Øyjor'n Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Har nå samlet en del informasjon om forskjellige typer fotografering. Ser du noe som mangler, vær vennlig å si ifra(PM eller post). Jeg vet det enda er en god del som mangler, men legger ut det jeg har nå, så oppdaterer jeg etterhvert. Til dere erfarne: Vær vennlig og kom med utfylling, og korreksjoner! Dette er fra egen erfaring og kunnskap samt. lesestoff i blad og googling. Tips&Teknikk – Fotografering Fotografering – Generelle tips: • Bli kjent med utstyret ditt – du reagerer mye raskere og kommer hjem med skarpere bilder • Se på andres bilder for inspirasjon – men finn din egen stil Portrett – Generelle tips: • Så lav ISO som mulig - heller skarp og kornete enn uskarp. • Pass på hvitbalanse hvis man ikke bruker RAW • Blits: Pass på skyggene blitsen skaper; er du ikke i et studio, så pek blitsen i taket, veggen eller, hvis du er ute, bruk en diffuser eller en varm(eller annen, etter hvilken effekt du vil ha) reflektor Hva fascinerer ved et portrett? Jo, mennesket. Å ta et bra portrett er vanskelig. Man tror som regel det bare er å knipse i vei, det er jo bare å få avbildet et menneske? Men, nei, sånn er det faktisk ikke. Det er en rekke små, nesten ubetydelige detaljer som skiller et godt portrett fra en vanlig portrett, dette gjør at man må belage seg på å bruke tid for å få til de riktig bra bildene. Portrett av èn person – Tips: • Spot-måling (mål hud, AE-lock og fokusér på øynene) • Fokuser på øynene Komposisjon: 1. Gå nært nok. Hvis du er opptatt av ansiktet så kan dette med hell vies hele bildet. Det er som regel øynene som så absolutt er det viktigste. 2. Vær oppmerksom på bakgrunn. Vanlige komposisjonsregler gjelder fortsatt, men man trenger ikke å være redd for å midtstille motivet. Hvis personen plasseres ut til siden bruker dette normalt å være på venstre side med blikket (oppmerksomheten)vendt inn i bildet (mot høyre).Bakgrunnen er omtrent like viktig som personen. Den fineste bakgrunnen er den man ikke legger merke til, mens den dårlige er den som forstyrrer bildet. Hvis du har med noe bakgrunn, så ikke glem at modellen alltid (uten unntak) skal være hovedmotivet - det sentrale punkt. 3. Hvis du har sjangs, er naturlig sidelys fra vindu e.l. like så godt, om ikke bedre. Portrett i konfirmasjon – Tips: • Er du ute i sollys, pass på at personene ikke får solen i øynene, slik at du får en flokk med mysende mennesker på papiret • Ha heller solen i bakgrunnen av personene, og bruk blits til å lyse opp mørke områder som motlyset skaper • Ikke ha for stor blender, men heller ikke for liten. Liten nok til å kunne se omgivelsene(hvis det er noe å se), og stor nok til å rette oppmerksomheten på personene i bildet Komposisjon: Formelle, oppstilte portrett med familie osv..: 1. Prøv å finne en kreativ løsning på oppstilling - prøv og ikke få en stor flokk med bunader en plass, og en med dresser på andre siden; bland dem 2. Pass på at personene i bildet senker skuldrene, og smiler naturlig, og ikke ser ut som om de henger etter en kleshenger Uformelle, personlige portretter av konfirmant: 1. La konfirmanten ha på seg sine favorittklær 2. Ta gjerne bilder av konfirmanten mens h*n holder på med hobbyen sin, eller har det gøy på en annen måte 3. Konfirmanten skal være seg selv! Portrett i bryllup – Tips: • Pass på at du får med deg alt som skjer, bruden som ankommer kirken, brudgommen står ved alteret og venter, bruden kommer inn i kirken osv… • Lav ISO • Bruk gjerne blits inne, men ikke direkte • Skyt RAW for lettere å rette på hvitbalansen på brudens kjole hvis det er et spesielt lys; den skal jo aller helst være hvit(hvis den er hvit i utgangspunktet) Komposisjon: 1. Få bilder av både brudeparet sammen, og hver for seg 2. Få brudeparet sentrert i bildene 3. Ta portretter av hver av dem med kun overkroppen, og med hele kroppen. Bruden burde ha buketten i hånda når hun står alene(om ikke uansett), og pass på å få den med på bilder av kun overkroppen også Portretter i studio – Tips: • Trenger tips! Komposisjon: 1. Trenger tips! Idrett – Generelle tips: • Høy lukkerhastighet(1/200++) • Fotografer i JPEG for at bufferen ikke stopper deg • ”Time” bildene dine - se på forhånd hva som kommer til å skje, og vent på det Fotballkamp – Tips: • Bruk følgefokus • Bruk stor blender • Plassèr deg strategisk • Monopod kan være lurt Komposisjon: 1. Prøv å få kun én eller to person(er) i fokus. Da idretts bilder gjør seg når de er tatt på høykant, for du ofte et mer spennende og detaljrikt bilde med kun én/to person(er). 2. Prøv å få action-fyllte bilder; når de skårer, to stykker prøver å heade etter ballen osv… Natur – Generelle tips: • Bli kjent med lokal natur • Kom deg opp og ut tidlig om morningen – før nelly(sola) står opp. Da får du det fineste lyset, naturen er rolig og dyrene våkner. • Bruk stødig tripod Landskap - Tips: • Så høy DOF som mulig: bruk liten blender. • Ved bruk av lang lukkerhastighet, bruk tripod og fjernutløser for å unngå vibrasjoner i kamera. • Kom deg ut før solen har stopp opp og rett før den går ned, slik at du får tid til å planlegge komposisjon, gjøre klar innstillinger og finne flere plasser å ta bilder fra. Komposisjon: 1. Se etter et fokus punkt. En stein, et tre, en blomst, noe som fanger oppmerksomheten, så du ikke bare blar forbi bildet. Ikke bare tenk på hva fokus punktet er, men hvor du plasserer det. Bruk ”The Rules of Thirds”. 2. Det er mange måter å føre øyet rundt i bildet på, men en av de beste er å bruke linjer. Øyet følger linjer inn i bildet, og blir derfra ledet videre gjennom bildet. Linjer gir bildet dybde, størrelse og kan være et motiv i seg selv, ved riktig bruk. 3. Tenk på horisonten. Den bør, i de fleste tilfeller, være rett. 4. Husk å forandre perspektiv. Noen plasser er det best med fugl perspektiv og noen i maur perspektiv. Dyrefotografering – Generelle tips: • Gjem deg! Alt etter hvor lenge du har tenkt å være ute – skal du være ute en god stund kan det være greit med kamuflasje. • Ha god tålmodighet! Ikke gå til dyrene, men la dyrene sakte komme til deg. Fuglefotografering – Tips: • Bruk tele-optikk(helst 300mm++) • Velg lukkerhastighet etter hvilken effekt du vil ha, men skal du ha det helt skarp vil jeg anbefale 1/500++ Komposisjon – Fuglefotografering: Trenger tips! Makro – Tips: • Velg blender etter avstanden du har til motivet - uskarp bakgrunn er ganske normalt. • Bruk monopod eller tripod • Vær ops på hvitbalansen! Skyt helst i RAW! • Bruk gjerne blits til å fjerne skygger, men ha kompensasjonen på blitsen på rundt -2 for ikke å få så skarpt lys Komposisjon – Makro: Trenger tips! Så! Det var alt, for nå. Legger til litt hver dag, men kommer til å få lite tid fremover, grunnet eksamener. Men ser du feil, noe som kan legges til, hva som helst: Si fra!! Dokument-versjon: Tips_Triks.doc Dokument-versjonen vil ikke bli oppdatert like hyppig som posten, men håper på å klare det også etterhvert. Posten blir oppdatert med en gang jeg har tid. Øyjor'n Endret 7. mai 2009 av Oyjorn Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 (endret) Lav blender på portretter er ikke alltid best, den må taes med en glype salt isåfall :)De fleste glassene presterer beste ved noen hakk nedblendet, samt at motivet og det som skal fotograferes avgjør blendervalget. Personportretter funker nesten alltid bra ved å plassere de ved ett vindu, naturlig lys inn fra siden ved hjelp av ett vindu er ofte gull. Har ikke fått lest hele posten din men dette er noe av jeg synes bør komme med. Ellers bra jobbet Edit: -Ikke nødvendigvis lav iso, men så lav iso som mulig, det er bedre med ett skarpt og kornete bildet enn ett uskarpt bilde. -Komposisjon: Stable eller plasser folk i par, det funker ofte bra. Når bildet skal taes, ikke si 1-2-3 smil men heller si at du skal ta noen prøvebilder for å måle diverse og fyr deretter en runde, det gjør at folk ikke anspender seg med unaturlige glis, fyll gjerne på med humor og ablegøydet, det ler mangen av. Det gjelder å få personene til å slappe av. - De beste landskap og etc naturbilder taes ofte 45min før til 45 min etter solopp/nedgang. Endret 5. mai 2009 av Inc Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 5. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2009 Endret. Takker for tilbakemelding. Lenke til kommentar
Natrium Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Fotballkamp – Tips:• Bruk følgefokus • Bruk lav blender • Plassèr deg strategisk Kanskje føye til at det kan være lurt å bruke monopod? -/Natrium Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Det blir ofte ganske kjedelige gruppebilder dersom du sorterer de f.eks etter høyde. Funker nok greit for et fotballagbildet, men hadde nok unngått det for litt "bedre" bilder. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) stor blender makro? størrelsen på blenderåpningen kommer helt ann på hva hva du vil få frem... f/2.8-5.6; er ikke disse blenderåpningen (generelt) litt for vide? EDIT: Når man står så nære som man gjør med makro, får man liten dof tross f/9, f/16 etc... Endret 6. mai 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 *Endret* Takker for forbedringer! Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 (endret) Makro – Tips: Stativ mere norsk det Endret 6. mai 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 Makro – Tips:Stativ mere norsk det Men samtidig mindre beskrivende. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Makro – Tips:Stativ mere norsk det Men samtidig mindre beskrivende. Kamera stativ ikke kles stativ Fjoll Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Makro – Tips:Stativ mere norsk det Men samtidig mindre beskrivende. Kamera stativ ikke kles stativ Fjoll Joda, forstod jo det, men jeg har vært og tatt bilder med en del engelskmenn, og de sier kun "Tripod", så da begynte jeg og å si det. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Nja, var endel ting som ble veldig tull / bare rart her. Men det er fint med en slik tråd om vi får rettet det opp litt ^^ Skal komme med litt bedre kommentar når jeg ikke er på jobb oO Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 Nja, var endel ting som ble veldig tull / bare rart her. Men det er fint med en slik tråd om vi får rettet det opp litt ^^ Skal komme med litt bedre kommentar når jeg ikke er på jobb oO Ja, takk Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 (endret) flott tråd, men synes du bør utdype litt mer! Gjerne forklar hva som er en strategisk plasering, og hva er ”The Rules of Thirds”? Ellers så synes jeg ikke du bør bruke begrepene lav og liten blender om hverandre ettersom det for kan gå i surr, det er jo tross alt ikke det samme Bruk konsekvent liten/stor eller lav/høy. Endret 7. mai 2009 av Hotel Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 7. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2009 flott tråd, men synes du bør utdype litt mer! Gjerne forklar hva som er en strategisk plasering, og hva er ”The Rules of Thirds”? Det med strategisk plassering er jeg ikke sikker på. Det er slikt jeg håper på å få erfarne folk til å komme med! Når det gjelder "The Rules of Thirds", så er dette noe folk som har fotografert en stund vet hva er. De som ikke vet det, kan slå opp i google. Som sagt er dette ikke en liste for nybegynnere, men for oss som ønsker å prøve noe nytt, å vite hvor å begynne. Ellers så synes jeg ikke du bør bruke begrepene lav og liten blender om hverandre ettersom det for kan gå i surr, det er jo tross alt ikke det samme Bruk konsekvent liten/stor eller lav/høy. Hehe, ja. Skal fikse opp i dette. I og med at jeg har skrevet litt og litt på dette blir det forskjellige begrep. Beklager dette. Takker for kritikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå