at en ny pc vil utgjøre en så

soneklar forskjell som det 3dmark06 legger opp til med sine resultater...

Det jeg da lurer på er, om jeg kjøper en ny god PC som scorer over 20000poeng.

Vil denne PCn på generell basis være over 5ganger så rask i de fleste oppgaver.?

Vil maps på spill laste inn mye raskere.?

Så over til hva jeg har sett for meg så langt....

Link til Handleliste

PC sommer 2009

1 - Asus Rampage Formula, X48, Socket-775, DDR2,ATX,2xGbLAN,Firew, 2xPCI-Ex(2.0)x16

1 - Cooler Master HyperTX2 CPU+Board Cooler Socket AM2/AMDk8/LGA775

1 - Cooler Master Stacker 831 Sort, 2x12cm vifter, aluminum (Uten Strømforsyning)

2 - Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 2GB KIT Kit w/2x 1GB XMS2-6400, CL4-4-4-12, 800MHz, DHX

1 - Fortron/Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

1 - Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz, Socket 775, 12MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

1 - XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDMI, Core 216, 666Mhz, 55nm

Denne blir da å koste 10.500kr, noe som er over det jeg hadde budsjettert sammen med oppussing av hus...

Så min "utfordring" til dere..

Hvilke deler og muligheter har man på å spare inn tusenlapper på dette oppsettet så det kommer ned mot 8000, uten å miste for mye ytelse... (Jeg håper på et system som runder 20.000poeng)

Utseende bryr jeg meg ikke om, så et billigere kabinett som har god luftgjennomstrømning kanskje.?

Mer økonomisk prosessor.?

Skjermkort som yter nesten like mye.?

Jeg føler jeg har falt av utviklingmaratonet, "før i tiden" hadde jeg alt klart, nå er jeg usikker...

EDIT: PCn kommer til å bli brukt til

- Gaming (L4D, COD4, FarCry ol.)

- Videoredigering (Adobe Premier)

- Fotoredigering (Adobe Elements)

- Folding@home

- Ellers lettere oppgaver, web, musikk, video det vanlige..

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.!

Det oppsettet er helt andre siden av deleskapaen med AMD og ATI...

Jeg har vært fornøyd med AMD og ATI i den maskinen jeg har, men tenkte å prøve noe annet på min neste maskin nå, siden jeg leser at Intel nå sparker AMDballer på performance...

Men et meget interesangt oppsett.!

Spesielt : Super Talent UltraDrive 32 GB, er disse diskene merkbart raskere som systemdisker.?

Faren for død disk pga lese-skrive svekkelse etter 2år er forbedret.?

(husker ikke hva dette kalles)

Antec Three Hundred var jo meget billig, ser effektivt ut også...

Sparer jo over en tusenlapp bare der...

Men jeg er nok mest interessert i Intel og nVidia denne gangen for å prøve det også...

Lenke til kommentar

Når det gjelder ssd vs vanlig spinn disker så kan det nesten ikke sammenlignes, så stor forskjell er det. Annbefaler at du leser GullLars sin tråd, link. Han skal vist være vår ssd guru på dette forumet.

Hardisken pleier fort å bli en flaskehals på de fleste gamerigg, derfor annbefales på det sterkeste.

Du kan også lese en diverse tester om dette hvis du bare søker litt på nettet.

Jeg ville droppet CPU-kjøleren, da stock vifta fungerer glimrende til normalt bruk som gamging, surfing osv.

Intel oppsett - Valgte å lage et Intel oppsett for deg også - Fjern CPU-kjøleren og legg på en Ultradrive disk, da vil jeg tippe det kommer på ca 8000,-

Tenkt på i7 rigg? Da får du såklart ikke noe ssd disk, men du får det nyeste på markedet. I7 rigg får du for 8-9k, kan sikkert sette opp et oppsett hvis dette kunne vært noe.

Lenke til kommentar

Som regel gir en høyere klokket dual core bedre spillytelse enn quad med lavere klokk. Bare et lite tips.

Ja, Core i7 yter bedre enn s775. Sjekk denne videoen:

Fordelen er triple channel minne, ikke noe mer FSB (nå er det integrert minnekontroller i CPU), overklokkingsvennlige cpuer og hovedkort som fy. Mer "fremtidsrettet" - hvis det er lov å bruke det uttrykket. Men det koster så klart også mer.

Ville byttet ut skjermkortet i Intel oppsettet til x3m_Pl4yer med et GTX 275, samt cpu kjøleren med en OCZ Vendetta 2 så er du good to go. Du vil iallfall få et oppsett som yter veldig bra i forhold til pris.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Som regel gir en høyere klokket dual core bedre spillytelse enn quad med lavere klokk. Bare et lite tips.

Ja, Core i7 yter bedre enn s775. Sjekk denne videoen:

Fordelen er triple channel minne, ikke noe mer FSB (nå er det integrert minnekontroller i CPU), overklokkingsvennlige cpuer og hovedkort som fy. Mer "fremtidsrettet" - hvis det er lov å bruke det uttrykket. Men det koster så klart også mer.

Ville byttet ut skjermkortet i Intel oppsettet til x3m_Pl4yer med et GTX 275, samt cpu kjøleren med en OCZ Vendetta 2 så er du good to go. Du vil iallfall få et oppsett som yter veldig bra i forhold til pris.

Videoen viser en Core i7 CPU til 8000kr mot en Core Quad til 5000kr....

Ikke helt rettferdig kanskje, men imponerende på video......

Men må si det frister litt med Core i7 nå altså... (dammed you x3m_g4mer :p )

For kjøper jeg LGA1366 Sokkel nå, så holder det å bytte CPU om noen år, slipper å bytte alt...

(Samme som jeg gjorde på den jeg har, startet med 3500+ og byttet til 2x 4200+)

Så om jeg kjøper billigste i7 CPU nå, å kjøper kraftigere når prisene faller...

Lenke til kommentar

Stemmer som fflex sier. Men uenig at du skal ta bort skjermkortet og cpu kjøleren. Mange tester som tilsier at GTX275 blir slått av 4890, 200-300kroner dyrere er det også. Per idag tror jeg du får mest kraft for pengene med et 4890kort.

Uansett, veldig pirke ting. Da jeg tror du blir super fornøyd med begge tingene :)

Lenke til kommentar

dersom du fremdeles er villig til å vurdere amd, så er de nye phenom 2 cpuene ganske gode i forhold til prisen. og siden de passer på DDR2 basserte hovedkort, så sparer du litt kr der også.

dersom du ser på oppsettet mitt (profil) så ser du hva jeg har av deler. hovedkortet er dyrere enn du har behov for, men rammen og skjermkortet er veldig godt prisa nå. med uklokka cpu så scorer jeg ca 15600 poeng. og phenom 2 cpuen klarer lett 3,5ghz på luft. black edition cpuene er også veldig lette å overklokke, da multiplyeren er ulåst.

men å klare å bygge et 20k system uten overklokking til godt under 10.000kr skal godt gjøres. jeg tror ikke jeg klarer 20k i 06 med mitt system selv når jeg har fått testa ut cpuen sikkerlig. og jeg satser på å klokke den til 3600mhz.

husk at lastetider i spill er det vanskelig å gjøre noe med uten et seriøs raidoppsett med SSD disker. det vil jo selvsagt gå raskere å loade maps og slikt, men ikke forvent en veldig stor forbedring på det punktet. det du merker mest på er ytelse i grafikk på nyere spill.

btw, jeg monterte akkurat en maskin i et chieftec aegis kabinett. de koster rundt 7-800, har veldig god plass og et helt ok utseende, samt over snittet god kjøling (det kommer uten vifter, slik at du kan velge hva du selv vil ha). faktisk så minner det en del om stacker. du finner det på komplett. jeg gikk for det sølvfarga med hel frontdør.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjørte en 3dmark06 på denne i kveld for første gang, og Scoret 4008poeng.

(SM2.0=1374 HDR=1815 CPU=1655)

Testet på mitt system nå, og scoret ca 24000. så tror du skal jobbe godt for å få tak i ett system som takler over 20k til under 10000,- i 3dmark06.

Lenke til kommentar

mener å ha fått med meg noe sånt jeg også. sett de har reklamert for det ett eller annet sted. selv brukt win 7 i en liten periode nå. RC utgaven vel og merke og må si meg storfornøyd. kommer uten tvil til å kjøpe meg dette når det kommer ut for salg :D

Lenke til kommentar

Da var det gjort.!

Kompletterte Kjøpet for noen minutter siden.........!

(har trykket meg frem til siste trykk flere ganger, men har ikke fått meg til å trykke på den siste der, både pga økonomi og usikkerheten med komponentvalg...)

Men nå gav jeg faen i økonomien og er rimelig sikker på komponenvalgene, så nå kommer det ny pc neste uke.! :new_woot: :new_woot:

Dette ble det endelige oppsettet... (13.000kr inkl frakt)

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...9A-81AFFD9DF39E

Lenke til kommentar

fra 4008 3DMark06 poeng til 16446 poeng uklokket, på halvgammel ATI driver...

Så med litt ivrig klokking så kan jeg vel klare 20.000.? Eller vil det ikke utgjøre så mye.?

Kjempefornøyd så langt.!

Lenke til kommentar

3Dmark er et syntetisk benchmarkprogram som ofte kan være begrenset av f.eks CPU, fordi det kjører i lav oppløsning uten antialiasing som standard. Vet ikke om denne scoren er viktig for deg, men se nå heller på hvordan spill kjører i stedet. Med mindre du er en proff-bencher. 3DMark-scores har ikke så mye sammenheng med spillytelse i grunnen.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det. :)

Men så er jo PCMark06 blitt "teststandaren", synes det er morro å sjekke hva jeg kan få...

16.000 til 20.000 er godt over 20% så litt mye å håpe på sånn sett...

Gamer til øynene faller ut jeg nå... :p

Fallout 3 er ikke så spesielt vakkert...

Forslag til "eyecandy" som utfordrer 4890 litt, å gi flott grafikk.?

Er Crysis eneste svaret på det.?

Videoredigering(encoding) ble foresten en lek.!

Ting som før tok en TV-serie-episode, tar nå bare en cola-slurk... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...