Gå til innhold

hvorfor sitter grafikkortene opp-ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva kom først, høna eller egget?

 

Egget. For den første høna var jo inne i egget. Spørsmålet som da dukker opp er da: Hvem la egget? Mitt svar til det er: Den fuglen som evolusjonsmessig sett ikke enda var blitt til en høne. (min mening)

 

Men ikke la meg ødelegge diskusjonen, har stussa på hvorfor komponent siden er ned noen ganger jeg også. For meg er det mest logiske at støv ikke skal falle ned på komponentene og isolere dem mot luft kjøling.

Lenke til kommentar

Og hva kom først, høna eller egget?

 

Egget. For den første høna var jo inne i egget. Spørsmålet som da dukker opp er da: Hvem la egget? Mitt svar til det er: Den fuglen som evolusjonsmessig sett ikke enda var blitt til en høne. (min mening)

 

det der kom jeg til oxo :woot:

 

bra vi er enige :D

Lenke til kommentar

Og hva kom først, høna eller egget?

 

Egget. For den første høna var jo inne i egget. Spørsmålet som da dukker opp er da: Hvem la egget? Mitt svar til det er: Den fuglen som evolusjonsmessig sett ikke enda var blitt til en høne. (min mening)

 

det der kom jeg til oxo :woot:

 

bra vi er enige :D

 

Jeg er og egentlig enig når det kommer til stykket. Men hvis du leser hele innlegget så er det bare brukt metaforisk, og ikke som et rent bokstavelig spørsmål.... :)

Lenke til kommentar
Jeg er og egentlig enig når det kommer til stykket. Men hvis du leser hele innlegget så er det bare brukt metaforisk, og ikke som et rent bokstavelig spørsmål.... :)

 

Ja, men høna/egget "paradokset" er jo iogforseg interresant, jeg personlig skjønner ikke at det er noe paradoks, som sagt over, egget kom først, urhøna la ett egg som innholdt en høne, slik er det. Jeg begynner å tro jeg har misforstått noe med høna/egget-dealen et ekte paradoks er jo ikke så lett å svare på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med før i tiden når pc'ene lå med hovedkortet flatt mot gulvet/skriverbordet og at undersiden er mest skjermet mot støy. Dermed blir kortene skjermet mot støy fra cpu eller motsatt.

Det stammer sikkert fra noen gamle standarder slik som andre ting man ikke skjønner noe av.

 

Min teori! :woot:

Lenke til kommentar

høna/egget

 

jeg tror på en påstand jeg hørte på et kjedelig naturprogram

for en stund siden:

 

nemlig at for lenge siden, så kom som kjent det første dyret opp på land,

så utviklet det dyret seg i flere "grener" pattedyr, fugler etc.

og de første fuglene fødte levende unger.

egget er bare noe som fuglene har utviklet etterpå, for å beskytte ungene sine.

 

altså, høna(fuglen) først!

 

så det så

:wink:

Lenke til kommentar
nemlig at for lenge siden, så kom som kjent det første dyret opp på land,

så utviklet det dyret seg i flere "grener" pattedyr, fugler etc.

og de første fuglene fødte levende unger.

egget er bare noe som fuglene har utviklet etterpå, for å beskytte ungene sine.

 

altså, høna(fuglen) først!

 

så det så  

:wink:

 

Fugl og høne er jo ikke det samme, høna er ett relativt nytt dyr, dessuten la vel reptiler egg før fugler kom til verden, så egget kom før fuglen også (og ihvertfall før høna).

 

AtW

Lenke til kommentar

Høna/egget var tydeligvis veldig interessant, det :)

 

Burde kanskje få egen tråd...... :p

 

Og cpu kjøler på gfx kort? er ikke cpu kjølere generelt helt for jævlig tunge da? :shrug: Kanskje kortet brekker under vekta av kjølern :p

 

Og passer CPU kjølere på GPU'n til *kortnavn*?

Lenke til kommentar

Teori: PCI er en standard som også Mac bruker.. sitter PCI plassene rett vei i Mac?

 

Og AGP porten er opp ned for å være lik PCI portene, så spørsmålet er ikke "hvorfor er AGP porten opp ned?", men "Hvorfor er PCI portene opp ned?"

 

Jeg tror Mac har noe med det å gjøre..

Lenke til kommentar
Teori: PCI er en standard som også Mac bruker.. sitter PCI plassene rett vei i Mac?

 

Og AGP porten er opp ned for å være lik PCI portene, så spørsmålet er ikke "hvorfor er AGP porten opp ned?", men "Hvorfor er PCI portene opp ned?"

 

Jeg tror Mac har noe med det å gjøre..

 

til deg og andre som skummer gjennom artikkelen:

 

LES DETTE: http://www.overclockers.com/tips00310/

 

det står jo hvorfor der.

Lenke til kommentar
Høna/egget var tydeligvis veldig interessant, det :)
Neisj, det er jo ikke interessangt i det heletatt :)

Sannheten er den at for lenge lenge siden, så var det 2 forskjellige fugglearter som paret seg, hvilke de var er ikke lett å si, sikkert utdødd i dag :D.

Jo, altså, resultatet av den parringsseansen ble resultatet det vi kjenner som høne. Med andre ord er det egget som kom først.

Det interessange spørsmålet er nå heller: HVA eller HVEM la det første høne-egget? :o

 

Når det gjelder kortenes plassering i maskinen, så har "de" (produsentene) ikke klart å tilpasse seg etter Tower modellene. Tower er jo en rimelig fersk oppdagelse i forhold til desktop løsningen. Siden ingen har hatt problemer med at komponentene fikk en annen vinkel inni kabinettet, så har de heller ikke lagt ned noe penger på å bygge om en standard som virker, noe som i og for seg kunne ha blitt dyrt.

Hadde de funnet på tower løsningen først så er jeg sikker på at du ville ha sittet med en desktop i dag, siden den ville ha vært nyere og mer spennende ;)

Ellers så er det jo kjent at varm luft stiger oppover, derfor vil kortene ha fått fraktet varmen unna lettere om de hadde stått på høykant. I dag må varmen forbi flere kort og komponenter på turen opp, noe som gir en generellt større temp i kabinettet. :)

 

Ha en god helg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...