Gå til innhold

Et lite nybegynnerpass inn i syklingens verden.


Anbefalte innlegg

Hei og god dag/kveld alt etter som. (Du kan lese den lange blekka hær eller bare gå rett ned til uthevet skrift.)

 

Jeg har akkurat kjøpt meg ny flott sykkel. Jeg har aldri holdt på med sykling på noe spesielt nivå, så jeg står med lite kunnskaper hær.

 

Jeg har vært aktiv i alle mine 15år, står mye på ski og trener ganske mye styrke (tre gang i uka over 100kg bøy.)

Hele fjord året syklet jeg en del på en slitt hybrid sykkel. Nå har jeg gått til innkjøp av en brukt men fantastisk sykkel etter mine standarer i vært fall;) "Masi Gran Criteritum S".

 

Jeg har spilt fotball osv i klubb men i de siste årene har det vært lange ski turer alene, joggeturer alene, og mange timer med bare meg, olympiastanga og x-antall vekter.

 

Jeg håper dere på forumet kan hjelpe meg med og komme i gang med sykling på et vist nivå! :)

Jeg er ivrig og lese nå og prøver å få tillegnet meg kunnskap om hvordan jeg sykler mest effektiv, hvordan jeg skal vedlikeholde sykkelen min osv.

 

Ok, vet ikke helt hvorfor jeg skrev alt det ovenfor men let's go straight to buissnis.

 

Burde jeg melde meg inn i sykkelklubb med en gang eller trene meg opp i et par månder/sesong. Sån at jeg er "god nok"?

 

Hvordan vedlikeholde sykkel? (Vaske ramme osv, vaske/smøre, osv)

 

Hvor kjøper jeg best sykkelutstyr(pris og kvalitet)? Hvilke sko burde jeg kjøpe?

 

Finns det sykkelprogram(Treningsprogram)

 

Hvordan er sykkel og styrketrening ilag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om du selv mener du har en brukbar form, og har syklet noen turer i løpet av våren bør du absolutt melde deg inn i sykkelklubb(grunnen til at jeg nevner dette med tilvenning er at man kan pådra seg diverse skader om man går for rett på etter vintersesongen). Uansett kan det også komme en del fordeler ved kjøp av utstyr osv hvis man er med i en klubb, så om du har planer om å starte, meld deg inn så fort som mulig.

 

Resten skal jeg ikke svare for mye på, men anbefaler deg, hvis du skal ha ny sykkel, å kjøpe den i butikk for å sjekke at den passer osv. Du skal selvsagt kjøpe landeveissko om du satser på racer, og du kan sikkert få hjelp fra noen folk i sports/sykkelforretninger til å tilpasse pedaler og alt slikt.

 

Angående treningsprogram, så er det vanskelig å si. Du må nok finne ut noe som passer for deg, og ikke kopier noe du finner på nettet - det er sjeldent noe lurt. En intervall, et par 2-timerts rolige turer, samt en litt lenger en i uka er en fin pekepinn på hvordan du kan trene i starten, men alt dette blir lettere om du kontakter en klubb.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...