Gå til innhold

Sony Ericsson Xperia X1i

Anbefalte innlegg

Her kommer en kjapp gjennomgang av mine opplevelser med Sony Ericsson sitt nye arbeidsjern; Xperia X1i.

En liten disclaimer først:

Det er veldig lite som er Sony Ericsson over denne telefonen. Det strekker seg til logoer på telefonen og i softwaren. Resten er HTC fra ytterst til innerst.

I tillegg er jeg på ingen måte en garva Windows Mobile-bruker. Jeg har hatt noen enheter basert på OSet, men kun to over lenger tid. Den siste er Touch HD som jeg fortsatt har.

Nok småprat, og mer om telefonen det gjelder:

Det første som slo meg når jeg fikk den i hende er vekten. Denne telefonen føles veldig kompakt og solid. Deksel i metall og et kraftig batteri får ta sin del av skylda for dette.

Sammen med enheten får man med (i alle fall i min pakke som var en engelsk versjon):

• 3,5mm mikrofonadapter
  • Hodesett med ulike silikonhetter
  • USB-kabel
  • 4GB MicroSD
  • En haug med papir og CDer

Mikrofonadapteren er et kjempetriks. Du plugger denne i telefonen og så et helt standard hodesett i denne igjen. Dermed kan du bruke ditt favoritthodesett som handsfree. Adapteren som fulgte med i pakken min var desverre defekt, så jeg har ikke fått testet dette skikkelig.

Hodesettet ser ut til å være standard SE, noe som stort sett har vært av OK kvalitet i det siste. Jeg har imidlertid ikke fått testet det, da adapteren som fulgte med som sagt var ødelagt.

USB-kabelen er helt standard USB til miniUSB. Ikke noe proprietær sær sak som HTC til vanlig bruker.

4GB MicroSD er noe gnient synes jeg. Når man betaler over fem lapper for en mobil som dette så koster det så ufattelig lite for produsenten å hive med et 8GB kort. Nesten så det hadde vært bedre å selge telefonen uten kort med en hundrings i avslag på pris. :p

De tørre fakta:

• Formfaktor: Touchskjerm med utskyvbart fulltastatur. 11 taster og optisk joystick under skjermen.
  • 800 x 480 oppløsning på skjermen som forøvrig er 3 tommer stor.
  • 1500 mAh batteri.
  • 512 MB internt flashminne (for OS og applikasjoner), 256 MB RAM og en 528 MHz CPU.

Oppstarten av enheten er standard Windows Mobile. Det tar noen minutter første gang med kalibrering av skjerm, oppsett av klokke og dato, installasjon av tredjepart applikasjoner og oppsett av nett.

Når dette er ferdig kommer man til hjemmeskjermen som SE har valgt å bruke.

Denne er noe av det minst estetiske jeg har sett på veldig, veldig lenge. Jeg baserer meg selvfølgelig på min egen estetiske sans her, men både fargevalg og bakgrunn er veldig tacky synes jeg.

Enheten jeg mottok hadde kun engelsk språk, og også engelsk ordbok. I tillegg kom den med programvarerevisjon 1. Denne programvaren var (som så mye annet av Windows Mobile som jeg har prøvd) ikke akkurat optimalisert for hastighet. Der HTC på sine egne enheter bruker TouchFLO 3D så har Xperia såkalte "Panels". Dette er rett og slett en skjerm med snarveier til ulike applikasjoner man bruker. I reklamen jeg har sett for telefonen så ser det nesten ut som om man har ni ulike "skrivebord" på telefonen, men det viste seg at det er statiske thumbnails for hver applikasjon, og at applikasjonen enten startes eller bringes til front i multitaskingen når man trykker på panelet. Dette hakket og lugget noe infernalsk til å begynne med, men når applikasjonene var startet så gikk det noe bedre.

post-11658-1241702459_thumb.png

Panels slik de ser ut når man trykker på Panels-knappen. Du kan her gjøre om på layout, legge til og endre stort sett som du vil.

post-11658-1241702464_thumb.png

Når man aktiverer panelet så bringes et generisk bilde til front, og det tar et par sekunder før bildet endres til det faktiske skjermbildet. (Se under...)

post-11658-1241702470_thumb.png

Faktisk skjermbilde av SE sin Today-skjerm på min mobil.

Etter å ha brukt en del tid på å bli venner med Touch HD så har jeg tilbragt noen timer på forumet til XDA-developers.com Det finnes en egen kategori på dette forumet viet til Xperia X1 eller HTC Kovsky som den egentlig heter.

I dette forumet finnes det en mengde info, tips og triks, og det finnes egne firmwares der som gir deg mer eller mindre akkurat den samme funksjonaliteten som man har i f.eks. en Touch HD. Jeg har testet dette, men kommer ikke til å skrive så mye om det, da det innebærer at man må bryte garantien på enheten.

Jeg så imidlertid at veldig mange brukere av X1 bruker SPB Mobile Shell. Dette er noe jeg i sin tid kjørte på min HTC Himalaya (Qtek 2020), og var noe jeg syntes var bra bortsett fra at det kræsjet litt i ny og ne. I utvalget av gratis panels man kan laste ned fra SE så finner man SPB Mobile Shell i versjon 2. Jeg vil si at dette er det absolutt beste valget for fingervennlig navigasjon på Windows Mobile 6.1 og bakover.

En kjapp runde med oppdateringer slik at jeg fikk nyeste firmware som var tilgjengelig fra SE, lastet så ned SPB Mobile Shell, og har stort sett bare brukt telefonen flittig siden. Jeg var en snartur innom SPB sine sider og lastet ned en demoversjon av den aller nyeste Mobile Shell også; versjon 3.0, men denne lagger noe forferdelig i det man skyver ut tastaturet, så den ble fort avinstallert.

Det har nå kommet en betaversjon, 3.01 som fikser dette. Har derfor på nytt oppgradert til v. 3. Alle screenshots er dermed fra v. 3.01

post-11658-1241702476_thumb.pngpost-11658-1241702428_thumb.png

Home-screen og agenda.

post-11658-1241702445_thumb.pngpost-11658-1241702435_thumb.pngpost-11658-1241702440_thumb.png

Karusellen med de ulike skjermene på. (Noe redigert for å skjule bilder... ;))

post-11658-1241702454_thumb.pngpost-11658-1241702450_thumb.png

Lifestyle; en alternativ hjemmeskjerm i to deler.

Som med Touch HD så lærer man seg å tilpasse seg svakhetene telefonen har for å komme rundt dem i det daglige. Etter en ukes bruk så hadde jeg egentlig ikke noe spesielt å utsette på telefonen annet enn det at den var treg i enkelte situasjoner. Etter to uker så hadde jeg funnet omveier for å unngå disse treghetene også.

Hvis jeg skal oppsummere mine meninger så langt så kommer jeg til følgende lister:

Positivt:

• Hardwaretaster.
  • Fulltastatur.
  • Oppløsning på skjermen.
  • Fingervennlighet i SPB MS.
  • Optisk joystick med mange muligheter.

Negativt:

• Potensialet i den optiske joysticken blir veldig lite utnyttet.
  • Den fysiske joysticken som ligger rundt den optiske er krøkkete i bruk.
  • Ytelse.

Som kommentar til det at den optiske joysticken blir tatt med i begge lister så vil jeg si at jeg synes det er en svært spennende feature på enheten og som gir den en del muligheter som konkurrenter ikke har. Det virker bare som om at det hele er litt halvhjertet når det på ingen måte er skikkelig implementert i noen av appikasjonene på telefonen. Her kunne man for eksempel ha åpnet for bruk av musepeker i webbroser f.eks.

Ellers vil jeg si at det negative er for smurfedrops å regne i forhold til styrkene. SPB Mobile Shell og Xpreia X1 er nesten på høyde med iPhone når det kommer til brukervennlighet. Snarveissystemet til SPB er intuitivt og lettfattelig samtidig som det yter bra. Lite hakking og lugging underveis.

Jeg kommer tilbake med bilder av herligheten samt en egen sammenligning mellom Touch HD og Xperia X1 senere.

Alle screenshots i lesertesten er tatt med My;Mobiler. En gratis applikasjon for å fjernstyre telefonen fra PC.

Topbaren med de fargede ikonene heter MicNeo Taskbar Enhancement [Re-Edited by Dutty & Re-Edited by Spike]. Denne finnes mange plasser, bl.a. på XDA-Developers.com

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God beskrivelse. Har brukt telefonen i rundt 3 mnd nå, og blir mer og mer fornøyd (-har norsk versjon). Det som irriterer meg er at man ved bildevisning ikke kan få bildene til å fylle hele skjermen slik man kan i HTCs touch Flo (-jeg har i alle fall ikke funnet ut hvordan man gjør det.)Er det noen som vet om applikasjoner som takler dette?

Lenke til kommentar

kjører SPB shell 4,0 et eller annet på den nå. Har ikke mye peiling på mulighetene med paneler, TF3D eller noe, men prøvde meg som sagt med SPB 4,0 et eller annet.

Dette var som å få en ny telefon, helt nye muligheter og løsninger. Jeg har tidligere hatt touch pro, men det fysiske tastaturet var litt for trangt for mine pølsefingre.

Med SPB 4,? kan man tilpasse hele standbybildet etter eget ønske. Legge til akkurat de funksjoner og programmer man ønsker direkte i startbildet.

Man får også valget mellom proffmodus eller livsstil modus, noe lignende Nokia E66 har kommet med.

Pekepinnen har jeg ikke brukt på to måneder nå.

Helt konge, rett og slett!

Lenke til kommentar
SPB Mobile shell er nå i versjon 3.01 beta.

http://www.spbclub.com/forum/viewtopic.php?t=25171

Nå snur skjermen mellom portrait og landscape på under to sekunder...

-KJ

Måtte sjekke litt nå ja, da er det SPB pocket plus 4.0 jeg har inne i tillegg til siste versjon av da 3,01. Fungerere i hvertfall meget bra etter min mening og bruksområder.

Med en slik "rondell" til å veksle mellom forskjelige skjermbilder/startskjembilder.

Lenke til kommentar

Ja, du kan lett endre programvaren til norsk. Du må imidlertid bryte garantien for å få det til, og tastaturet vil heller ikke stemme etterpå...

Jeg har gjort dette på den jeg bruker, og har ikke problemer med det i det daglige. Men som engelskmenn sier; "Your mileage may vary..." :) Anbefaler at du tester telefonen og gjør deg opp en mening om at det vil plage deg at det står noe annet på tastene enn det de representerer?

Jeg er faktisk såpass fornøyd med telefonen at jeg nettopp sendte Touch HDen min på dør... (Selvfølgelig kun på utlån. Skal lage en sammenligning av de to plattformene og legge ut i denne tråden til neste uke.)

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Ja, du kan lett endre programvaren til norsk. Du må imidlertid bryte garantien for å få det til, og tastaturet vil heller ikke stemme etterpå...

Jeg har gjort dette på den jeg bruker, og har ikke problemer med det i det daglige. Men som engelskmenn sier; "Your mileage may vary..." :) Anbefaler at du tester telefonen og gjør deg opp en mening om at det vil plage deg at det står noe annet på tastene enn det de representerer?

-KJ

Jeg også: kjøpte en pent brukt engelsk på QXL og flasha til norsk ROM - du lærer fort hvilke endringer det er på tastaturet. Kan ikke se at garantien brytes med dette...

Kjempefornøyd!

Derimot ikke like fornøyd med uttesting av SPB Mobile Shell 3 - utrolig mye lagging ift. versjon 2: Derfor nydelig å høre at det jobbes med saken :thumbup:

Endret av Wolf2
Lenke til kommentar

-KJ

Jeg også: kjøpte en pent brukt engelsk på QXL og flasha til norsk ROM - du lærer fort hvilke endringer det er på tastaturet. Kan ikke se at garantien brytes med dette...

Kjempefornøyd!

Derimot ikke like fornøyd med uttesting av SPB Mobile Shell 3 - utrolig mye lagging ift. versjon 2: Derfor nydelig å høre at det jobbes med saken :thumbup:

Er det mulig å kunne få en framgangsmåte på dette..? En enkel og grei forklaring.. Er litt uerfaren når det kommer til slikt..

Takk til den som gidder! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...