Gå til innhold

hvorfor sitter grafikkortene opp-ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror sistemann hadde nsten rett, det er nok fordi luften fra cpu blåses ned på agp kortet, og i det siste har det kommet en ekstra spci portplass størrelselignende hull i kabinettet ovenfor skjermkortet og der pputtes usb eller firewire så da kan ikke skjermkortprodusentene sette viften der lengre

 

Man tenk om vi kunne ha cpu vifte på skjermkortet og chippen stod "riktig" vei det hadd vært smart, kanskje man kunne ha kjørt kortet passivt da

Lenke til kommentar
Kanskje fordi cpu sitter rett over agp porten og denne ikke liker den varme luften som kommer fra skjermkortet?

Det er en god tanke som høres mest riktig ut, men så kommer jeg til å tenke... Er ikke alle andre kort opp-ned de og? Har ikke de vært det en stund? Når jeg sier en stund så mener jeg såpass lenge siden at datakomponenter ikke produserte mye varme.

Lenke til kommentar

[tenke]

Sitter egentlig kortet opp-ned? Kanskje det er en eller flere grunner til at de skal monteres med loddesiden opp og komponentene ned. Da sitter jo kortet riktig vei. Hva med desktop-kabinetter med hovedkort i bunn og tilleggskort på høykant? Hva er riktig vei der...

[/tenke]

Lenke til kommentar
Eller hva med å røske ut hovedkortet og montere det opp-ned, da har du ivaffal løst problemet med at PCI og AGP kortene er "opp-ned" ;)

 

Men da er ISA kortene feil vei igjen... :cry:

 

De fleste slipper vel å tenke så mye på det, hk lages ikke med isa lenger :yes:

Lenke til kommentar
kjøp pci gfx da. der vender det rett vei.

 

Hmm ... merkelig. Da er jo alle PCI-skjermkortene mine produsert feil vei. Opp/ned eller ned/opp. :lol:

 

Men tilbake til poenget, gutar. Så vidt jeg vet, er det bare ISA-kort som har komponentsiden opp.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg tror det sitter oppned for at ikke støvet skal dale ned i vifta å blokkere...

Har ikke noe å si for meg uansett, jeg sitter med vinduet på vidt gap og en bordvifte en meter fra det åpne kabinettet mitt. (dette på grunn av at jeg ser hvor høyt jeg klarer å clocke POV gforce4 ti 4200 (til nå 304/642(gav meg 12400 3dmark poeng))) :lol:

Forresten, er det noen som vet om det er skadelig for pcen at bordviften står veldig nærme? Med tanke på motorisk støy og slikt?

Lenke til kommentar
Jeg tror det sitter oppned for at ikke støvet skal dale ned i vifta å blokkere...  

Har ikke noe å si for meg uansett, jeg sitter med vinduet på vidt gap og en bordvifte en meter fra det åpne kabinettet mitt. (dette på grunn av at jeg ser hvor høyt jeg klarer å clocke POV gforce4 ti 4200 (til nå 304/642(gav meg 12400 3dmark poeng)))  

Forresten, er det noen som vet om det er skadelig for pcen at bordviften står veldig nærme? Med tanke på motorisk støy og slikt?

 

Tviler STERKT på at det har noe å si med motorisk støy :lol::lol:

 

Har forresten aldri tenkt på at skjermkortet er opp/ned. pussig dette her !

(ihvertfall i disse dager nå som ALLE har vindu i kabinettet) :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...