Gå til innhold

Vi må passe på jentene og barna våre - Oversikt over overgripere nå!


Anbefalte innlegg

Har du tenkt å besvare om du er villig til å slippe dem løs og risikere gjenntagelse eller ikke?

 

Jeg veit ikke om det er meg du spør her, men jeg vil likevel svare. Hvis spørsmålet var til meg er jeg overrasket over måten du spør på, siden jeg ikke kan huske at du har spurt før. Men uansett er jeg faktisk villig til å gi folk en ny sjanse. Selvsagt vil jeg ikke slippe hardbarka kriminelle løs sånn uten videre. Det er ekstremt viktig at man blir konfrontert med det man har gjort, og lærer om konsekvensene forbrytelsen har fått. Når man har innsett sine feil, kan man finne ut hva man kunne gjort istedet for å begå forbrytelsen. Er forbrytelsen voldtekt kan man tenke etter hva som forårsaket voldtekten. Var det vanskelige følelser? Eller var det for mange følelser? Når man har funnet ut hvilken følelser det var som forårsaket voldtekten, kan man finne alternative strategier for hva man skal gjøre hvis man får liknende følelser en annen gang. Man kan f.eks. snu seg vekk, lukke øya, telle til ti, tenke på konsekvensene fra forrige gang osv. Dette kan hjelpe folk til å bli bedre mennesker, ikke hevn.

 

Logikken min, Glimti, er at man vil få det dårligere med seg selv etter å ha gjort gale ting. Men det er ikke sikkert at man er klar over at det var forbrytelsen man utførte som gjør at man har det kjipt. Man kan jo utføre mange andre gale ting, og mange andre riktige ting også. Så det vil være vanskelig å vite hva som er årsak og virkning. Men alt i alt er voldtekt en så alvorlig gal handling, at man nok vil kjenne en ganske klar kopling mellom veldtekten og de dårlige følelsene man har. Noen trenger hjelp til å se sammenhengen, men summa summarum vil refleksjon over eget liv føre til vekst, utvikling, ending og, ikke minst, gjøre en til et bedre menneske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm. leste akkurat dette:

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6792242

 

Men det jeg lurer på, er: Snakker vi om at man fjerner penis, eller at man bare gjør en person steril. For å bare gjøre personen steril hjelper vel ikke så mye? han har jo fortsatt legemet.

 

Uansett, hvis kastrering i det heletatt skal være et alternativ for meg, så må det være flere enn bare en voldtekt inne bildet. Altså hvis man har blitt tatt for veldig mange voldtekter, og ikke bare 1.

Lenke til kommentar

Er du enig i svaret du fikk eller, Glimti? Har du noen gode motargumenter?

 

Dessuten syns jeg du kan manne deg opp til å svare på spørsmålene jeg har stilt deg tidligere:

"Hvis du hadde blitt voldtatt, Glimti, hvordan ville det hjulpet deg å ta hevn på overgriperen? Om du voldtok noen, ville du følt det riktig at samfunnet gjorde et overgrep mot deg for å hindre at du gjorde nye overgrep? Hva om man tenkte at du hadde gjort det en gang og dermed alltid ville gjøre det igjen?"

Lenke til kommentar
utdyp den?

Jeg tror potensielle overgripere vil gå lengre i et eventuelt overgrep (og lettere å begå overgrep) om de allerede er utstøtt fra samfunnet, mistet jobben, mistet kontakten med familie etc enn en som har fast jobb og etablert sosialt nettverk.

Når noen har sonet en straff og er klar for å "virke" i samfunnet igjen hjelper det ikke om man står på liste over overgripere. Da tror jeg terskelen er betraktelig lavere for å begå nye overgrep. -Og jeg tror terskelen for samfunnet blir høyere for å la vedkommende får lov til å skaffe seg jobb, sosialt nettverk etc etc.

 

Dessuten tror jeg et offentlig register over pedofile ville gitt personer med slike interesser et verktøy for å danne grupperinger og finne likesinnede. Personlig tror jeg en slik oversikt ville skape flere overgrep.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
hmm. leste akkurat dette:

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6792242

 

Men det jeg lurer på, er: Snakker vi om at man fjerner penis, eller at man bare gjør en person steril. For å bare gjøre personen steril hjelper vel ikke så mye? han har jo fortsatt legemet.

 

Uansett, hvis kastrering i det heletatt skal være et alternativ for meg, så må det være flere enn bare en voldtekt inne bildet. Altså hvis man har blitt tatt for veldig mange voldtekter, og ikke bare 1.

 

Kastrering fjerner vel seksualdriften, ikke verktøyet, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Har du tenkt å besvare om du er villig til å slippe dem løs og risikere gjenntagelse eller ikke?

 

Jeg veit ikke om det er meg du spør her, men jeg vil likevel svare. Hvis spørsmålet var til meg er jeg overrasket over måten du spør på, siden jeg ikke kan huske at du har spurt før. Men uansett er jeg faktisk villig til å gi folk en ny sjanse. Selvsagt vil jeg ikke slippe hardbarka kriminelle løs sånn uten videre. Det er ekstremt viktig at man blir konfrontert med det man har gjort, og lærer om konsekvensene forbrytelsen har fått. Når man har innsett sine feil, kan man finne ut hva man kunne gjort istedet for å begå forbrytelsen. Er forbrytelsen voldtekt kan man tenke etter hva som forårsaket voldtekten. Var det vanskelige følelser? Eller var det for mange følelser? Når man har funnet ut hvilken følelser det var som forårsaket voldtekten, kan man finne alternative strategier for hva man skal gjøre hvis man får liknende følelser en annen gang. Man kan f.eks. snu seg vekk, lukke øya, telle til ti, tenke på konsekvensene fra forrige gang osv. Dette kan hjelpe folk til å bli bedre mennesker, ikke hevn.

 

Logikken min, Glimti, er at man vil få det dårligere med seg selv etter å ha gjort gale ting. Men det er ikke sikkert at man er klar over at det var forbrytelsen man utførte som gjør at man har det kjipt. Man kan jo utføre mange andre gale ting, og mange andre riktige ting også. Så det vil være vanskelig å vite hva som er årsak og virkning. Men alt i alt er voldtekt en så alvorlig gal handling, at man nok vil kjenne en ganske klar kopling mellom veldtekten og de dårlige følelsene man har. Noen trenger hjelp til å se sammenhengen, men summa summarum vil refleksjon over eget liv føre til vekst, utvikling, ending og, ikke minst, gjøre en til et bedre menneske.

 

Igjen, du kan ikke være sikker på at de dømte faktisk angrer! Uansett om de gnåler om at de er rehabilitert og har lært av sine feil kan det være løgn fra ende til annen og det er og blir en risiko man ikke skal begå! De har alt voldtatt en gang og selvom de viser krokodilletårer og falsk anger så skal man aldri føle seg trygg på at det de sier er sant. Er du villig til å gi dem en ny sjanse og slippe dem ut så er du i praksis villig til å risikere at de voldtar på ny.

 

Din logikk er ikke noe fasittsvar og verden er ikke så rosenrød som du vi ha det til. Alle angrer ikke på voldtekter eller for den saks skyld på grov vold eller mord bare fordi noen moraliserende psykriatere forteller dem at de har gjort feil! Kaldblodige voldtekstmenn som nyter å se offerets smerte og redsel under voldtekten er ikke som små andreklassinger som begynner å angre og be om unnskyldning straks læreren eller foreldrene deres sier at det de gjorde var galt!

Lenke til kommentar
Er du enig i svaret du fikk eller, Glimti? Har du noen gode motargumenter?

 

Dessuten syns jeg du kan manne deg opp til å svare på spørsmålene jeg har stilt deg tidligere:

"Hvis du hadde blitt voldtatt, Glimti, hvordan ville det hjulpet deg å ta hevn på overgriperen? Om du voldtok noen, ville du følt det riktig at samfunnet gjorde et overgrep mot deg for å hindre at du gjorde nye overgrep? Hva om man tenkte at du hadde gjort det en gang og dermed alltid ville gjøre det igjen?"

 

Igjen: Jeg kan ikke sette meg inn i den sistuasjonen og det tviler jeg på at du kan ettersom man ikke vet hvordan føles før man har opplevd voldtekt, men jeg ønsker all kriminelle bastarder vondt så ja, jeg hadde ønsket at overgriperen(e) hadde lidd lenge og smertefullt. Og jeg støtter så abbsolutt tvangskastraksjon av alle voldtektsforbrytere uansett hvem de er og uansett hvem de har voldtatt!

 

og jeg støtter abbsolutt ideen om et register over slike folk slik FlinkeFreddy foreslår i åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar

Du har flere hull i nulltoleranseideologien din Glimti.

 

For det første så vil du kastrere alle voldtektsmenn fordi du ikke har noen garanti for at de ikke vil gjøre det igjen. Men da glemmer først at ikke alle voldtektsforbrytere er menn, og for det andre glemmer du at du ikke har noen garanti for at noen ikke vil gjøre det. Du kan ikke garantere at du ikke vil gjøre det i morgen, og du kan heller ikke garantere for naboen din. Det er ingen magisk grense, ingen stor rød knapp inni hjernen som må trykkes på før noen finner det for godt å voldta noen andre. Det går fint an for forbrytere å forbedre seg, men det blir vanskelig når alle andre oppfører seg som om du er en tikkende bombe. Da fostrer du nemlig nettop denne typen opførsel.

 

For det tredje sier du at du ønsker vondt for alle kriminelle, men det er slettes ikke alle kriminelle som er vonde, og det er langt ifra alle som fortjener noen som helst slags straff.

Lenke til kommentar

tenkt om man pluttselig hadde begynt å henge ut og kastrere folk som hadde blitt feilaktig dømt...

 

Skjønner ikke hvorfor vi skal henge ut(JO det er å henge ut for du vet like godt som meg alle der ute ikke er gode i huset sitt og kan ende opp med å ta loven i egene hender forde straffen han /hun fikk ikke var hard nok) Ja man kan prøve å beskytte barna, men man kan ikke beskytte dem for alt. Hva med alle de som enda ikke har utført gjerningen de planlegger?Alle draps folka?

Lenke til kommentar

Tror at å la folk finne ut hvem de er/hvor de bor vil føre til større psykisk ubehag totalt enn om de forgriper seg på noen flere folk. Blir som å sende videoopptak av terrorangrep/terrortrussler bare fordi terroristene krever det ellers dreper de et gissel. Det er rapporteringa av angrepa som terroriserer folk. Terrorangrep er bare vold.

 

Og på sikt fører nok slike registre til at overgriperne må flytte sammen for å få aksept, og da finner de likesinnede. Regner med det vil føre til mye værre, flere overgrep og mindre sjans for at de skal bli tatt da de kan ha hjelpere og lokalmiljøet ikke er interessert i å snakke med politiet.

Lenke til kommentar

Jeg mener trådens opprinnelige budskap ville blitt mulig å realisere i et åpensinnet, moralsk oppegående land med ambisiøse politikere som turde å gjøre noe aktivt og drastisk.

 

Jeg forstår at politisk korrekthet og feighet alltid vinner gjennom, derfor ønsker jeg å sette lys på handlingene polske myndigheter har satt i gang.

 

All respekt til dem! Bare så synd den norske befolkningen ikke er i stand til å godta "thinking outside of the box". Men jeg er mann, så det går ikke ut over meg...

Lenke til kommentar
Jeg mener trådens opprinnelige budskap ville blitt mulig å realisere i et åpensinnet, moralsk oppegående land med ambisiøse politikere som turde å gjøre noe aktivt og drastisk.

 

Jeg forstår at politisk korrekthet og feighet alltid vinner gjennom, derfor ønsker jeg å sette lys på handlingene polske myndigheter har satt i gang.

 

All respekt til dem! Bare så synd den norske befolkningen ikke er i stand til å godta "thinking outside of the box". Men jeg er mann, så det går ikke ut over meg...

 

Det er allerede en tråd om det. Og slik jeg leste det (annen artikkel), var det alle omtrent seksualforbrytere. Så hvis kona di anklager deg for voldtekt eller for å hatt sex med henne før hun ble 16, kan du bli kastrert. Og også muligens er det ikke spesifisert at det kun gjelder menn. Og hvis det gjelder kun menn, er det jo forskjellsbehandling etter loven og det er vel forbudt i den norske grunnloven etc? Hvordan går det da med likhet for loven?

Lenke til kommentar

Vel, jeg bare kom med et synspunkt, uavhengig av andre tråder. Det er ikke likestilling i norsk lov uansett. Kvinner får fordeler i næringslivet, og bare vent til våre nye landsmenn krever det samme. Sier ikke at det er rett eller galt.

 

Menn står for over 90% av alle seksuelle forbrytelser, så det er vel ikke veldig relevant å dra likestilling inn i bildet...

Lenke til kommentar
Vel, jeg bare kom med et synspunkt, uavhengig av andre tråder. Det er ikke likestilling i norsk lov uansett. Kvinner får fordeler i næringslivet, og bare vent til våre nye landsmenn krever det samme. Sier ikke at det er rett eller galt.

 

Menn står for over 90% av alle seksuelle forbrytelser, så det er vel ikke veldig relevant å dra likestilling inn i bildet...

 

Er først og fremst straffeloven likhet for loven prinsippet var tenkt, og fordelene de får er ment å jevne ut ulikheter, ikke å gi privelegier/straffe noen grupper strengere enn andre. Prinsippet er at det skal være like straffer for begge kjønn (selv om kvinner ofte har mildere fengsler), alle klasser (selv om det nåmere kun er rike og mindre rike), religion, politisk tilhørighet og alder (hvis myndig). Det vil være ille om ikke man kommer med like eller tilsvarende krav til kvinner som gjør det samme. De burde også gis tilsvarende medisiner, eller gjøre det medisinsk (fjerne eggstokkene) hvis det ikke er mulig. Hvis det er få det gjelder, er det ikke så stor skade man gjør for å opprettholde det viktige prinsippet heller. Blir helt sykt om kvinner kan få lov til å påtvinge kastrering av menn som dom, men ikke kan bli dømt til lignende straff selv.

Lenke til kommentar
Jeg mener trådens opprinnelige budskap ville blitt mulig å realisere i et åpensinnet, moralsk oppegående land med ambisiøse politikere som turde å gjøre noe aktivt og drastisk.

 

Jeg forstår at politisk korrekthet og feighet alltid vinner gjennom, derfor ønsker jeg å sette lys på handlingene polske myndigheter har satt i gang.

 

All respekt til dem! Bare så synd den norske befolkningen ikke er i stand til å godta "thinking outside of the box". Men jeg er mann, så det går ikke ut over meg...

 

Jeg ser at du mener det - men jeg ser ikke at du svarer på argumentasjonen mot deg, utenom å kalle oss feige?

Lenke til kommentar
Er du enig i svaret du fikk eller, Glimti? Har du noen gode motargumenter?

 

Dessuten syns jeg du kan manne deg opp til å svare på spørsmålene jeg har stilt deg tidligere:

"Hvis du hadde blitt voldtatt, Glimti, hvordan ville det hjulpet deg å ta hevn på overgriperen? Om du voldtok noen, ville du følt det riktig at samfunnet gjorde et overgrep mot deg for å hindre at du gjorde nye overgrep? Hva om man tenkte at du hadde gjort det en gang og dermed alltid ville gjøre det igjen?"

 

Igjen: Jeg kan ikke sette meg inn i den sistuasjonen og det tviler jeg på at du kan ettersom man ikke vet hvordan føles før man har opplevd voldtekt, men jeg ønsker all kriminelle bastarder vondt så ja, jeg hadde ønsket at overgriperen(e) hadde lidd lenge og smertefullt. Og jeg støtter så abbsolutt tvangskastraksjon av alle voldtektsforbrytere uansett hvem de er og uansett hvem de har voldtatt!

 

og jeg støtter abbsolutt ideen om et register over slike folk slik FlinkeFreddy foreslår i åpningsinnlegget.

 

Jeg er sikker på at du sikkert har opplevd at andre har vært kjipe mot deg, Glimti, som alle andre. Hvis du tenker etter de situasjonene du har vært i, har hevn egentlig hjulpet deg? Har du det noe bra hvis du har gjort kjipe ting mot andre? Det er noe som heter empati og innlevelsesevne. Hvis man bruker empatien sin til å sette seg inn i andres situasjon, kan man reflektere klarere over hva som er riktig.

 

Det som virkelig er feigt er å ikke prøve å forstå menneskene som er involvert i kjipe handlinger. Man KAN selvsagt lukke øya sine, men en dag så er man der slev. Da sitter man med sjegget i postkassa, fordi man ikke veit hva man skal gjøre pga. at man ikke har prøvd å forstå situasjonen.

 

Til slutt bare en liten ting til FlinkeFreddy. Ja, du er mann. Og ja, du har sannsynligvis mindre sjanse for å bli voldtatt. MEN: Du har ingen garanti for at andre mennesker ikke kan gjøre andre kjipe ting mot deg. Hvordan vil du takle det? Skal du kastrere dem også? Skal du drepe dem? Eller skal du vise at du kan bedre enn dem?

Lenke til kommentar
Du har flere hull i nulltoleranseideologien din Glimti.

 

For det første så vil du kastrere alle voldtektsmenn fordi du ikke har noen garanti for at de ikke vil gjøre det igjen. Men da glemmer først at ikke alle voldtektsforbrytere er menn, og for det andre glemmer du at du ikke har noen garanti for at noen ikke vil gjøre det. Du kan ikke garantere at du ikke vil gjøre det i morgen, og du kan heller ikke garantere for naboen din. Det er ingen magisk grense, ingen stor rød knapp inni hjernen som må trykkes på før noen finner det for godt å voldta noen andre. Det går fint an for forbrytere å forbedre seg, men det blir vanskelig når alle andre oppfører seg som om du er en tikkende bombe. Da fostrer du nemlig nettop denne typen opførsel.

 

For det tredje sier du at du ønsker vondt for alle kriminelle, men det er slettes ikke alle kriminelle som er vonde, og det er langt ifra alle som fortjener noen som helst slags straff.

 

Når du har lært deg å skrive et seriøst innlegg uten barnsligheter som "nulltoleranse" og kan argumentere sakelig for deg skal jeg svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...