Gå til innhold

Vi må passe på jentene og barna våre - Oversikt over overgripere nå!


Anbefalte innlegg

Er du enig i svaret du fikk eller, Glimti? Har du noen gode motargumenter?

 

Dessuten syns jeg du kan manne deg opp til å svare på spørsmålene jeg har stilt deg tidligere:

"Hvis du hadde blitt voldtatt, Glimti, hvordan ville det hjulpet deg å ta hevn på overgriperen? Om du voldtok noen, ville du følt det riktig at samfunnet gjorde et overgrep mot deg for å hindre at du gjorde nye overgrep? Hva om man tenkte at du hadde gjort det en gang og dermed alltid ville gjøre det igjen?"

 

Igjen: Jeg kan ikke sette meg inn i den sistuasjonen og det tviler jeg på at du kan ettersom man ikke vet hvordan føles før man har opplevd voldtekt, men jeg ønsker all kriminelle bastarder vondt så ja, jeg hadde ønsket at overgriperen(e) hadde lidd lenge og smertefullt. Og jeg støtter så abbsolutt tvangskastraksjon av alle voldtektsforbrytere uansett hvem de er og uansett hvem de har voldtatt!

 

og jeg støtter abbsolutt ideen om et register over slike folk slik FlinkeFreddy foreslår i åpningsinnlegget.

 

Jeg er sikker på at du sikkert har opplevd at andre har vært kjipe mot deg, Glimti, som alle andre. Hvis du tenker etter de situasjonene du har vært i, har hevn egentlig hjulpet deg? Har du det noe bra hvis du har gjort kjipe ting mot andre? Det er noe som heter empati og innlevelsesevne. Hvis man bruker empatien sin til å sette seg inn i andres situasjon, kan man reflektere klarere over hva som er riktig.

 

Det som virkelig er feigt er å ikke prøve å forstå menneskene som er involvert i kjipe handlinger. Man KAN selvsagt lukke øya sine, men en dag så er man der slev. Da sitter man med sjegget i postkassa, fordi man ikke veit hva man skal gjøre pga. at man ikke har prøvd å forstå situasjonen.

 

Til slutt bare en liten ting til FlinkeFreddy. Ja, du er mann. Og ja, du har sannsynligvis mindre sjanse for å bli voldtatt. MEN: Du har ingen garanti for at andre mennesker ikke kan gjøre andre kjipe ting mot deg. Hvordan vil du takle det? Skal du kastrere dem også? Skal du drepe dem? Eller skal du vise at du kan bedre enn dem?

 

Hva er egentlig relevansen og poenget ditt? Slår noen slår jeg tilbake. Sparker noen sparker jeg tilbake. Skriker og brøler noen så skriker og brøler jeg tilbake. Jeg tar igjen istedefor å bare la folk gå sin vei. Og jeg tilgir ikke folk uten videre heller så om de av en eller annen grunn har det vondt senere så gir jeg faen! Empati/ sympati er ikke noe folk automatisk får, men noe de gjør seg fortjenet til. Det koster meg null å vende ryggen til lidene folk som jeg ikke har noen medfølelse ovenfor!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare tenke meg en grunn til at du, Glimti, ikke vil prøve å sette deg inn i andres situasjon: du må være redd. Det er ingen ting å skamme seg over, man kan blitt ekstremt sjokka når man innser hvor tøft livet kan være. Men uansett det hjelper ingen å unngå å få mer innsikt i hvordan andre kan ha det.

 

Når du sparker noen som har sparket deg, er det umulig bare den du sparker som får vondt. Du får nok jævlig vondt selv også. Dessuten veit du nok at den du sparka kan gi deg et takk for sist, nesten gang du møter vedkommende. Du kan bli redd for å møte personen igjen. Det er en negativspiral. Det er bare de tøffeste gutta som klarer å bryte negative spiraler. Du veit nok innerst inne at vold avler vold.

 

Hvorfor fortjener egentlig du å ha det bra, når du ikke unner andre å ha det bra? Allerede på barneskolen lærte jeg viktig livslærdom; "Man skal ikke ta gjen". De som tar igjen andres faenskap, lager bare mer faenskap, og er dermed ikke særlig bedre enn den som begynte. Prøv å vis at du er bedre, og ikke la deg synke ned til de som driver med faenskap sitt nivå.

Lenke til kommentar

Hva skulle jeg være redd for? Deg? Kan du forklare hva du mener?

 

Det jeg har sagt fra starten av er at jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen til en som har blitt voldtatt enten av en eller flere persoenr og at jeg tviler på at du kan det. Rett og slett fodri det er noe annet når man først opplever noe sånt slev enn når man tenker på det. Men jeg har forstått at offrene for voldtekt sliter med det og at noen fullstendig for ødelagt livet sitt. Altså er det offrene det er synd på og dem som trenger hjelp, ikke voldtektsforbryterne! For min del kan voldtektsforbrytere tvangskastreres og kastes på issolat og leve på vann og brød til de dør av feilærnæring og mangel på vitaminer. Men i dagens samfun i et velutviklet demokrati er det ingen god ide så la oss hold oss til tvangskastrering samt 21 års fengsel og 10 års sikkring siden det er Norges strengeste straff i dag. Og dette bør selvsagt være på issolat! Null brev og besøk og null turer ut i luftegården eller permisjoner! a kan man tenke over hva man har gjort og forhåpentligvis bedre seg kraftig til man en gang slipper ut. Og da bør så definnitvit finnes en oversikt over dem slik det etterlyses i åpningsinnlegget! Og gjør man en feil til i det fri bør man kastet på issolat restena v livet. Samfunnet er ikke tjent med å la kaldblodige gjenngangsforbrytere gå fri!

 

Og det å straffe forbryterte og holde samfunnet fri for dem er å være langt bedre enn forbryterne! Er det så vansklig å forstå?

Lenke til kommentar

Hvis du, Glimti, ikke kan sette deg inn i hvordan det føles å utsettes for voldtekt, hvordan kan du da egentlig vite at det er jævlig for ofrene? Da må du jo ha satt deg inn i deres situasjon, og da har du tatt første skritt.

 

Det du skal være redd for er først og fremst deg selv. Du klarer tydeligvis ikke å kontrollere følelsene dine hvis noen gjør noe kjipt mot deg. Situasjonen kan ekskalere. Til slutt er det deg selv som blir sittende igjen som f.eks. drapsmann eller voldtektsmann.

 

La meg lage et eksempel for deg, Glimti. Hvis jeg f.eks. ved et uhell hadde klaska til deg, ville sannsynligvis du ha klaska meg sykt hardt tilbake. Kanskje ender jeg på sykehus, kanskje dør jeg. Du havner bak lås og slå. Jeg vil ha det helt jævlig (eller bare være dø) og du vil sannsynligvis ha det helt jævlig. Du veit at du har blitt voldsmann/drapsmann og at samfunnet må reagere. Hvis jeg overlever vil jeg selvsagt at du skal forbedre deg og ikke at du skal bli bitter og hatsk, slik at du kan slå meg ned igjen når du slipper ut. Er du enig med meg her, eller ville du ha blitt satt på isolat (evt. avlivet)?

Lenke til kommentar
Hva skulle jeg være redd for? Deg? Kan du forklare hva du mener?

 

Det jeg har sagt fra starten av er at jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen til en som har blitt voldtatt enten av en eller flere persoenr og at jeg tviler på at du kan det. Rett og slett fodri det er noe annet når man først opplever noe sånt slev enn når man tenker på det. Men jeg har forstått at offrene for voldtekt sliter med det og at noen fullstendig for ødelagt livet sitt. Altså er det offrene det er synd på og dem som trenger hjelp, ikke voldtektsforbryterne! For min del kan voldtektsforbrytere tvangskastreres og kastes på issolat og leve på vann og brød til de dør av feilærnæring og mangel på vitaminer. Men i dagens samfun i et velutviklet demokrati er det ingen god ide så la oss hold oss til tvangskastrering samt 21 års fengsel og 10 års sikkring siden det er Norges strengeste straff i dag. Og dette bør selvsagt være på issolat! Null brev og besøk og null turer ut i luftegården eller permisjoner! a kan man tenke over hva man har gjort og forhåpentligvis bedre seg kraftig til man en gang slipper ut. Og da bør så definnitvit finnes en oversikt over dem slik det etterlyses i åpningsinnlegget! Og gjør man en feil til i det fri bør man kastet på issolat restena v livet. Samfunnet er ikke tjent med å la kaldblodige gjenngangsforbrytere gå fri!

 

Og det å straffe forbryterte og holde samfunnet fri for dem er å være langt bedre enn forbryterne! Er det så vansklig å forstå?

 

Jeg vil ha samfunnet som i dag - hvor jeg trygt kan gå i oslos gater kl 24 på natta - fremfor ditt samfunn hvor ganske mange mennesker settes inn for 21 år, uten lufting,mat, sosialforståelse e.l. - ironisk nok vil kanskje feiltolkning av signaler utløse mange overgrep, men løsningen din er å ødelegge det enda mer, i det håp at den med skadet forståelse/persepsjon skal lære noe han/hun i utgangspunktet ikke hadde lært?

 

Likevle så innser du ikke noe rekkevidde, og preker din mening som om den skal redde samfunnet, hvor en hver person som gjør noe galt er kaldblodig og eventuelt kalkulerende - og du lurrer på hvorfor vi har vanskelig for å tro deg?

 

jeg har skrevet før at to av mine nærmeste har vært utsatt for det du beskriver - jeg kan ikke minnes de har uttrykt et hat over overgriperen i den stilen du nevner - de har kommet seg videre, dessverre påførte mobbing dem flere arr, som nå er hovedproblemet. Men du gjør deg til talsperson for straffer basert på en illusjon om hva oferene ønsker - du vil ikke tenke hva som skjer med de vi slipper ut, hva den særdeles merkelige straffen din medfører i risiko mens handlingen skjer?

 

bare et tankespill:

 

voldtekt i dagens samfunn leder til frihetsbrøvelse

 

voldtekt i ditt samfunn leder til total frihetsberøvelse,lemlestning osv

 

 

I hvilken av disse vil en eventuell gjerningsmann være ekstra tilbøyelig til å gå steget ekstra for å skjule sin handling?

Eller ta vitner av dage etc.?

 

For ikke å snakke om de videre sosial konsevenser i samfunnet om en skulle øke straffene med de virkemidler du ønsker - ah, jeg ville ikke gått ut om slike personer salpp ut etter din behandling - virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Hvis du, Glimti, ikke kan sette deg inn i hvordan det føles å utsettes for voldtekt, hvordan kan du da egentlig vite at det er jævlig for ofrene? Da må du jo ha satt deg inn i deres situasjon, og da har du tatt første skritt.

 

Det du skal være redd for er først og fremst deg selv. Du klarer tydeligvis ikke å kontrollere følelsene dine hvis noen gjør noe kjipt mot deg. Situasjonen kan ekskalere. Til slutt er det deg selv som blir sittende igjen som f.eks. drapsmann eller voldtektsmann.

 

La meg lage et eksempel for deg, Glimti. Hvis jeg f.eks. ved et uhell hadde klaska til deg, ville sannsynligvis du ha klaska meg sykt hardt tilbake. Kanskje ender jeg på sykehus, kanskje dør jeg. Du havner bak lås og slå. Jeg vil ha det helt jævlig (eller bare være dø) og du vil sannsynligvis ha det helt jævlig. Du veit at du har blitt voldsmann/drapsmann og at samfunnet må reagere. Hvis jeg overlever vil jeg selvsagt at du skal forbedre deg og ikke at du skal bli bitter og hatsk, slik at du kan slå meg ned igjen når du slipper ut. Er du enig med meg her, eller ville du ha blitt satt på isolat (evt. avlivet)?

 

Fordi jeg har lest og fulgt med i mange voldtektssaker akkurat som jeg har fulgt med i mange drapssaker. Og voldtektsoffrene sankker iblant ut, men iblant orker de ikke engang og må ha talspersoner for seg. Iblant snakker også de pårørende til voldtektsoffrene ut og det er ikke det minste vansklig å forstå at offrene har det vondt og vansklig! Og det er ikke det minste vansklig å forstå at alt sammen er voldtektsforbryternes feil!

 

I det fulle og hele: En god voldtektsforbryter er en død voldtektsforbryter! Men offre for voldtekt har en sjanse til å hjelpes og rehabiliteres så jeg synes ikke automatisk at voldtekt skal føre til dødsstraff slik derap bør! Voldtekstforbryterne bør kastreres uansett om det er med eller mot deres vilje og de bør ikke få sone med eller komme i kontakt med andre enn fengselsbetjenter. Og all de bør få av informasjon bør være artikkler og repotasjer om voldtekter og hvordan offenes liv ødelegges. Da lærer de kansje hva de har gjort. Og oppholdet skal være slik at de ikke ønsker seg tilbake når de først slipper ut. La dem lide for ugjenringen!

 

Og nå foreslår jeg at du slutter å blande inn komplett ,latterlige og meningsløse sammenligninger! Å klappe til noen slik du kommer med som eksempel er ikke det samme som å voldta noen! Hvor får du disse latterlige sammnligningene dine ifra? Hva var det du skrev at du lærte på barneskolen? Å ha medlidenhet med en kaldblodig forbyter fremfor offeret? Å la de skyldige telle før de rammede? Det gir ikke mining!

Og hvorfor skulle jeg ha det jævlig bare fordi jeg har gjort igjen mot noen som begynte? Det var uansett ikke kin feil ettersom den andre begynte. Og slutt nå å dra person inn i denne diskusjonen. Jeg kjenner ingen av dem som linkene i denne tråden reffererer til så jeg snakker på generell basis. Så hvorfor er du så hysterisk?

Lenke til kommentar
Hvorfor fortjener egentlig du å ha det bra, når du ikke unner andre å ha det bra? Allerede på barneskolen lærte jeg viktig livslærdom; "Man skal ikke ta gjen". De som tar igjen andres faenskap, lager bare mer faenskap, og er dermed ikke særlig bedre enn den som begynte. Prøv å vis at du er bedre, og ikke la deg synke ned til de som driver med faenskap sitt nivå.

 

Det med "man skal ikke ta igjen" har skapt mange kjipe stunder hos mobbeofre opp igjennom. Det er mer en regel man gir til barn, fordi lærere ofte har sympati for "de stakkars usikre barna". Vært lærer selv, og sett det i flere tilfeller på 2 meters avstand. Ingen vil at problemet skal eskalere. Også er det jo "galt å slå andre". Ganske firkantet tankegang, spør du meg.

 

Uansett var det et litt dårlig eksempel. Blir ei jente på 17 voldtatt av en notorisk overgriper, skal hun da bare tenke for seg selv at "jeg er mye bedre enn han, jeg viser meg som en bedre person, og hever meg over dette." ?

 

Nei, det er ikke riktig veien å dra samfunnet vårt. Tilbake til register-ideèn min; Jenta anmelder forholdet, overgriperen hadde blitt dømt og aldri turt å gjøre noe slikt igjen. Guttegjengen så hva som skjedde med overgriperen, folks avsky mot den avbildede personen og det dårlige lyset overgriperen havnet i. De turde derfor ikke å gjøre noe som helst med jenta. Staten sparte masse penger på oppreisning, saksomkostninger, kostnadene rundt fengselsoppholdet, kostnader ved å få guttene tilbake til samfunnet, 4 skattebetalere forholdt seg inntakte osv. Pengene gikk til andre formål, som f.eks uhjelp, omsorgen eller norske veier, som indirekte hjalp til å redde menneskeliv.

 

Ingen som ser denne koblingen ? Det har for min del vært en rød tråd gjennom min meningsytring.

 

Dobbeltmoralen i samfunnet gjør at vi verner om våre overgripere. Hvor mange finansmenn har ikke fått bretta ut sine finanslovbrudd i media ? DE er jo så slemme, og ødelagt så mange personers økonomi, så DE må ut med navn fordi det er jo rettferdig... Så det så, lissom.

 

Men når det gjelder de som faktisk ødelegger liv hundre prosent, som får korte straffer på to tre år, og som har en trang til å ødelegge enda flere liv ? Nei, uff, de må beskyttes. Gratis tannlege og utdannelse! JA, GI DEM DET. STAKKARNE MÅ JO FÅ EN SJANSE TIL!

 

Beklager at jeg sporer av, men blir litt provosert når jeg skriver.

 

JEG SIER: Ta dem der det svir. Ikke si de fortjener noe bedre! Drit i det passive lærere sier. Det funker jo ikke.. !!!!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
JEG SIER: Ta dem der det svir. Ikke si de fortjener noe bedre! Drit i det passive lærere sier. Det funker jo ikke.. !!!!

 

Helt enig!

jaja....virker ikke som om folk tenker så langt alltid her...

tenkt om DU blir feilaktig dømt og hengt ut som pedofil/voltektsmann-dame . Eller i verstefall ødlagt livet forde du blir feilaktig kastrert for noe du aldri gjorde. I steden tenker folk på hevn. Verden blir ikke noe bedre vis alle skal begynne å hevne seg på hverandre.

Lenke til kommentar

Jada... :roll:

 

Nå skal det noe til før et bevis teller som bevis. Feks. at man finner sæden fra en av voldtekstmennene på jenta som ble voldtatt slik som saken som startet diskusjonen her. River hun av hår eller klorer dem til blods el. i kampen hete er det mulig å finne DNA. Med slike fellene beviser pleier folk å tillstå. I denne saken tillsto de jo delvis ettersom de innrømmet samleie i det minste.

 

Sånn utenom det så skal forbrytelser få følger istedefor agt folk bare gnåler om hevn. Om man abbsolutt vil kalle straffen for forbrytelser for hevn så gjør det. Det fjerne uansett ikke fakta om at voldtektsforbryteren(e) har skylden mens offeret er den som det er synd på!

Lenke til kommentar
Fordi jeg har lest og fulgt med i mange voldtektssaker akkurat som jeg har fulgt med i mange drapssaker. Og voldtektsoffrene sankker iblant ut, men iblant orker de ikke engang og må ha talspersoner for seg. Iblant snakker også de pårørende til voldtektsoffrene ut og det er ikke det minste vansklig å forstå at offrene har det vondt og vansklig! Og det er ikke det minste vansklig å forstå at alt sammen er voldtektsforbryternes feil!

 

[...]Og all de bør få av informasjon bør være artikkler og repotasjer om voldtekter og hvordan offenes liv ødelegges. Da lærer de kansje hva de har gjort. Og oppholdet skal være slik at de ikke ønsker seg tilbake når de først slipper ut. La dem lide for ugjenringen!

 

Og nå foreslår jeg at du slutter å blande inn komplett ,latterlige og meningsløse sammenligninger! Å klappe til noen slik du kommer med som eksempel er ikke det samme som å voldta noen! Hvor får du disse latterlige sammnligningene dine ifra? Hva var det du skrev at du lærte på barneskolen? Å ha medlidenhet med en kaldblodig forbyter fremfor offeret? Å la de skyldige telle før de rammede? Det gir ikke mining!

Og hvorfor skulle jeg ha det jævlig bare fordi jeg har gjort igjen mot noen som begynte? Det var uansett ikke kin feil ettersom den andre begynte. Og slutt nå å dra person inn i denne diskusjonen. Jeg kjenner ingen av dem som linkene i denne tråden reffererer til så jeg snakker på generell basis. Så hvorfor er du så hysterisk?

 

Det høres ut som du såvidt har prøvd å sette deg inn i situasjonen til voldtekstofre, Glimti, og det er bra. Men har du noen gang hørt en voldtektsforbryter snakke ut? For å være litt direkte med deg så må vel det at du ikke klarer å sette deg inn i andres situasjon bety at du ikke har så mye empati at det gjør noe? Eller er du bare redd for hva du vil føle hvis du prøver å forestille deg hvordan det må være for offer og overgriper?

 

Nei, det er ikke det samme å klappe til noen som å voldta noen. Man kan si at begge er kjipe handlinger, men at å voldta noen kan være kjipere. Hvis du prøver å forestille deg å slå til noen og bare tenke at voldtekt er verre, så vil du nok klare å sette deg litt bedre inn i saken. Du man manne deg opp til å prøve å sette deg inn i hvordan andre har det uansett om du har lyst eller ikke og selv om det er vanskelig.

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du oppfatte at det jeg lærte på barneskolen var at man ikke skal ta igjen faenskapen til andre. Man må vise at man er bedre enn de som lager faenskap for andre. Du virker så utrolig redd for å snakke om deg selv, eier du ikke kontakt med følelsene dine? Er du redd for å bli kjent med deg selv?

 

Derimot har du jo et godt poeng med at voldtektsforbrytere bør lære om voldtekter i fengselet, slik at de kan lære om konsekvensene voldtekten har hatt for ofrene. Her er du faktisk konstruktiv, og jeg blir positivt overrasket.

 

Det med "man skal ikke ta igjen" har skapt mange kjipe stunder hos mobbeofre opp igjennom. Det er mer en regel man gir til barn, fordi lærere ofte har sympati for "de stakkars usikre barna". Vært lærer selv, og sett det i flere tilfeller på 2 meters avstand. Ingen vil at problemet skal eskalere. Også er det jo "galt å slå andre". Ganske firkantet tankegang, spør du meg.

 

Uansett var det et litt dårlig eksempel. Blir ei jente på 17 voldtatt av en notorisk overgriper, skal hun da bare tenke for seg selv at "jeg er mye bedre enn han, jeg viser meg som en bedre person, og hever meg over dette." ?

 

Nei, det er ikke riktig veien å dra samfunnet vårt. Tilbake til register-ideèn min; Jenta anmelder forholdet, overgriperen hadde blitt dømt og aldri turt å gjøre noe slikt igjen. Guttegjengen så hva som skjedde med overgriperen, folks avsky mot den avbildede personen og det dårlige lyset overgriperen havnet i. De turde derfor ikke å gjøre noe som helst med jenta. Staten sparte masse penger på oppreisning, saksomkostninger, kostnadene rundt fengselsoppholdet, kostnader ved å få guttene tilbake til samfunnet, 4 skattebetalere forholdt seg inntakte osv. Pengene gikk til andre formål, som f.eks uhjelp, omsorgen eller norske veier, som indirekte hjalp til å redde menneskeliv.

 

Ingen som ser denne koblingen ? Det har for min del vært en rød tråd gjennom min meningsytring.

 

Dobbeltmoralen i samfunnet gjør at vi verner om våre overgripere. Hvor mange finansmenn har ikke fått bretta ut sine finanslovbrudd i media ? DE er jo så slemme, og ødelagt så mange personers økonomi, så DE må ut med navn fordi det er jo rettferdig... Så det så, lissom.

 

Men når det gjelder de som faktisk ødelegger liv hundre prosent, som får korte straffer på to tre år, og som har en trang til å ødelegge enda flere liv ? Nei, uff, de må beskyttes. Gratis tannlege og utdannelse! JA, GI DEM DET. STAKKARNE MÅ JO FÅ EN SJANSE TIL!

 

Beklager at jeg sporer av, men blir litt provosert når jeg skriver.

 

JEG SIER: Ta dem der det svir. Ikke si de fortjener noe bedre! Drit i det passive lærere sier. Det funker jo ikke.. !!!!

 

Hvorfor er det ikke galt å slå andre? Jeg finner ikke noen begrunnelse her, og du begrunner heller ikke hvorfor eksempelet mitt er dårlig. Siden du, FlinkeFreddy, har vært lærer hadde jeg jo forventet at kunne begrunne det du sier, skjønt det finnes utrolig mange dårlige lærere.

 

Jenta på 17 som hadde blitt voldtatt i eksempelet ditt, fortjener selvsagt det beste. Hun fortjener at gjerningpersonen ikke kan gjenta handlingen sin. For å ikke skape bitterhet og hat hos gjerningspersonen som kan føre til gjentagelse, må man gi gjerningspersonen en lekse. Leksa må bestå i å lære seg rett og galt. Det er vanskelig, men det eneste riktige.

 

Jeg tror du snakker om en allmennpreventiv eller avskrekkende strategi. Men det virker ikke. Folk voldtar da ikke for moroskyld. Guttegjengen brude heller lære om hvordan det føles for voldtektspersonen og ofret etter en voldtekt, slik at de kan lære at det ikke er riktig å voldta noen. Her må det læring til, og det hadde jeg forventa at du som lærer hadde skjønt. Men det finnes jo mange slags lærere såklart. Lærerne mine på barneskolen kunne hva det dreier seg om. All honnør til dem.

Lenke til kommentar
Det høres ut som du såvidt har prøvd å sette deg inn i situasjonen til voldtekstofre, Glimti, og det er bra. Men har du noen gang hørt en voldtektsforbryter snakke ut? For å være litt direkte med deg så må vel det at du ikke klarer å sette deg inn i andres situasjon bety at du ikke har så mye empati at det gjør noe? Eller er du bare redd for hva du vil føle hvis du prøver å forestille deg hvordan det må være for offer og overgriper?

 

Nei, det er ikke det samme å klappe til noen som å voldta noen. Man kan si at begge er kjipe handlinger, men at å voldta noen kan være kjipere. Hvis du prøver å forestille deg å slå til noen og bare tenke at voldtekt er verre, så vil du nok klare å sette deg litt bedre inn i saken. Du man manne deg opp til å prøve å sette deg inn i hvordan andre har det uansett om du har lyst eller ikke og selv om det er vanskelig.

 

Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du oppfatte at det jeg lærte på barneskolen var at man ikke skal ta igjen faenskapen til andre. Man må vise at man er bedre enn de som lager faenskap for andre. Du virker så utrolig redd for å snakke om deg selv, eier du ikke kontakt med følelsene dine? Er du redd for å bli kjent med deg selv?

 

Derimot har du jo et godt poeng med at voldtektsforbrytere bør lære om voldtekter i fengselet, slik at de kan lære om konsekvensene voldtekten har hatt for ofrene. Her er du faktisk konstruktiv, og jeg blir positivt overrasket.

 

Og hva slags enorm innsatts har du gjort for å sette deg inn i situasjonen deres? Har du vært oppfølgings hjelp for enten voldtektsoffer eller voldtektsforbryter? Jeg har tilnærmet meg kunnskap på de måtene jeg kan nemlig gjennom utsagn fra voldtektsoffre, pårørende og voldtektsforbrytere gjennom media. Men spom sagt er det garantert en helt annen sak når man selv blir voldtatt enn det å prøve å leve seg inn i situasjonen til voldtektsoffre så jeg kan ikke si noe om hvordan jeg hadde reagert og det tviler jeg på at du heller kan.

 

Man kan ikke sidestille å klappe til noen med voldtekt akkurat som man ikke kan sidestille voldtekt med drap! Og det å kalle det kjipe handlinger er altfor mildt! Slike forbrytelser er følelsesløse og kaldblodige og forbryterne i slike saker må behandles deretter! Som jeg skrev i all enkelthet: En god voldtektsforbryter er en død voldtektsforbryter!

 

Hva med å holde barneskolelærdommen vekke fra dette? Da lærerne dine på barneskolen snakket om ikke å ta igjen snakket de vel om å breekke blyanter, stjele luer, slag og spark samt slike ting som skjer på barneskoler. De snakket ikke om kaldblodige voldtekter som kan etterlate dype arr eller fullstendig ødelegge livet for offrene!

 

Når det gjelder meg som person så kan du la være å speklulere mer: Jeg gjør ikke noen stor ting utav rene ubetydeligheter og baggateller slik som livene til kriminelt søppel i aller høyeste grad er! Derimot gjør jeg en enorm sak utav allvorlig kriminalitet som bla. voldtekt er! Jeg sparer på empatien til dem som fortjener den og der kommer ikke de kriminelle inn. Jeg gidder heller ikke å sette meg inn i situasjonen til voldtektsforbrytere ettersom det ene og alene er dem selv som har bestemt seg for å begå voldtekten og dermed har skylden for alt sammen og må ta følgene!

Lenke til kommentar

I 2008 var det 944 anmeldte voldtekter. Totale antall seksualforbrytelser var 3810. På et år...

 

Det er ca 250 personer som dør i trafikken hvert år, allikevel er dette et langt større tema ved valg, og mye høyere prioritert problem hos rettsvesenet. Mange fler blir dømt for trafikkovertredelser. Mange mister lappen. Kjører man fort nok med promille er det ofte permanent.

 

Det er ingen røster som sier at "men stakkar sjåføren, han har jo mistet sin integritet, han kan jo ikke komme tilbake til samfunnet uten lappen, "lissom å en måte da." vi må lissom på en måte verne om gjerningsmannen -eller kvinnen".

 

Men voldtektsmenn ? Jo de skal vi beskytte!

 

Videre ser man at det er 810 tilfeller med seksuell omgang med barn. Et barn regnes som en person under 16 år. Fremdeles underrepresentert i valgkamp, i media og av politiet.

 

Jeg ville bare sette lys på hvilket stort samfunnsproblem dette er! Til sammenligning skjer det "bare" 34 drap her i landet. Man snakker enda om Orderud Gård i media.

 

Kilde: http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2009-03-17-04.html

 

Takk til Christian86 som påpekte mangel på bruk av ukritiske kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...