Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten

Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

• Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

• Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

• Ja
      234
    • Nei
      37
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

• Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

• Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

• Ja
      159
    • Nei
      57
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

• Ja
      128
    • Nei
      141
      39

Anbefalte innlegg

Slik situasjonen er nå sikkert pga. at Israel er så kraftig til høyre for tiden. Kan være det ville bitt anderledes der fredsviljen ble sterkere igjenn. forøvrig er jo både Barak og Livni svært populære politikere i israel så vidt jeg vet selvom de har vært villig til å dele Jerusalem aldri så mye. Og grunnen til at Olmert ble så upopulær var ikke det han sa om å trekke seg ut av Øst-Jerusalem samt de andre okkuperte områdene, men den misslykede krigen mot Hizbollah samt angklagene om korrupasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene er en krigshelt, den andre har vært operatør i Mossad, det ville være et under om de ikke var populære. Legg til en krig, og moderate holdninger, så er det ikke så mye å mislike.

Men det er fortsatt politisk risikabelt, for å si det mildt, å gi opp så mye som en kvadratmeter av Jerusalem. La oss ikke glemme at det nærmest regnes som en offentlig oppgave å øke andelen jøder i gamlebyen, og minke antallet armenere og palestinere. Øst-Jerusalem er en big deal i Israel. Jeg tror faktisk at å gjøre gamlebyen og de hellige stedene til internasjonale soner er mer etende hos begge parter, kontra å la den andre parten få anerkjent rett til Øst-Jerusalem.

Lenke til kommentar

At man har gjort en stor innsatts for landet betyr ikke at man er populær i all fremtid! Du kan jo feks. se på Ariel Sharon som går under kallenavnet Arik, Israels konge og som alltid kjempet for israel. Hans popularitet gikk opp og ned gjennom både hele den militære og den politiske karrieren hans. Noen ganger var han elsket, så var han hatet og så var elsket igjenn. og det finnes sikkert langt fler eksempler enn han bare man begynner å lete.

Ang. Øst-jerusalem:

http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d190265.htm

Statsminister Ehud Barak har sagt seg villig til å diskutere en eller annen form for

delt kontroll over Jerusalem.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=517259

- Jeg sier det ingen andre israelske ledere har

sagt før. Vi burde trekke oss ut av nesten alle

områdene, inkludert det østlige Jerusalem og

Golan-høydene, sier Olmert.

Fant ikke noe om hva Livni har sagt nå, men kan lete igjen i kveld når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Var til deg ja.

Hamas har ikke nevnt noe om dette forslaget, men de har sagt at de godtar en palestinsk stat innenfor Gazastripen, vestbredden og Øst-jerusalem så de har i praksis sagt det samme. Dette forslaget ble satt ut i livet fra kronprinsen i Saudi-Arabia. Tror det var i 2001 eller 2002 første gangen og hvert eneste land i ligaen har sluttet seg til det. Det går ut på full anerkjennelse av Israel fra Den arabiske liga dersom Israel trekker seg tilbake fra områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen i 1967. jeg synes det er et glimrende forslag! :thumbup:

I utgangspunktet er jeg positiv til det. Hadde jeg styrt Israel hadde jeg godtatt dette med ett par forbehold: Jeg ville da krevd en form for garantistyrke (FN eller andre) som skulle sikre at jeg ikke ble anngrepet etter dette. Jeg ville også ha foretrukket å i det minste beholdt en del av de viktigste strategiske punktene (høyder osv.) i en overgangsperiode som en minimum egensikring. Ellers er jeg positiv. :)

Lenke til kommentar

Nå er nettopp FN noe av det Israel vil holde unna. SKulle de tillate internasjonale organisasjoner så måtte de jo samtidig gi tapt i kampen mot at informasjon skal lekke ut til det internasjonale verdenssamfunnet.

Forøvrig var det nettopp fortsatt israelsk kontroll over en bit av Golanhøydene som ødela forhandlingene mellom Syria og Israel i år 2000. Israel nektet å oppgi all kontroll over Golanhøydene, noe Syria krevde.

Men FN-innspillet ditt høres fornuftig ut ovenfor begge parter, ikke bare ovenfor Israel.

kan jo se om jeg finner artikkler om dette forslaget. Har tid i kveld.

Lenke til kommentar
At man har gjort en stor innsatts for landet betyr ikke at man er populær i all fremtid! Du kan jo feks. se på Ariel Sharon som går under kallenavnet Arik, Israels konge og som alltid kjempet for israel. Hans popularitet gikk opp og ned gjennom både hele den militære og den politiske karrieren hans. Noen ganger var han elsket, så var han hatet og så var elsket igjenn. og det finnes sikkert langt fler eksempler enn han bare man begynner å lete.

Utvilsomt, men den grunnleggende populariteten som politiker hadde han alltid, og den populariteten lar deg vinne valg i Israel..

Ang. Øst-jerusalem:

http://tux1.aftenposten.no/nyheter/uriks/d190265.htm

Statsminister Ehud Barak har sagt seg villig til å diskutere en eller annen form for

delt kontroll over Jerusalem.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=517259

- Jeg sier det ingen andre israelske ledere har

Golan-høydene, sier Olmert.

Fant ikke noe om hva Livni har sagt nå, men kan lete igjen i kveld når jeg har tid.

Delt kontroll og demilitarisering av Øst-Jerusalem er ikke Øst-Jerusalem som en del av en palestinsk stat.

Lenke til kommentar

Jeg tolker dette utsagnet

"Jeg sier det ingen andre israelske ledere har

Golan-høydene, sier Olmert."

dithen.

Det kan nok debatteres, men jeg ser ikke at Olmert åpner for å dele Jerusalem med det utsagnet. Jeg tolker det dithen at Olmert er villig til å trekke ut de militære styrkene Israel har i Øst-Jerusalem. Men det har vel i og for seg liten praktiskpolitisk betydning siden Jerusalems sikkerhet så vidt meg bekjent hovedsaklig ivaretas av politiet.

Lenke til kommentar
Wikipedia har mange interessante artikler om emnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_land_p...se_in_Palestine

Sett kildene for det som står skrevet?

Igjen, hva er det du snakker om? Et kart uten kontekst sier ingen verdens ting.

Vel, dagens befolkning i Israel lever i stor grad på de eksakt samme stedene som var befolket før 1948. På eksakt de samme stedene der matproduksjon har blitt dyrket i lange tider, er det også de samme stedene matproduksjonen foregår i dagens Israel. Ergo blir argumentet om at det var jødene som gjorde at "landet blomstret" noe hult.

Synes du det ikke er en smule merkverdig at det er det samme område som innehar den største produksjon av mat i Israel også er det samme område palestinerne bodde i?

Nok en gang, så gir det du skriver ingen mening. Har du overhodet lest hva jeg har skrevet?

Jeg har lest det du har skrevet, og jeg har lest det samme sikkert mange hundre ganger i mitt liv. Det du skriver skiller seg ikke nevneverdig hva som er den gjengs gange fra denne siden.

Lenke til kommentar

Simon Aldra

I denne artikklen nevnes det at Tzipi Livni har snakket om en deling av Jerusalem:

http://www.dagbladet.no/2009/06/04/nyheter...enriks/6561839/

Sjekk dette avsnittet:

Kadima og partileder Tzipi

Livni har sagt de er villig til

å gå i dialog om

tilbaketrekking av jødiske

bosettinger, tilbakevending

av palestinske flyktninger og deling av Jerusalem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...