Gå til innhold

Leger uten grenser, nøytral eller ikke?

Anbefalte innlegg

Leger uten grenser er en hjelpeorganisasjon som hjelper mennesker over hele verden som lider av naturkatastrofer, sykdommer og epidemier. De hjelper alle, uansett religion, politisk tilhøring, mening og rase. De har et internasjonalt styre i Genève, og det er delt opp i 20 forskjellige nasjonale seksjoner. De er ca 3000 leger, sykepleiere, jordmødre og organisatorer som arbeider for at folk skal ha det bra over hele verden.

Jeg støtter denne organisasjonen og det arbeidet de gjør. Siden de hjelper alle, uansett hva de mener og tilhører. Jeg syns de gjør en veldig bra jobb. De setter frivillig sine egne liv i fare for å redde andre og de er ganske utsatt for å bli såret for eksempel når de jobber i Afghanistan, og når de reiser for å hjelpe mennesker der det er krig, naturkatastrofer og smittsomme sykdommer. Det er nok en ganske tøff jobb for de fleste.

Men alt det de gjør, er alt så veldig bra for alle sammen? Er det noe som er litt negativt ved det arbeidet de gjør?

Slik som den ene norske legen, Mats Gilbert, han mente at han ikke ville støtte leger uten grenser fordi de jobber på begge sider av en krig. Dette står på nettvint.net --> http://nettvint.net/vispost.php?id=65

Vil han da når han ser to sårede, gå til den som er på ”hans side” i stedet for å hjelpe den som trenger det mest? Det synes i alle fall jeg at er litt, vet ikke hva jeg skal si, dumt kanskje. Da kan jo den som er mest såret kanskje dø bare fordi legen som var i nærheten ikke mente det samme som han selv gjorde.

Så sånn sett kan det skape problemer.

Jeg håper at denne organisasjonen fortsetter det flotte arbeidet de har gjort. Og jeg håper også at leger og andre helsearbeidere kan få muligheten til å melde seg til å gjøre dette arbeidet, og å ta fri fra sitt fulltidsarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...