Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

GPS-overvåkning i firmabiler.

Anbefalte innlegg

Hei,

Firmaet jeg jobber i har besluttet å installere GPS-enheter i firmabilene fra og med høsten.

Ikke det at jeg bryr meg noe særlig, da jeg klarer meg fint uten firmabil i fritiden.

Men det jeg lurer på, er om dette er lov? Vil det ikke være i strid med noe regelverk

å overvåke personer hver eneste kilometer de kjører?

Jeg må også legge til at det er mange i firmaet som er på vaktordning i fritiden sin som fører til at de

kjører firmabil hvor hen det måtte passe dem så lenge de er ~1 time unna firmaet. Fri bil med andre ord.

Vil ikke de bli spesielt utsatt?

-Roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"GPS-enheter" Kan være mykje forskjellig. Her er dei tre mest sannsynlige tolkningane:

-Vanlig GPS bil navigasjon til hjelp for føreren å finne fram til rett adresse

-Ein GPS modul som kan aktiverast ved f.eks tjuveri av bilen

-Ein GPS tracker som konstant sender bilens nåværande posisjon tilbake til sjefen.

Lenke til kommentar

Det har blitt mer og mer valig å ha sporing på lastebiler,

det vil si at sjefen kan se hvor du er til en hver tid og kan gå tilbake

flere uker i loggen for eventuelt sjekke opp mot timelisten din.

Har også hørt at noen bruker slikt utstyr i firmamobilen som du disponerer i

jobben.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver vil jo til en hver tid se hvor vi befinner oss gjennom interne dataverktøy vi bruker i firmaet :whistle:

Greit nok mellom klokka 7-15. Men som tidligere nevnt, er det ikke litt drøyt for oss som har vakt og er pålagt å bruke firmabilen hvor enn vi skal dra i fritiden.

Lenke til kommentar

er du på vakt har du ikke fri, du er på vakt....

og vis du bruker firmabilen til kjøring mens du har fri, vakt eller er på jobb så skal du alltid dokumentere kjøringen så skattemyndighetene kan sjekke at det ikke er noe snusk og/eller fanteri.

*tillegg*

jeg kan heller ikke se på sidene til autolog at de registrerer kjørerutene dine eller kordinatene hvor du stopper.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Er ikke så mye som skal til for og blokkere Gps-antenna. så dette er ikke stort problem om man har behov for å gjemme seg bort. Men de som sitter på flåtestyringen vil kanskje lure hvorfor bilen ofte blir "borte". Men har man firmabil ser jeg det som en selvfølge at man kan gjøre ærend til/fra jobb og/eller i pauser, som ikke forsinker arbeidet på noe vis.

Lenke til kommentar

og vis du bruker firmabilen til kjøring mens du har fri, vakt eller er på jobb så skal du alltid dokumentere kjøringen så skattemyndighetene kan sjekke at det ikke er noe snusk og/eller fanteri.

*tillegg*

jeg kan heller ikke se på sidene til autolog at de registrerer kjørerutene dine eller kordinatene hvor du stopper.

Har ikke sagt at vi bruker autolog.

Firmaet jeg jobber i har et eget, internt system hvor man kan se posisjonering av firmabiler. Faktisk utviklet av nyutdannede NTNU-studenter.

Men uansett. Greia med vaktordninga vår, er at vi kan gjøre hva vi vil, så lenge vi er maks en time unna hovedkontoret til firmaet. Og hva vi gjør i mener jeg er vår egen business.

Det er ikke det at jeg bryr meg noe særlig. Jeg har ikke noe å skjule, men det må da være noen personvernregler rundt dette område. Og vakttjenesten er liksom ikke vanlig frivilig vakt, det er en obligatorisk del av jobben. Så lenge det er fare for helse og materielle skader må jeg rykke ut så fremt jeg ikke har sagt at jeg skal konsumere alkohol i en gitt tidsperiode. Den er litt sær med andre ord ;)

Lenke til kommentar

*tillegg*

Har ikke sagt at vi bruker autolog.

Firmaet jeg jobber i har et eget, internt system hvor man kan se posisjonering av firmabiler. Faktisk utviklet av nyutdannede NTNU-studenter.

Men uansett. Greia med vaktordninga vår, er at vi kan gjøre hva vi vil, så lenge vi er maks en time unna hovedkontoret til firmaet. Og hva vi gjør i mener jeg er vår egen business.

Det er ikke det at jeg bryr meg noe særlig. Jeg har ikke noe å skjule, men det må da være noen personvernregler rundt dette område. Og vakttjenesten er liksom ikke vanlig frivilig vakt, det er en obligatorisk del av jobben. Så lenge det er fare for helse og materielle skader må jeg rykke ut så fremt jeg ikke har sagt at jeg skal konsumere alkohol i en gitt tidsperiode. Den er litt sær med andre ord ;)

jeg tok et generelt eksempel da du ikke utdypte hvilket system dere brukte eller hvordan det fungerer på noen måte i dine poster. ikke som jeg klarer å lese iallefall.

men uansett, ja det finnes selvfølgelig rettningslinjer for slikt, du kan jo f.eks fyre av en mail til datatilsynet for å spør hva de mener om slikt, du kan snakke med verneombudet/tillitsvalgt på din arbeidsplass for å spørre dem om hva de mener om denne ordningen og eventuelt hva slags interne rettningslinjer som finnes på denne "overvåkningen" og ikke minst du kan jo lese gjennom ansettelseskontrakt og eventuelt andre papirer du har skrive under ved ansettelse/tiltredelse i stilling og da ta å lese gjennom arbeidshåndboken dere har.

Lenke til kommentar

Sier denne vaktordninga at du er pliktig til å ha med deg bilen overalt du er når du har vakt, eller er det nok at du kan hente bilen og komme deg til kontoret i løpet av en time?

Hvis de hadde montert en GPS på deg hadde saken vært en annen fra et personvernhensyn, vil jeg tro. Men en GPS på bilen viser bare hvor bilen er til enhver tid, ikke hvor du er eller hva du gjør.

Lenke til kommentar

Personopplysningsloven vil ikke dukke inn i bildet med mindre enkeltpersoner kan identifiseres. Altså hvis det logges hvem som kjører hver enkelt bil. Hvis GPS'en pluss kjørelogging fører til at enkeltpersoner kan identifiseres vil forholdet i utgangspunktet gå inn under personopplysningsloven (og derved kreve samtykke).

Problemet her er jo at den som ikke samtykker får ikke kjøre bil... ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Personopplysningsloven vil ikke dukke inn i bildet med mindre enkeltpersoner kan identifiseres. Altså hvis det logges hvem som kjører hver enkelt bil. Hvis GPS'en pluss kjørelogging fører til at enkeltpersoner kan identifiseres vil forholdet i utgangspunktet gå inn under personopplysningsloven (og derved kreve samtykke).

Problemet her er jo at den som ikke samtykker får ikke kjøre bil... ;)

Jeg regner med at dette ikke er et system lignende det det vises til her med Atolog, men at det er et system med sanntids overføring av data via mobilnettet og elektronisk kjørebok slik som ETRIP

Det kreves uansett ingen samtykke, så lenge det er informert om at et slikt system er installert i bilene og så lenge det selvsagt er firmaet som eier bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...