tms82 Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Jeg har drevet et enkeltmansforetak nå i snart 3 år. Pr. 31.12 2007 hadde jeg et varelager på 109k. 31.12 2008 hadde jeg varelager på 427k. Jeg fikk akkurat årsregnskapet for 2008 + kopi av selvangivelsen tilbake - og fikk mildt sagt sjokk. Baksmell på nesten 160k. Jeg har ikke tatt ut noe lønn og alt av penger som er kommet inn fra salg, er brukt til å bygge opp lager. Det jeg naturligvis lurer på er om det er riktig at man skal skatte av varelager? Det ble trukket 28% + 11% skatt .. jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre hvis dette stemmer. Hvordan skal man klare å drive egen bedrift i Norge hvis de suger til seg så mye av pengene man ikke en gang bruker på seg selv.. Regnskapsføreren mener dette er helt riktig, men ei venninne som er utdannet regnskapsfører i Tyskland, mener noe ikke stemmer. Det gjør også mine foreldre da de fikk se på papirene. Håper det er noen som har god greie på regnskap som kan hjelpe meg her. Mvh Tone Endret 6. mai 2009 av roseblood Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg er ganske sikker på at du har misforstått noe et sted på veien. Nei, man betaler ikke inntektsskatt av varelager, men om du ikke har noe gjeld vil du betale formueskatt av varelageret ditt. Skatten du skal betale kommer fra person og næringsinntekten din, altså selskapets overskudd, pluss eventuell lønnsinntekt og kapitalinntekter som du måtte ha minus fradrag. Husk at lønnsbegrepet ikke eksisterer for innehavere av EPM. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Jeg er ganske sikker på at du har misforstått noe et sted på veien. Nei, man betaler ikke inntektsskatt av varelager... Vil ikke en økning i varelager, som det er snakk om her, komme som en "inntekt" på post 4295 på næringsoppgaven, eller er det jeg som tenker feil?! (Beholdningsendring av varer under tilvirkning og ferdig tilvirkede varer) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Endringer i varelageret påvirker resultatet. Økning i varelager gir høyere resultat siden det reduserer kostnadene, men jeg det er vel ikke direkte riktig å si at man skatter av varelageret. Er selskapets resultat så dårlig, så ser jeg ikke helt poenget i å sitte med et digert varelager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå