Gå til innhold

UiO: Fysikk, Astronomi og Meteorologi

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene, siste året spesielt, fått en veldig stor interesse for realfag. På videregående loka jeg egentlig bare rundt og tok fag for å komme meg igjennom, men etter at jeg kom meg på universitetet har jeg fått øynene opp for denne fantastiske verdenen.

Problemet mitt nå går da på at jeg kun har matematikk fra VGS (og fullført MAT1100 - Kalkulus på UiO). Vil jeg kunne klare å begynne med fysikk nå uten å ha vært borti dette overhodet tidligere? Jeg regner meg selv som en over gjennomsnittet intelligent person (uheldigvis har jeg ikke brukt denne intelligensen tidligere :roll: )og har tenkt til å bruke sommeren til å gå igjennom så mye jeg klarer av fysikkpensum fra VGS.

Tar jeg for lett på dette, eller kan man klare det uten altfor store problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye å si om det. For det første vil jeg bare si at det er et HERLIG fagfelt! Fysikk, astronomi og meteorologi er som mekka eller den hellige gral i mine øyne. Tre ord med uendelig mye fantastisk informasjon!

Fysikk er krevende. Fysikk er mer krevende enn matematikk, fordi fysikk i seg selv er en gren matematikk - alt i fra differensiallikninger til fourier og integraler du ikke har sett maken av i selv det svarteste hølet du kan tenke deg. 3FY er vanskeligere enn 3MX, og innføringskursene i fysikk jeg har tatt har bygd på 3FY ++ litt ekstra. Nå er det kanskje lettere å ta slikt hvis man er en del forsinka ut av VGS (jeg gikk direkte), men det krever absolutt. Også dette med programmering og å i det hele tatt ha tid til alle emnene samtidig er en utfordring(prøv Kalkulus 1, Programmering og Innføring i fysikk samtidig....halleluja).

Hvilken studieretning hadde du tenkt?

F.eks vurderte jeg meteorologi før jeg endte opp på geofysikken jeg tar i dag (ikke på UiO) - men jeg var redd det skulle bli for matematikktungt. Det sier seg selv at det er mye flervariabelteori med vektorrom og liknende når du skal behandle trykkgradienter og store mengder data på en gang. Det krever vanvittig med arbeid, uansett hvor intelligent du er. Det er faktisk en interessant tanke - jeg ser også på meg selv som litt mer intelligent. Ikke for å være selvgod, men jeg tok bare ting lett på skolen. På universitetet er det annerledes. Vil du gjøre det bra, må du ikke bare ta ting, men du må jobbe jobbe jobbe jobbe og jobbe enda mer med alle oppgavene, satsene og sulamitten.

Viktigste er dermed at du finner det interessant. At du har overskuddet til å jobbe med det, stort sett hele tiden. I helger, på fritiden og generelt overalt. For å være intelligent i sine egne øyne betyr ikke umiddelbar suksess. Ikke ha for høye forhåpninger, og ta tingene som de kommer. ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for et flott svar.

En av grunnene til at jeg har lyst til å prøve meg på dette er fordi jeg har lyst på en utfordring. En skikkelig utfordring i et fagfelt som interesserer meg mer og mer. Jeg har alltid være utrolig fascinert av verdensrommet o.l. At det krever masse arbeid er jeg klar over, og jeg er klar over at jeg kommer til å måtte ofre mange helger - der jeg tidligere har hengt over en bardisk i Oslo sentrum.

Angående studieretning er jeg ikke 100% sikker, men det er det jeg syntes var så utrolig flott med dette studiet. Alle 3 studieretningene har samme førstesemester, så jeg har fortsatt god til å finne ut av dette. Per dags dato heller jeg nok litt mer på Astronomi eller Fysikk. Fysikk har jeg alltid likt, og jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor jeg ikke tok dette på VGS. Jeg lærte jo mer enn klassekamerater da jeg satt og gjorde fysikkoppgavene med dem.

Angående programmeringen, har jeg allerede fullført og bestått INF1000 - så jeg har nok en fordel der. Noe som gir meg ekstra tid til for eksempel fysikkstudier.

Igjen, takk for et flott svar. Jeg har nok bestemt meg for å prøve hvertfall. Får jeg det ikke til, greit nok. Jeg har hvertfall prøvd.

Lenke til kommentar

Hei, du har sikkert sett det, men man starter ikke med fysikk før andre semester. Da har man ett kurs i mekanikk. Dette kurset er et innføringskurs og krever ingen forkunnskaper innen fysikk, men ting går nok litt fort for en som ikke har hatt fysikk på vgs. Men om du klarte matte og programmeringskurset så tror jeg dette går greit for deg. De fleste finner jeg vet om finner matten tyngre enn fysikken siden man i mattekursene forventet mye større forkunnskaper.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, takk for svar!

Ja, jeg har lagt merke til det. Det er faktisk en av grunnene til at jeg velger å tro at dette er noe jeg skal få til. Søknaden ble sendt inn med FAM som førstevalg, og jeg har mer enn nok studiepoeng til å komme inn. Nå har jeg et relativt greit førstesemester med ekstra tid til fysikk, samtidig som forkurset i fysikk vil være gull - hvis de har dette før neste vårsemester (noe de hadde i år).

Her er en link fra årets forkurs.

Dette ble sagt i tilfelle noen andre er i samme sko som meg. Håper jeg ser noen av dere på Blindern i august :)

Lenke til kommentar
De fleste finner jeg vet om finner matten tyngre enn fysikken siden man i mattekursene forventet mye større forkunnskaper.

Tror jeg kan variere med skole og hvilket emne du tar. Jeg vet at Elmag (elektromagnetisme) kan være en riktig jævel, selv for de med Kalkulus 3, lineær og hele pakka bak seg.... Uten at det nødvendigvis skal stoppe noen, betyr bare at man må være forberedt på det meste og ikke bli skuffet om man ikke får til. :)

Lenke til kommentar

Her er løsningen. Begynn på FAM (Fysikk, astronomi og metrologi) og ta fys1000 det første semesteret i stedet for kalkulus som du har fra før. Da går det helt fint fordi fys 1000 er rett og slett 2fy og 3fy fra vgs.

EDIT:

Jeg tok elmag i fjor, det eneste du trenger å kunne der er å løse differensiallikninger og integrere litt (og fysikk naturligvis).

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...