Gå til innhold

Hvordan splitte internettlinjen?

Anbefalte innlegg

post-69388-1241544112_thumb.jpg

Jeg vil gjerne splitte internettutgangen slik at jeg har kablet uttak både på PC-rommet (der er det allerede lagt ledning) og på rommet mitt. Internettuttaket ser ut som på bildet og går deretter videre til et modem og en ruter på "PC-rommet".

Noen som kan forklare meg hva de forskjellige ledningene er?

Jeg vil fotsette å ha internett på PC-rommet, men er det mulig å splitte ledningen på bildet?

Noen ide om hvordan jeg kan gjøre det og hva jeg trenger for å gjøre det?

Endret av VTW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den grønne er telefonlinjen din inn i huset. Så går den til splitter det telefon og adsl skilles. Den røde går til ISDN boksen din, og den gule går sansynligvis inn i veggen og til modem/router. Det er i router du må dele det videre. Ikke rør noen av ledningene du har på første bildet.

Lenke til kommentar

Poenget er av jeg IKKE vil ha en ny ledning ut fra routeren.

-Er det mulig å splitte ADSL-ledningen (den gule) og koble den til et modem og en router oppe, og et modem og en router nede?

-Eller kan jeg evt. koble den til et modem i rommet oppe til venstre, og deretter legge en ledning ned til en router nede og en ledning til rommet oppe til høyre til enda en router.

Problemet er nemlig at jeg ikke finner noen måte å legge noen ledning fra rommet nede til venstre og bort til rommet oppe til høyre uten å borre gjennom vegger jeg ikke vil borre gjennom. Om jeg skal sno ledningen langs alle vegger vil jeg trenger en 2-300m lang ledning, og det er jo ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

-Er det mulig å splitte ADSL-ledningen (den gule) og koble den til et modem og en router oppe, og et modem og en router nede?

-Eller kan jeg evt. koble den til et modem i rommet oppe til venstre, og deretter legge en ledning ned til en router nede og en ledning til rommet oppe til høyre til enda en router.

Problemet er nemlig at jeg ikke finner noen måte å legge noen ledning fra rommet nede til venstre og bort til rommet oppe til høyre uten å borre gjennom vegger jeg ikke vil borre gjennom. Om jeg skal sno ledningen langs alle vegger vil jeg trenger en 2-300m lang ledning, og det er jo ikke å anbefale.

Dete sier du jo ingenting om i første post.

Du får ty til trådløst da. Eller kontakte elektriker som kan legge kabelen for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har alllerede trådløst. Kjøpte den sterkeste jeg fikk tak i, men de ner likevel ikke sterk nok. Orker ikke et nettvekr som detter ut og inn hele tiden.

Er det altså ikke mulig å splitte i rommet oppe til venstre, og deretter legge ledning til hvert rom?Jeg kan borre så mye jeg vil i veggene oppe ;)

geir___hk: Sorry for dårlig informasjon ;)

Lenke til kommentar

Routeren jeg har nede er en "trådøs router", altsp med antenne. Den gir god dekning til 1. etasje der resten av familien bruker det. Om jeg har den oppe vil den sikkert gi ganske god dekning oppe, men ikke nede.

Lenke til kommentar

Er ikke så kjent med ADSL og sånt, men antar at den du har merket som "gjeldende linje" på tegningen er en helt standard nettverkskabel. Da kan du jo ha en router i rommet oppe til venstre ved boksene, og så bruke gjeldende linje mellom router oppe og en router nede? Så tar du å borrer et par å 20 hulle og trekker kabel i frå router oppe gjennom ett av de hulla inn til din pc? ;)

Lenke til kommentar

Tviler på at ISPen din vil tillate det (du vil rett og slett ikke få en IP-addresse). Kjappeste er vel å høre med de.

Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg skal ta å flytte modemet fra romet nede opp til romet oppe til venstre. Deretter bruker jeg den gamle linjaa til å koble routeren nede med modemet oppe, og legger deretter en ny linje fra modemet oppe til venstre til en ny router oppe til høyre.

Lenke til kommentar

nå finleste ikke jeg testen for testforholdene i forhold til strømnet brukt, men når jeg testet en slik løsning på vårt noe eldre strømnet var det bare og gi opp.

fikk greie hastigheter mellom 2 kontakter 3-4meter unna hverandre men lenger avstand enn det var det pakketap og mindre glede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...